احتمال پرتاب قریب الوقوع بلندترین موشک جهان



راکت کشتی فضایی و پیشران فوق سنگین آن بار دیگر بر روی سکوی پرتاب قرار گرفت که نشان دهنده پرتاب قریب الوقوع بلندترین موشک جهان است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آراستنیکا، دیروز، شرکت فضایی اسپیس ایکس، موشک استارشیپ با نام استارشیپ 24 را به محل پرتاب خود در جنوب تگزاس منتقل کرد. به گفته برخی منابع، اگرچه پرتاب این هفته قریب الوقوع نیست، اما این احتمال وجود دارد که بلندترین موشک جهان در 10 آوریل به فضا پرتاب شود.

در اوایل این هفته، شرکت فضایی SpaceX اولین مرحله از سیستم پرتاب عظیم خود به نام Super Heavy را روی سکوی پرتاب قرار داد. مرحله بعدی شامل قرار دادن مرحله بالا با نام Starship روی آن بود. در حالی که خودرو قبلاً برای آزمایش مونتاژ شده است، این آخرین باری است که این دو بخش قبل از پرتاب روی سکوی پرتاب قرار می گیرند.

در هفته‌های اخیر، کارشناسان محافظی را به پایه و برج پرتاب اضافه کرده‌اند تا از گرمای شدید ناشی از پرتاب پیشران Superheavy که توسط موتورهای 33 رپتور نیرو می‌گیرد، محافظت کنند. نیروی محرکه این وسیله نقلیه تقریباً دو برابر قوی‌ترین موشک‌هایی است که تا به حال به مدار رسیده‌اند، یعنی موشک‌های Saturn V و سیستم پرتاب فضایی ناسا.

با انجام این کار، اکنون تمرکز بر آخرین مانع بزرگ برای پرتاب این موشک عظیم است، که در حال دریافت مجوز از اداره هوانوردی فدرال است. به گفته یک منبع آگاه، در دو هفته اول فروردین، پیشرفت خوبی در صدور چنین مجوزی حاصل شده است.

موشک استارشیپ قرار است به عنوان فرودگر ماه به عنوان بخشی از ماموریت های فرود ماه آرتمیس استفاده شود.

اسپیس ایکس قبلاً در اوایل فوریه آزمایش سوختگی پایدار اولین مرحله Super Heavy را انجام داده بود. در آن زمان 31 موتور از 33 موتور موشک طبق برنامه شلیک کردند. اسپیس ایکس تشخیص داد که مهندسان آن داده‌های کافی از آزمایش را برای ادامه تلاش برای پرتاب به دست آورده‌اند. سپس پیشرانه و مرحله بالایی برای تسهیل کار بر روی سکوی پرتاب برداشته شد.

پس از پرتاب، موشک Superheavy از سایت پرتاب Starbase اسپیس ایکس بر فراز خلیج مکزیک به سمت شرق پرواز خواهد کرد. برای این تست موتور فرود نمی آید. پس از جدا شدن مرحله اول، کشتی فوقانی سفینه فضایی قرار است در اقیانوس آرام حرکت کند و در نهایت دوباره وارد جو شود. اگر همه چیز خوب پیش برود، یک فرود کنترل شده در اقیانوس درست در شمال جزایر هاوایی انجام خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید