«دوسالانه نقاشی» در گام یازدهم است/ اولویت ما «عدالت هنری» است – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه یازدهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران شامگاه شنبه ۲۲ اسفندماه با حضور عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای زیبا و جمع کثیری از مدرسان و نقاشان در موسسه صبا برگزار شد.

نمایشگاه آثار یازدهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران به دبیری سلیمان سعیدآبادی با نمایش 221 اثر از 152 هنرمند در رشته های تذهیب، نقاشی، گل و پرنده و طراحی نقاشی آغاز به کار کرد.

در افتتاحیه این نمایشگاه علاوه بر عبدالرضا سهرابی، مدیرکل هنرهای زیبا و رئیس یازدهمین شورای سیاسی دوسالانه، سجاد محمدیارزاده سید مصطفی، رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان زراوندیان معاون هنری مرکز هنرهای تجسمی، جعفر واحدی، رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، بهنام زنگی، رئیس موسسه فرهنگی هنری صبا و هنرمندانی چون حسین عصمتی، خشایار قاضی زاده، امیر طهماسبی، میثم حسنخانی، سعید فلاح فر، عبدالله حاجی سید حسن، امیرحسین آقامیری، سلینا پوریا، مهیندخت سالک و نصیر بشیری حضور داشتند.

یازدهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری پژوهشگاه توسعه هنرهای معاصر، دانشگاه ها و جامعه هنری به منظور توسعه و ارتقای جایگاه نقاشی در ایران مدرن برگزار می شود. ایجاد محیطی مناسب برای رشد و شکوفایی نقاشی متناسب با حفظ و تداوم آن. اصول اولیه این هنر و حمایت هنرمندان مستعد در این عرصه حفظ شده است. از میان 221 اثر، 77 اثر از 55 هنرمند در گرایش تذهیب، 23 اثر از 12 هنرمند در گرایش نقاشی-طراحی، 63 اثر از 43 هنرمند در گرایش گل و مرغ و 58 اثر از 40 هنرمند در گرایش نقاشی است. روی دیوار بگذار همچنین 31 اثر از هنرمندان مهمان به نمایش گذاشته می شود.

عبدالرضا سهرابی، مدیرکل هنرهای زیبا و رئیس شورای سیاسی یازدهمین دوسالانه ملی نقاشی در تشریح این دوسالانه به خبرنگاران گفت: یازدهمین دوسالانه ملی نقاشی پس از دو دوره وقفه به میدان آمد که آخرین دوره آن بود. در سال 2015 برگزار شد. بینال ها با همه رویدادهای هنرهای تجسمی متفاوت است. در واقع دوسالانه ها بدنه تخصصی هنرمندان آن رشته ها هستند و اگر من کارگردان بخواهم کاری برای هنرهای تجسمی انجام دهم تا همه از آن لذت ببرند، خروجی این مهم در بینال خلاصه می شود. مهم این است که تولید دوسالانه های هنری بعداً می تواند در جشنواره های بین المللی باشد پراکندگی برای پیدا کردن

وی تصریح کرد: از این رو یازدهمین دوسالانه ملی نقاشی نیز یک رویداد ویژه بود که با توجه به شرایط خاص جامعه و فضای محدودی که در اختیار داشتیم، جلسات زیادی برگزار کردیم و توانستیم به نتیجه مثبتی برسیم و از مجموع تعداد، از بین بیش از 560 اثری که به دوسالانه رسید، امروز این 221 اثر را روی دیوار می بینیم.

اهمیت هنر نقاشی از زبان مدیرکل و اولویت برگزاری هر دو سال یکبار

سهرابی همچنین بیان کرد: با توجه به شرایط موجود و تداوم برنامه ها پس از پایان جشنواره تجسمی فجر باید به گونه ای عمل می کردیم که این همپوشانی باعث آسیب به یکدیگر نشود. به همین دلیل در نظر گرفتیم که دو هفته بعد از پایان نمایشگاه «تجسمی فجر» دوسالانه را که نمایشگاهی ویژه یک رشته محسوب می شود برگزار کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر رویکرد مرکز هنرهای تجسمی به نقاشی که یک هنر واقعی محسوب می شود، گفت: همه رشته های هنری و آنچه در تمدن هفت هزار ساله ما وجود دارد هرکسی را به سمت ایده ها و علایق خود جذب می کند. اما هنر مانند نقاشی حوزه تمدنی و هویتی ما محسوب می شود و با سایر رشته های هنری تفاوت دارد و به همین دلیل اولین دوسالانه را به نقاشی اختصاص دادیم.

برگزاری 2 بینال هنری در سال 1402

سهرابی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر برگزاری دوسالانه سایر رشته ها در سال 1402 اظهار داشت: در سال جدید حداقل 2 بینال تخصصی از دو حوزه هنری خواهیم داشت که یکی از آنها مجسمه سازی است و به دلیل تمایلات فراوان انجمن های هنری. ، دوسالانه دیگر به دلیل بررسی های بیشتر اعلام خواهد شد. مانند سال گذشته 4 درخواست داشتیم اما به دلیل محدودیت بودجه باید به گونه ای عمل کنیم که 2 بینال برگزار کنیم.

ظرفیت سازی دوسالانه های هنری برای جشنواره های تجسمی

وی همچنین در مقایسه نقاشی های روی دیوار در دوسالانه یازدهم با آثار حاضر در «تجسم فجر 15» به خبرنگار مهر گفت: فاصله جشنواره تجسم فجر تا دوسالانه نقاشی زیاد نیست، اما بحث های زیادی درباره آن داشتیم. از این آثار آیا یک سال در میان باید چیزی را در جشنواره فجر قرار دهیم یا خیر؟ برخی از آثاری که روی دیوار هستند البته در جشنواره و بخش مسابقه هم حضور داشتند، اما بیش از 90 درصد آثار دوسالانه مختص خود دوسالانه است. من معتقدم دوسالانه های هنری برای رویدادهایی مانند جشنواره فجر ظرفیت ایجاد می کنند.

مدیرکل هنرهای تجسمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وعده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خرید آثار منتخب نمایشگاه هنرهای تجسمی فجر توضیح داد: در همین بازدید که دکتر اسماعیلی در جشنواره هنرهای تجسمی فجر اجرا کرد، دو اثر عکاسی خریداری و قرار گرفت. آقای. قرار بود میرهشمی این تصاویر را به آنها بدهد. اصولاً یکی از موضوعات مهم در اقتصاد هنر و برگرداندن چرخه اقتصاد هنر، خرید آثار هنری است، اما خرید آثار این همه هنرمند در این سطح از هنر، بودجه بسیار زیادی را می طلبد. شورایی برای خرید آثار هنری در مرکز هنرهای تجسمی به منظور اجرای عدالت هنری تشکیل دادیم و اولویت ما در خرید آثار، خرید از مراکز استان ها، شهرستان ها و مناطق محروم است. توجه ویژه به مناطق محروم و کم برخوردار سیاست جدی ماست.

یازدهمین نمایشگاه دوسالانه ملی نقاشی ایران تا 30 فروردین 1402 موسسه هنری صبا میزبان علاقه مندان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید