چه کسی مد ایرانی را خلق می کند؟ – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، کارگروه ساماندهی مد و لباس در کشور، سومین دوره این رویداد ملی است خلاق او در حالی کار خود را به پایان رساند که توانست نظر تعداد قابل توجهی از طراحان جوان و حتی نوجوانان علاقمند به طراحی لباس را جلب کند. این رویداد تلاشی است برای ارائه یک فرصت رقابتی ارتقاء برای طراحان جوان با راهنمایی مربیان و داوران مجرب بودند که با حمایت کارگروه سازمان مد و لباس کشور و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی، بسیج اصناف و تعدادی از فعالان مد و لباس برگزار شد.

آیا این رویداد موفق به ایجاد مد در کشور ما شده است؟

با برگزاری چنین رویدادهایی چه بخشی از نیازهای مد و لباس کشور تامین می شود و چه موانعی برای ارتقای هنر صنعت مد و لباس ایران وجود دارد؟

آزاده آریایی، کارشناس واحد آموزش، پژوهش و نوآوری کارگروه تشکل های مد و لباس کشور که از فعالان عرصه مد و لباس و از اعضای شورای سیاسی، مرجع و مسئول آموزش رویداد می باشد. کمیته خلاق وی طی مصاحبه ای به سوالات مطرح شده در این زمینه پاسخ داد و به موفقیت این مراسم اشاره کرد آمیز رویداد خلاقدر پاسخ به این سوال خلاق این یک رویداد مد یا یک جشنواره یا یکی است استارت آپ مرتبط با مد؟ گفت: خلاق همانطور که از نام آن پیداست، یک استارتاپ جوان است که برای ایجاد مد طراحی شده است.

وی در خصوص مزایا و نتایج این گونه رویدادهای مد و فشن گفت: معمولا مسابقات مد در سراسر دنیا رقابت و پیشرفت چشمگیری در مد و لباس ایجاد می کند. زمانی که طراحان با یکدیگر رقابت می کنند، کار یکدیگر را مشاهده می کنند و در طول مسابقه بسیاری از مسائل را به صورت ملموس و عملی یاد می گیرند و دلایل نگرفتن یا نگرفتن مقام اول را درک می کنند و با آن آشنا می شوند. استانداردها از این رشته آنها رقابت سالم را یاد می گیرند و البته شرایط چالش برانگیز رقابت می تواند فرصت های جدیدی را برای آنها و ذهنشان ایجاد کند بازکردن.

آریسک، تاکید می کند که آموزش و حتی تاییدیه ها و ردهایی که طراحان در طول مسابقه انجام دادند مربیان و داوران نقش می گیرند مه وی در رشد خود گفت: برخی از طراحانی که در این رویداد شرکت کردند در دوره دبیرستان بودند و در نهایت این افراد به عنوان جوان ترین طراحان به صنعت مد معرفی می شوند و البته خودشان هم این صنعت و الزامات کار را می شناسند. با صنعتگران مد

کارشناس واحد آموزش، پژوهش و نوآوری کارگروه ساماندهی مد و لباس خاطرنشان می کند: یکی از طراحان ایرانی شاغل در فرانسه، یکی از فعالان موفق راه اندازی خطوط مد صنعتی در این رویداد، مربیان و داوران مجرب و موفق در کنار طراحان جوان و آموزش آنها بودند، خاطرنشان کرد: اقامت در در یک چالش ملی، خروج از فضای محدود در برخی شهرها و ارتباط طراحان با دیگر فعالان این حوزه تاثیر بسزایی در موفقیت آینده این طراحان جوان خواهد داشت.

او به این سوال پاسخ داد که این رویداد خلاق چه تفاوتی با سایر رویدادهای مد، از جمله جشنواره های مد و لباس دارد؟ وی گفت: ما همیشه به تولید مد و لباس می گوییم چه لباسی بسازم که کی و کجا بپوشم؟وقتی جشنواره ها برگزار می شود مخاطب هدف مشخص نیست و می گویند فقط برای لباس طراحی کنید. زنان ایرانی در حالی که زنان ما در سنین مختلف و با شرایط مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و … هستند و نمی توانیم گروه هدف خود را به صورت تخصصی و دقیق انتخاب کنیم، اما در رویداد هستیم. خلاق یکی از مخاطبان را شناسایی کردیم، یعنی در مسابقه ای که به صورت زنده برگزار شد به طراحان گفته شد که با این پارچه برای خانم های فروشنده در مراکز تجاری لباس طراحی کنند.

آریایی اضافه کرد: وقتی مشخص شد حضور فردی که لباس می پوشد چگونه است و لباس در چه سنی در روز چه زمانی و چند ساعت پوشیده می شود، نتیجه کار طراح بهتر است. خواهد بود. اصولاً اگر برای همه اتفاقات شروع و پایان کار خود را مشخص کنیم می توانیم به نتیجه برسیم.

این فعال مد و لباس در پاسخ به این سوال که طراحی لباس ایران اکنون در کجاست و چه تفاوت هایی با گذشته داشته است؟ وی گفت: مد و لباس ایران در چند سال اخیر قابل صنعتی شدن نبود. اما اگر مد ایران در قرون اخیر را مطالعه کنیم، خواهیم دید که ایران یکی از کشورهایی است که بیش از تصور شما مد و لباس دارد و این مد با توجه به اقلیم ایران و حتی در یک استان، شما نمی توانید یک لباس پیدا کنید. ببنید لباس و شرایط دکوراسیون شهر به شهر متفاوت بود و البته این لباس ها در آنها ترکیب و نو می شد و اقوام مختلف از لباس یکدیگر الهام می گرفتند و به دلیل تعامل بین اقوام، رنگ ها تزئینات، برش ها و دوخت ها تحت تأثیر یکدیگر قرار گرفتند. یعنی مد در ایران در حال تغییر و تحول بوده است. حتی قومیتی که به داخل ایران مهاجرت کرده اند، در پس زمینه تغییر محل سکونت، سبک پوشش خود را متناسب با مکان جدید تغییر هوشمندانه می دانند.

وی افزود: اکنون نیازهای ما تغییر کرده است، نیاز به تنوع داریم و سطح نیازهای ما افزایش یافته است، طراحان ما توانسته اند مد و مد انقلابی را متناسب با ایران ارائه دهند، اما موفق به صنعتی سازی این مد نشده اند. است و این شکاف و خلأ بین طراح و صنعتگر یا به نوعی رد هویت طراح ایرانی توسط صنعتگر باعث شده است که صنعتگر ما انتظار دریافت یک اثر بی نقص را با دوخت کامل داشته باشد، در حالی که صنعتگر می تواند ایده طراح را بگیرد و آن را صنعتی کند. . ما تلاش کردیم خلاق این شکاف را ببندید و صنعت و طراح را به هم متصل کنید.

آریایی ادامه داد: این مهم را باید در نظر گرفت که لباس های دیزاینر قرار نیست به صورت کامل تولید و روانه بازار شوند، ممکن است صنعتگر بخواهد مانند همه جای دنیا از خلاقیت در لباس استفاده کند. اگر این پیوند برقرار شود، متوجه می شویم که ما نه تنها از صنعت مد و لباس در دنیا عقب هستیم، بلکه به دلیل برخی محدودیت ها، طراحان جوان ما خلاقیت هایی را خلق می کنند که بسیار قابل توجه است و فقط از افراد بسیار با تجربه و حرفه ای می آید. .

وی در پاسخ به این سوال که برگزاری چنین رویدادهایی چقدر می تواند به قویتر شدن جشنواره مد و لباس فجر کمک کند؟ گفت: نمی توان با چیدمان سعی در ایجاد مد کرد. مد نتیجه فراوانی است و با یک رویداد ساخته نمی شود. چنین رویدادهایی به شرطی در جامعه موفق و دگرگون کننده خواهد بود ویجنادا رویدادهای مشابه را به صورت حرفه ای به تنهایی یا با تعامل با یکدیگر سازماندهی کنید. تکرار این اتفاقات باعث می شود طراحان و فعالان مد به سمت حرفه ای شدن حرکت کنند.

وی در آخرین بخش از سخنان خود با تحلیل مشکلات و آسیب های حوزه مد و لباس در کشور، از مسئولان و دست اندرکاران عرصه مد خواست که فکر کنند مد تنها دوخته و پوشیده نیست. فروشگاه و اظهار داشت: مسئولان نباید جزیره ای برای این موضوع باشند به مد و لباس نگاه کنید.

داور رویداد خلاق ادامه دادن: مفهوم که قبل از مدیران مسجد امام اصفهان انتخاب شد. یعنی تم ایرانی اسلامی انتخاب شد اما در هیچ یک از طرح ها شکل مسجد امام به طور مستقیم ارائه نشد و طراحان جوان ما به جای اینکه به سادگی شکل کاشی ها را روی لباس چاپ کنند، موفق شدند از این مسجد الهام بگیرند. ، و این اتفاق افتاد. خوب است و نشان می دهد که طراحان ما در حال پیشرفت هستند اما متأسفانه در کشور ما به دلیل اینکه همه در حوزه مد و لباس کار نمی کنند شاهد تعدادی سفارش هستیم که بدون توجه به مسائل و موضوعات دیگر صادر می شود. موضوعات مد و لباس صادر می شود و این مشکل باعث می شود که حتی سفارش های انجام شده نیز به اهداف مورد نظر نرسد.

وی افزود: در زمینه مهمی مانند طراحی لباس مدارس، در حالی که طراحان قوی و بسیار خوبی در این زمینه داریم، مدیران مدارس بدون اطلاع از مفاهیم علمی و زیبایی شناختی طراحی لباس برای دانش آموزان به سادگی طرحی را پیدا کرده و به خیاط سفارش کار می دهند. .. در حالی که اگر طراح به صورت علمی لباس فرم مدارس را طراحی کند و از پارچه و دوخت مناسب و صحیح استفاده شود، سلامت جسمی و نشاط دانش آموزان حفظ می شود، اما متاسفانه رانت عجیبی در این زمینه ایجاد شده است و حتی ما نمی توانیم به مدارس بگوییم. . بیا و طرح بخر

بالاخره آریایی گفت: گیلدر، وزارت سکوتطراحان، کارگروه مد و لباس و سایر نهادهای مسئول باید با هم هماهنگ باشند تا به یک نتیجه واحد برسند، اما هر کدام جزیره ای عمل می کنند و چون با یکدیگر ارتباطی ندارند به نتیجه مطلوب نمی رسیم در حالی که داریم. امکانات خوب، علم و استعداد.

دیدگاهتان را بنویسید