چرا شکایت علیه Airtags اپل ممکن است مهمتر از حد انتظار باشد؟


اپل با شکایت دیگری روبرو شده است که می تواند آینده AirTag های این شرکت را تعیین کند. دو زن که به دلیل پوشیدن AirTag قربانی تحت تعقیب قرار گرفتند، یک شکایت دسته جمعی علیه غول فناوری مستقر در کوپرتینو در دادگاه منطقه ای ایالات متحده برای ناحیه شمالی کالیفرنیا تنظیم کردند. شاکیان به حوادثی اشاره می‌کنند که شرکای سابقشان با کشف محل زندگی آنها با مخفی کردن Airtags در ماشین‌ها و کوله‌هایشان، آنها را مورد آزار و اذیت قرار دادند.

در حالی که شکایت علیه Airtags اپل واقعاً دلخراش به نظر می رسد، این اولین بار نیست که چنین حوادثی را می بینیم. از زمان شروع فروش این محصول، گزارش هایی مبنی بر شکار و استفاده از آنها برای سرقت خودرو در سراسر اینترنت منتشر شده است. اما این بار اپل با اتهامات نسبتاً گسترده ای به دادگاه کشیده شده است.

اپل را به سهل انگاری فاحش متهم کرد و ادعا کرد که این شرکت چنین محصولی را بدون انجام اقدامات احتیاطی لازم تولید کرده است. طراحی Airtag نیز مورد انتقادات بسیاری قرار گرفته است. چون آنطور که انتظار می رود عمل نمی کنند. در حالی که اپل ادعا می کند Airtags ضد سرقت هستند. در این دادخواست، نقص طراحی AirTag عامل اصلی ایجاد صدمات ذکر شده است. برای یادآوری، صدای این محصول در ابتدا به اندازه کافی بلند نبود و اپل تصمیم گرفت تا عملکرد هشدار صوتی روی آن را بهبود بخشد.

ادعایی علیه اپل

در میان 12 ادعایی که اپل با آن مواجه است، شاکیان این شرکت را به نقض حریم خصوصی از طریق مکان یابی جغرافیایی و قوانین حریم خصوصی ایالتی و بازاریابی تقلبی برای گمراه کردن مردم مبنی بر ایمن بودن AirTag متهم می کنند. این دادخواست نشان می دهد که هر مدعی همچنان در معرض خطر ردیابی ناخواسته و غیرقانونی از طریق محصول مذکور است.

باتری Apple Airtag

نکته مهم دیگر این است که بحث حقوقی تنها مربوط به دریافت غرامت از اپل نیست. این شرکت با انجام اقداماتی مانند حذف کل گزارش اطلاعات موقعیت مکانی شاکیان و توقف ردیابی بیشتر آنها به دنبال کاهش تأثیر شکایات است.

شاکیان Apple Airtags ادعا می کنند که اقدامات امنیتی اپل در این محصول به شدت ناکافی است. به‌روزرسانی‌های امنیتی که اپل قبلا ارائه کرده بود نشان می‌دهد که این شرکت از باگ‌ها آگاه است و در تلاش برای رفع آنها است. این شکایت همچنین عدم تعادل امنیتی بین کاربران آیفون و کاربران تلفن های اندرویدی را برجسته می کند.

تعقیب در همه ایالت های آمریکا به یک شکل مورد پیگرد قانونی قرار نمی گیرد و در بسیاری از موارد قربانیان همیشه از حمایت قانونی برخوردار هستند. در چنین سناریویی، این مسئولیت اپل است که اقدامات احتیاطی را انجام دهد و از وقوع چنین حوادثی در هر جایی جلوگیری کند.

مقیاس ضربه

شکایت علیه اپل به نمایندگی از گروه های زیر ثبت شده است:

  • کاربران دستگاه های iOS که بدون رضایت در ایالات متحده ردیابی شده اند.
  • شهروندان آمریکایی که از تلفن های اندرویدی استفاده می کنند و ردیابی شده اند.
  • هر کسی که از دستگاه iOS در ایالات متحده استفاده می کند. اما آنها همچنان در معرض آزار و اذیت قرار دارند.
  • کاربران محصولات اندرویدی در بازار خانگی اپل در معرض آزار و اذیت قرار می گیرند.

این نشان دهنده زیرمجموعه عظیمی از کاربران است. تا آوریل سال جاری، حداقل 150 گزارش مبنی بر سوء استفاده از AirTag برای پیگرد قانونی وجود داشته است. به گفته این تحلیلگر معروف، مینگ چی کوهدف اپل فروش 35 میلیون دستگاه از این محصول در سراسر جهان است.

این شکایت ممکن است منجر به بازپرداخت خسارت واقعی یا 50 دلار و خسارات سه برابری اختیاری تا 1000 دلار و خسارات تنبیهی شود. مبلغ تسویه به نسبت افرادی که برای حمایت از این موضوع حقوقی ثبت نام می کنند افزایش می یابد.

با فرض اینکه این پرونده به شکست اپل ختم شود، باید به این نکته اشاره کنیم که این شرکت توانایی پرداخت صدها میلیون دلار جریمه برای حفظ وجهه محبوب خود در بین مشتریانش را دارد. این شرکت قبلاً چندین بار همین کار را انجام داده است. اما سوال بزرگتر در مورد Airtag شکایت دسته جمعی علیه این شرکت است.

آینده AirTag به کجا ختم می شود؟

همگام سازی Apple Airtag با آیفون

بسته به نتیجه دادگاه و اینکه آیا ایالت ها اپل را بر سر حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران به چالش خواهند کشید، این می تواند برای AirTag به عنوان یک دسته محصول مشکل ایجاد کند. اپل در محافظت از محصولات قابل اعتماد مانند iPhone و Mac در برابر چنین مشکلات قانونی بسیار انعطاف پذیر است. زیرا سالانه میلیاردها دلار از فروش آنها درآمد دارد. درباره Airtags، این شرکت هنوز هم نسل های اولیه این محصول را بسیار جدی جلوه می دهد.

مقاله مرتبط:

خیلی منطقی نیست که طرح دعوای دسته جمعی به تولید و عرضه AirTag پایان دهد. اما نمی توان آن را به طور کامل رد کرد. اگر اثر آبشاری به سایر ایالت های ایالات متحده سرایت کند و قربانیان بیشتری با مشکلات قانونی روبرو شوند، در نهایت ممکن است این اتفاق بیفتد. علاوه بر این، امکان شروع تحقیقات توسط سازمان های نظارتی وجود دارد. سازمان هایی که دائماً وضعیت شرکت های بزرگ فناوری را بررسی می کنند.

در حال حاضر، اپل چند گزینه روی میز دارد. این شرکت می تواند عصای مهندسی جادویی خود را برای رفع تمامی ایرادات Airtag تکان دهد، یا میلیون ها دستگاه فروخته شده را جمع آوری کرده و با مدل های ارتقا یافته جایگزین کند، یا به طور کامل در استراتژی خود برای نسل بعدی محصول تجدید نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید