با بازار سهام در اوج آسمان!



شاخص کل بورس امروز رکورد تاریخی خود را تغییر داد و به بالاترین رقم ثبت شده در اقتصاد ایران رسید، رکوردی که شاید نوید روزهای خوب جدیدی در بازار سرمایه باشد.

به گزارش ایسنا، در دو سال گذشته بازار سرمایه پس از رکوردشکنی با محدودیت هایی مواجه شد و اگرچه دولت تلاش کرد تا ثبات را به این بازار بازگرداند، اما خاطرات تلخ گذشته سرمایه گذاران را برای ورود به این عرصه دچار تردید کرد. حالا در ابتدای سال 1402 به نظر می رسد بهار جدیدی به بازار سرمایه آمده است.

در راس روز: بازار سرمایه

شاخص کل بورس امروز توانست با افزایش 29159 واحدی به رقم 2119000 واحد برسد. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 7020 واحدی با 1.11 درصد رشد نسبت به روز گذشته رقم 637744 واحد را به ثبت رساند.

افزایش شاخص تنها خبر امروز بازار سرمایه نبود. اولین نماد قرارداد آتی برای شمش طلا با سررسید 19 اردیبهشت 1402 در بازار مشتقه بورس کالای ایران پذیرفته شد. این پیشنهادات از یکشنبه 20 آوریل شروع می شود.

تحویل ربع نیز ادامه خواهد داشت. مدیر خدمات ارزی مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران جزئیات اولین روز حراج ربع سکه در مرکز مبادلات ارزی را اعلام کرد که بر این اساس امروز 112 قطعه ربع سکه با میانگین قیمت 9 میلیون و 500 هزار به فروش رسید. تومان.

وظیفه امروز: قیمت خودرو

پس از بحث های پایان سال گذشته در خصوص قیمت خودرو مطرح شد، در روزهای ابتدایی کاری سال جاری، شورای رقابت اطلاعات جدیدی در این زمینه داده است. مدیر روابط عمومی شورای رقابت از تصویب قیمت کارخانه ای خودروهای غیر مونتاژی خبر داد. سپهر دادجوی توکلی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه امروز شورای رقابت و تصمیم گیری درباره قیمت کارخانه ای خودروها، اظهار کرد: امروز در کارگروه خودرو شورای رقابت، پیشنهادات سازمان حمایت، کارشناسان خودرو و دانشگاهیان در خصوص قیمت کارخانه خودرو بررسی و تایید شدند.

طراحی یکپارچه خودرو همچنین بر اساس قیمت های شورای رقابت نهایی می شود. با توجه به اینکه امروز (سه شنبه) جلسه ای برای تصمیم گیری در مورد قیمت فروش کارخانه ای خودروها در حال برگزاری است، سخنگوی وزارت امنیت تاکید می کند که فرمول قیمت خودرو را شورای رقابت تعیین می کند و متولی قیمت گذاری خودروها است. این توصیه، اعلام کرد که خودروهای ارائه شده در طرح فروش یکپارچه. مبنای جایزه در روز انتشار توسط شورا ارائه خواهد شد.

ایسنا نیز از این وضعیت خبر داد بازار اجاره خانه پرداخت شده. بازار اجاره این روزها نسبتا آرام است. وام ودیعه مسکن که از سه سال قبل از آغاز شیوع کرونا به مستاجران پرداخت شده بود تا شهریور ماه امسال تمدید شد.

محبوب ترین های امروزی: پسته ایرانی

امروز اخبار جدیدی در حوزه صادرات منتشر شد. آخرین گزارش اتاق بازرگانی نشان می دهد که در سال گذشته این میزان بوده است صادرات پسته ایران به اسپانیا به عنوان یکی از مهم ترین بازارهای پسته در اروپا، افزایش یافته است.

برخلاف پسته، بازار فرش ایران اما مثل قبل رونق ندارد. در سال 1401 تولید فرش دستباف 10 درصد، صادرات این محصول به کشورهای آسیایی 3 درصد و به آمریکا و اقیانوسیه 35 درصد کاهش یافت. فرش دستباف در این حوزه وجود دارد، بنابراین آمار صادرات این صنعت هنری غیرواقعی است.

میوه ایرانی هم در صادرات خبر جدیدی داشت. معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای درباره رفع تحریم‌ها صادرات سیب و پرتقال به گمرک کشور اطلاع داد.

پیگیری امروز: کاهش محدودیت های اینترنتی

ایسنا امروز گفتگو با وزیر ارتباطات، آخرین وضعیت پیگیری ها برای کاهش محدودیت های اینترنت را بررسی کرد. عیسی زارع پور درباره آخرین اطلاعات نامه ریاست جمهوری مبنی بر رفع فیلتر پلتفرم های خارجی گفت: نه وزارت ارتباطات و نه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال مسئولیت ایجاد یا رفع محدودیت ها را بر عهده نداشتند. آقای. تاوانگر نماینده محترم تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به دفتر رئیس جمهور درخواستی را ارائه کرده بود.

ایلان ماسک نیز امروز در آن سوی دنیا خبرساز شد. لوگوی پرنده آبی توییتر در صفحه اصلی و صفحه بارگذاری این شبکه اجتماعی با تصویر سگ ژاپنی شیبا اینو معروف به لوگوی Dogecoin جایگزین شده است. ایلان ماسک، مدیر عامل و مالک میلیاردر توییتر، در توییتی به این تغییر اشاره کرد. حساب رسمی Dogecoin در توییتر در پاسخ به این توییت نوشت: چقدر پول، چقدر سکه، چقدر ارز دیجیتال.

بر بازار نفت تغییرات جدیدی نیز وجود داشت. قیمت نفت به روند صعودی روز گذشته ادامه داد و تحت تاثیر تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید، در معاملات روز سه شنبه در بازار آسیا افزایش یافت. نفت خام برنت با 41 سنت یا 0.5 درصد افزایش، به 85.34 دلار در هر بشکه معامله شد. بشکه وست تگزاس اینترمدیت با 41 سنت یا 0.5 درصد افزایش، هر بشکه 80 دلار و 83 سنت معامله شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید