جنگ ارزی را علیه ملت ایران راه انداخته اند/ عرضه ارز در بازار آزاد متوقف شود



غلامرضا مصباحی مقدم جهش قیمت ارز در بازار آزاد را ناشی از جنگ ارزی آمریکا علیه ایران برشمرد و تاکید کرد: برای برون رفت از این وضعیت باید اقدامات جدی برای جلوگیری از عرضه ارز در بازار آزاد انجام شود.

رئیس شورای حقوقی بانک مرکزی در گفت وگو با ایسنا. وی تصریح کرد: نرخ ارزی که بانک مرکزی دنبال می کند با مولفه های اقتصاد ایران سازگار است و اگر رشد نرخ ارز را نسبت به تورم داخلی منهای تورم بین المللی متوقف کنیم، سرکوب ارز و نتیجه آن خواهد بود. کاهش جدی در صادرات باشد.

وی تاکید کرد: بنابراین نباید فشاری از سوی دولت برای پایین نگه داشتن نرخ ارز وارد شود زیرا هر زمان که فشار وارد شود در مقطعی نه تنها عقب ماندگی رشد خود را جبران می کند بلکه بسیار بالاتر می رود، در حالی که اگر به صورت روزانه تعدیل شود در با توجه به تورم داخلی منهای تورم خارجی، رشد معقولی و متناسب با شرایط اقتصادی خواهد داشت.

وی در عین حال گفت: اما آنچه در بازار آزاد اتفاق می افتد که آشکارا غیرقانونی است، تحت تاثیر وضعیت روانی جامعه و فشار جنگ خارجی اتفاق می افتد و با شرایط و مولفه های اقتصادی همخوانی ندارد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه در قیمت ارز با جنگ روانی مواجه هستیم، اظهار داشت: آمریکا ایران را از نظر ارزی تحریم کرده و با فشار به کشورهای طرف قرارداد اجازه نقل و انتقال دلار را نمی دهد. به عنوان مثال جمع آوری مطالبات ما از عراق به تاخیر می افتد زیرا آنها به دنبال روشی هستند که آمریکا با آن مخالفت نکند. به همین ترتیب ترکیه و امارات برای جلوگیری از انتقال ارز به ایران تحت فشار قرار می گیرند و از سوی دیگر از طریق عوامل خود به دنبال جذب ارز در داخل ایران و خروج ارز هستند.

وی هدف از این جنگ روانی را افزایش توقعات تورمی عنوان کرد و افزود: در واقع با روح و روان مردم ایران بازی می کنند و البته تحت تاثیر قیمت ارز قیمت ها بالا می رود.

رئیس شورای پزشکی قانونی بانک مرکزی تاکید کرد: بانک مرکزی به جز ارز نیمایی که تامین کننده واردات مواد اولیه ضروری مورد نیاز جامعه است، اجازه مبادله سایر ارزها را در بازار آزاد ندهد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که وضعیت ایجاد شده یک وضعیت امنیتی است، باید با فعالان امنیت ارز، دلالان داخلی و عوامل خارجی برخورد کنیم و اگر این توافق اجرایی نشود و بازی ارزی که ایجاد کرده اند متوقف نشود، اقتصاد ایران متضرر می شود. آشفته خواهد بود، همانطور که اکنون اتفاق افتاده و باعث نارضایتی مردم شده است.

مصباحی مقدم تصریح کرد: آنها به نوعی اقتصاد ایران را «دلار» کرده اند و برای برون رفت از این وضعیت باید اقدامات جدی برای جلوگیری از عرضه ارز در بازار آزاد انجام شود.

وی با اشاره به تجربه سایر کشورها در مصون نگه داشتن خود از نوسانات ارزی یادآور شد: کشورهایی مانند اروپا، آسیای شرقی و شمال آفریقا، آفریقای جنوبی، ترکیه و… را نمی بینیم که بازار ارز آزاد داشته باشند. هر راهبردی باید اندیشیده شود و از مبادلات غیرقانونی ارز جلوگیری شود، همین راهبرد در ایران برای مهار بازی با ملت ایران که ناشی از جو حاکمیت آمریکا و کشورهای متخاصم جمهوری اسلامی است، به کار گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه هدف از این بازی ارزی برهم زدن اوضاع داخلی ایران است، گفت: الزامات ارزی مشخصی داریم که در 40 عنوان از سوی بانک مرکزی مشخص شده است و تخصیص ارز برای این موارد قابل قبول است، اما ارز ارائه شده برای قاچاق و برداشت سرمایه قابل قبول نیست. بنابراین باید از مبادله ارز در بازار آزاد که فقط چند صد یا چند هزار دلال از آن سود می برند و در نوسان هستند، پرهیز کرد.

رئیس شورای حقوقی بانک مرکزی در پایان با تاکید بر اینکه باید از تخصیص ارز به مطالبات نامشروع ارزی جلوگیری شود، گفت: در این صورت در صورت نیاز به قانون گذاری جدید، باید سریعا برای آن چاره اندیشی شود. اگر ظرفیت های قانونی وجود دارد باید از آن استفاده شود تا معیشت و سلامت روان مردم از این بازی ارزی مصون بماند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید