معرفی نامزدهای جایزه والتر اسکات 2023/انتخاب بهترین رمان تاریخی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از Bookseller، 12 رمان برای دریافت جایزه 25 هزار پوندی والتر اسکات با یکدیگر رقابت می کنند.

داستان هایی از تاهیتی باستان تا استرالیا و تاسمانی در طلوع تمدن تا زندگی در قرن هفدهم ماساچوست و تالارهای ادبی قرن نوزدهم اروپا، و همچنین داستان هایی از سواحل سافولک تا منظره آرام و دورافتاده توماس هاردی، از آمریکایی ها. جنوب در طول عجله طلا پا به بلفاست تحت محاصره. از خیابان های باریک لندن در قرن 18 و باتلاق های ایرلند در دهه 1950 همه موضوعات رمان های انتخاب شده برای این مسابقه هستند.

اسامی رمان هایی که به این فهرست راه یافته اند عبارتند از:

«عاشقانه» نوشته ویلیام بوید، «این روزها» اثر لوسی کالدول، «نام من ییپ است» اثر پدی کرو، «لوباچفسکی هندسی» نوشته آدرین دانکن، «عمل فراموشی» نوشته رابرت هریس، «خاطرات پنهان چارلز» ایگناتیوس سانچو» پترسون جوزف، «برگزیدگان» اثر الیزابت لوری، «نمای دوم زاخاری کلودسلی» نوشته شان لوسک، «خورشید غروب می‌کند» اثر فیونا مک فارلین، «اجداد» اثر سایمون میور، «من تو نیستم». حوا» نوشته دویکا پومبالام، «توافق» نوشته جوک سرونگ

رئیس هیئت داوران به فهرست نهایی امسال به عنوان گردشگری و لذت سفر در قرون مختلف اشاره کرد و گفت: این نامزدها نشان می دهند که تصویر نسبتا ساده رمان های تاریخی اکنون به چیزی جاه طلبانه و پیچیده تبدیل شده است.

وی افزود: گذشته به ما کمک می کند تا از پرسش های بزرگ زمان حال آگاه شویم: آیا هنر توجیه خودش است؟ وقتی می میریم چه چیزی از خود به جا می گذاریم؟ آزادی چیست؟

هیئت داوران جایزه امسال متشکل از کیتی گرانت (رئیس)، الیزابت باکلوش، جیمز هالووی، الیزابت لیرد، جیمز ناتی، کرستی وارک و داور جدید سال 2023، سیرا شاه، روزنامه‌نگار تحقیقی، نویسنده و مستندساز است.

در فهرست نهایی این مسابقه معمولاً 6 کتاب از فهرست اولیه انتخاب می شود. فهرست نهایی در ماه آوریل و برنده در اواسط ژوئن در جشنواره کتاب مرزهای اسکاتلند اعلام می شود. فینالیست ها نیز هرکدام 1500 پوند دریافت خواهند کرد.

جایزه والتر اسکات که در سال 2009 تأسیس شد، یکی از بزرگ‌ترین جوایز ادبی بریتانیا است و به کتاب‌هایی اعطا می‌شود که در سال گذشته در بریتانیا، ایرلند یا کشورهای مشترک المنافع منتشر شده‌اند. هیلاری مانتل در سال ۲۰۱۰ برای فیلم «تالار گرگ» برنده این جایزه شد.

در سال 2022، سیزدهمین دوره این جایزه به «اخبار مردگان» نوشته جیمز رابرتسون اهدا شد.

دیدگاهتان را بنویسید