بیانیه اتحادیه اروپا درباره شهروندان اروپایی دستگیر شده در ایران



این مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای نسبت به بازداشت خودسرانه شهروندان اتحادیه اروپا توسط ایران اعتراض کرد.

به گزارش ایسنا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بیانیه ای به نمایندگی از اتحادیه اروپا نوشت: اتحادیه اروپا به شدت با دستگیری خودسرانه اتباع اتحادیه اروپا و دو تابعیتی بریتانیایی- اروپایی توسط ایران مخالف است و از این کشور می خواهد که دستگیری های دردناک اتباع خارجی را برای منافع سیاسی انجام دهید.

وی در ادامه نوشت: افزایش تعداد شهروندان اتحادیه اروپا که در حال حاضر به دلایل واهی در ایران بازداشت می شوند، مایه نگرانی شدید است. بسیاری از آنها در وضعیت تحقیرآمیزی قرار دارند و هیچ شانسی برای محاکمه عادلانه ندارند.

در این بیانیه همچنین آمده است: اتحادیه اروپا از ایران می خواهد که به طور کامل به تعهدات بین المللی خود از جمله تعهدات مندرج در کنوانسیون وین در مورد روابط کنسولی و سیاسی و همچنین میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی – که ایران بخشی از آن است، پایبند باشد. این بدان معناست که سیاست فعلی ایران در محدود کردن دسترسی کنسولی به شهروندان اتحادیه اروپا، محرومیت از حمایت کنسولی و حق محاکمه عادلانه کاملاً مغایر با قوانین بین‌المللی است.

جوزپ بورل گفت: اتحادیه اروپا از مقامات ایرانی انتظار دارد که مطابق با قوانین بین المللی از جمله کنوانسیون ۱۹۶۳ وین در مورد روابط کنسولی – که ایران نیز یکی از طرفین آن است – عملیات کنسولی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را با اجازه ارتباط با اتباع و اتباع خود انجام دهند. دسترسی مداوم به آنها را تسهیل می کند.

این مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر اساس ارزیابی های ملی خود به آنها توصیه می کنند به دلیل تهدید جدی امنیت شخصی شهروندان خود از سفر به ایران خودداری کنند.

در پایان بیانیه بورل آمده است که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به نظارت دقیق اوضاع و اتخاذ تدابیر مناسب ادامه خواهند داد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید