برای وعده سحری چه بخوریم؟


بنابراین با توجه به اطلاعیه واحد آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، وعده غذایی سحر را از دست ندهید و توصیه های زیر را به کار بگیرید:

– در صورت امکان یک ساعت قبل از اذان از خواب بیدار شوید تا وقت کافی برای خوردن سحری داشته باشید. وقتی از خواب بیدار شدید ابتدا مقداری میوه و مقداری لبنیات (شیر یا ماست) بخورید و سپس به سراغ وعده غذایی اصلی خود بروید.

– غذایی که برای صبحانه می خورید باید پروتئین کمتری داشته باشد (گوشت و لوبیا). زیرا متابولیسم منابع پروتئینی مستلزم دفع آب از بدن است و این امر می تواند شما را در طول روز تشنه کند.

– مقدار چربی روزانه خود را در وعده صبحانه مصرف کنید. زیرا چربی ها آخرین موادی هستند که در بدن هضم می شوند و دیرتر از سایر مواد از معده خارج می شوند; به همین دلیل می توانند تا چند ساعت شما را سیر نگه دارند. علاوه بر این، چربی ها انرژی بیشتری نسبت به پروتئین ها و کربوهیدرات ها دارند. به همین دلیل توصیه می شود روی برنج صبحانه مقداری روغن های سالم مانند روغن کلزا یا روغن زیتون بریزید.

– خوردن سبزیجات به خصوص تره فرنگی و انواع سالاد سبزیجات در وعده سحری می تواند از تشنگی در طول روز جلوگیری کند. همچنین مصرف میوه و سبزیجات تازه بوی بد دهان را کاهش می دهد.

– آب بهترین نوشیدنی برای صبحانه است. نوشیدن چای کم رنگ نیز می تواند از تشنگی در طول روز جلوگیری کند و انواع قندهای ساده و طبیعی (خرما، کشمش، انجیر و توت خشک) را نیز می توان با چای صبحگاهی مصرف کرد.

– هرگز صبحانه سریع نخورید. این می تواند منجر به سوزش سر دل و نفخ شود. نوشیدنی های گازدار نیز برای صبحانه مناسب نیستند. زیرا باعث نفخ و دل درد نیز می شوند.

– از نوشیدن نوشیدنی های شیرین، کره شور، چای پررنگ و قهوه در وعده صبحانه خودداری کنید. این مایعات باعث از دست دادن آب و تشنگی بدن می شود.

– هنگام صبحانه باید دور غذای تند خط بکشید. این غذاها با جذب آب در بدن شما را خیلی سریع احساس تشنگی می کنند. از خوردن سیر و پیاز خام خودداری کنید. زیرا بوی بد دهان را تشدید می کنند.

– غذاهای سرخ شده، فست فود و سس های شور برای سحوری مناسب نیستند. متابولیسم این مواد با دفع شدید آب همراه است و می تواند منجر به تشنگی شود.

– مصرف انواع ترشی و زیتون شور در سحر مناسب نیست. زیرا اسیدی و شوری آنها باعث سوء هاضمه مانند رفلاکس معده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید