بوشهر سالن سینمای استاندارد و فعال ندارد / جای خالی اکران نقره ای – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر – گروه استان ها: سینما را هنر هفتم می نامند زیرا به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای تأثیرگذاری بر جامعه به ویژه شکل دادن به افکار عمومی استفاده می شود.

با وجود اهمیت و ارزش و جایگاه سینما، در استان بوشهر به زیرساخت های سینمایی توجه چندانی نمی شود و سینمای این استان عملا رو به تعطیلی است و آرام آرام در حال فراموشی است.

در این استان 2 سینما وجود دارد که یکی از آنها فقط در ایام جشنواره فعال است و دیگری که دارای سه سالن است به دلیل فرسودگی و مشکلات زیرساختی شرایط حضور مخاطب را ندارد.

البته سالن ها به صورت چند منظوره به عنوان سینما مورد استفاده قرار می گیرند، اما پیش نیازهای لازم برای تماشای فیلم به شکل مناسب را ندارند و علاوه بر کاربری های دیگر، فیلم نیز در آنها پخش می شود.

بوشهر سالن سینما استاندارد و فعال/فضای خالی برای اکران نقره ای ندارد

برای استانی که سهم زیادی از درآمد کشور را بر عهده داشته و عنوان سرمایه اقتصادی و انرژی کشور را به خود اختصاص داده است، این میزان ضعف در زیرساخت های فرهنگی و هنری قابل قبول نیست.

هنر نیازمند حمایت مسئولان است

عبدالرحمن برزگرزاده یکی از فعالان سینمای استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سینما یکی از مهم ترین زیرساخت های فرهنگی محسوب می شود که توجه ویژه ای را می طلبد.

وی افزود: سینما ابزاری قدرتمند در جهت گسترش و ارتقای درک جامعه و در واقع موتور محرکه تمامی عرصه های فرهنگی و هنری جامعه است، اما این اهمیت نه تنها در استان بوشهر مورد غفلت واقع شده است. در روستا.”

برزگرزاده وی افزود: مدیران به اهمیت و جایگاه سینما واقف هستند و به همین دلیل سعی می کنند این ابزار را در اختیار داشته باشند و از آن استفاده کنند.

ما در حوزه سینما ضعیف هستیم

وی تصریح کرد: متولیان فرهنگی به جای پرداختن به زیرساخت ها از جمله فضای فیزیکی و تولید، منفعل هستند، در حوزه سینما ضعیف هستیم زیرا توجه به تولید محتوایی معطوف به تبلیغات است.

وی خاطرنشان کرد: مردم کشورهای دیگر این افتخار را در سوابق زندگی خود و حتی در سوابق مالیاتی خود ثبت می کنند که اثری از هنرمند را در سبد خرید خانه خود نگهداری می کنند، حتی خرید بلیت برای دیدن یک فیلم در سینما یک امر محسوب می شود. اقدام مثبت فرهنگی و اجتماعی برای آنها امکان پذیر است اما در جامعه ما این موضوع پرورش نیافته است.

ضعف زیرساخت های سینما در بوشهر

برزگرزاده وی ادامه داد: فضاهای فیزیکی استان بوشهر اعم از فرهنگسرا، سینما، گالری و… هنوز به طور دقیق شناسایی نشده است. این بدان معنی است که نظارت یا مهندسی نشده است.

بوشهر از سال 1299 سینما داشته است و حالا بعد از این همه سال استان بوشهر تئاتر استاندارد و فعالی ندارد. این فعال هنری تاکید کرد: چند سالی است که یک مجتمع فرهنگی در بوشهر افتتاح شده اما تعطیل است یا فضایی که اختصاص داده اند ظرفیت مخاطب را ندارد.

وی تصریح کرد: متأسفانه صندلی هایی که ایجاد شده در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و ضربه ای به سینما وارد کرده است.

برزگرزاده وی ادامه داد: بوشهر از سال 1299 سینما داشت و الان بعد از این همه سال استان بوشهر سینمای استاندارد و فعال ندارد مقصر کیست؟ آیا شما یک هنرمند یا متصدی هنر هستید؟ من همیشه گفته ام مدیریت فرهنگی از کار فرهنگی سخت تر است.

وی افزود: هر شهر و استانی باید با توجه به جمعیت و پیشینه فرهنگی آن مناسب سازی شود، سرمایه ها و توانمندی ها در کنار چالش ها و تهدیدها قرار می گیرد و سپس تصمیم می گیرند، اما متولیان فرهنگی از یک تصمیم ساده خودداری می کنند زیرا بیشتر هستند. تحت تاثیر زندگی روزمره تبدیل شده اند.

دنبال مقصر نباش

این فعال سینما گفت: بی دلیل از هنرمندان تمجید نمی کنم، آن ها هر چه توانستند انجام دادند و با تصمیمات غیرکارشناسی و بی مهری مواجه شدند اما با این همه نامهربانی برای اعتلای استان تلاش می کنند و در عرصه های مختلف ایده هایی را اجرایی کرده اند.

وی با بیان اینکه نباید دنبال مقصر بگردیم افزود: در این شرایط همه ما مقصریم. فرهنگ و هنر نیاز به مدیر روزمرگی ندارد، بلکه به شدت نیازمند پدر و پشتوانه ای است که هنرمندان بتوانند به آن تکیه کنند و شانه های خود را برای هنرمندان آماده کنند.

بوشهر نیاز به سالن های مدرن سینما دارد

فرید میرشکار، مدرس هنر و فعال سینما و تئاتر استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ضعف زیرساخت های سینما در بوشهر اظهار داشت: بوشهر در فضا و زیرساخت های سینمایی ضعف های زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان های استان بوشهر از داشتن سالن سینما محروم هستند، تاکید کرد: شهر بوشهر دو سینما دارد و این دو سینما پاسخگوی نیاز مردم نیست.

بوشهر دو سینما دارد که فقط به نام سینما هستند و اتاق های مورد استفاده سینماهای استان استاندارد و شرایط لازم را ندارد. میرشکار اشاره می کند که سینما آوینی بوشهر اغلب در جشنواره ها مورد استفاده قرار می گیرد، وی ادامه داد: سینما بهمن بوشهر که قدمت زیادی دارد به دلیل پوسیدگی و نبود شرایط مناسب قابل استفاده نیست.

وی با اشاره به اینکه گاهی از سالن هایی برای سینما استفاده می شود که شرایط لازم را ندارند، افزود: این سالن ها برای همایش و کنگره است اما برای سینما استفاده می شود، به هیچ وجه جوابگوی نیازها نیست و ندارد. کیفیت و کارایی لازم

این هنرمند بوشهری با تاکید بر اینکه سینما باید دارای سالن تاریک و مناسب و امکانات و تجهیزات لازم و استاندارد باشد، افزود: اتاق های مورد استفاده سینما در استان بوشهر از استانداردها و شرایط لازم برخوردار نیست.

وی با اشاره به اینکه بوشهر نیاز به سالن های سینمایی شیک و مدرن دارد، خاطرنشان کرد: اکنون بوشهر دو سینما دارد که فقط به نام سینما هستند و جوابگوی نیاز این منطقه نیستند.

میرشکار خاطرنشان کرد: هنر استان بوشهر نیازمند توجه ویژه تری است و باید به مسائل زیرساختی و کاهش مخاطبان سینما در این استان بیشتر رسیدگی شود.

مسئولانی که پاسخگو نبودند

بخشی از فعالیت و کار سینما در دست هنرمندان است که باید در این زمینه تولید محتوا و کار کنند و با تولید آثار فاخر، مخاطبان را به سالن های سینما بکشانند.

بخش دیگر و مهم کار در اختیار مسئولان است که باید ضمن حمایت از هنرمندان برای تولید آثار فاخر سینمایی، زیرساخت مناسبی را برای حضور مخاطب به سینما نیز فراهم کنند.

علاوه بر ضعف زیرساخت های سینمایی در بوشهر، عدم پاسخگویی مسئولان نیز درد دیگری است که باید با تغییر رویه و روحیه مدیران مربوطه این مسائل برطرف شود.

برای پیگیری موضوع فیلم های سینمایی در بوشهر تلاش زیادی کردیم تا با مسئولان مربوطه صحبت کنیم اما پیگیری ها در این زمینه مثمر ثمر نبود.

دیدگاهتان را بنویسید