گیاه بنیامین؛ معرفی انواع، شرایط نگهداری و تکثیر


اگر به گل و گیاه خانه به چشم دوست و همراه نگاه کنید، گیاه بنیامین یکی از دوستان و دوستان دیرینه در روزهای سخت است. اگر شرایط مناسب وجود داشته باشد، مثلاً این گل همیشه سبز سال ها در خانه شما مهمان خواهد بود یک دستگاه تصفیه هوا مقرون به صرفه و زیبا برای خانه. در این مقاله در مورد این گیاه و انواع منحصر به فرد آن و شرایط نگهداری آن خواهید خواند.

معرفی گیاه بنیامین

فیکوس بنجامین (Ficus benjamina) گیاهی است همیشه سبز و پهن برگ از خانواده درختان فیکوس یا انجیر گریان که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می روید و با وجود اینکه بومی جنگل های استوایی آسیا است، اما به صورت گسترده دیده می شود. درختچه ای زینتی در منازل و ادارات ایرانی. او می خورد.

بنجامین دارای 850 گونه با ظاهر تقریباً یکسان است. شاخه های باریک، تنه خاکستری و برگ های متراکم تیره براق از ویژگی های این گیاه زیبا است. این گل بین 20 تا 50 سال عمر می کند و در این سال ها علاوه بر اینکه عنصری زینتی در خانه محسوب می شود، اکسیژن تولید می کند و سموم خطرناک هوا را پاک می کند. راستی، آیا می دانستید که فیکوس بنجامین در تمرینات فنگ شویی یک گیاه خوش شانس نامیده می شود؟

انواع بنیامین

1. تأسیسات بنیامین ابلق

تاسیسات بنیامین ابلق

بنجامین ابلق یکی از زیباترین گونه های بنیامین با شاخه های آویزان و دوبرگ (سبز روشن و سفید یا کرم) است. این گل نیاز به نور غیرمستقیم زیادی دارد اما تحمل نور مستقیم را ندارد و قبل از هر آبیاری سطح خاک باید به اندازه یک انگشت خشک باشد.

2. گیاه بنجامین بلک

برگ های این نوع بنجامین در ابتدای رشد به رنگ سبز روشن رنگ آمیزی می شود و با گذشت زمان تیره و سیاه می شود. این گیاه علیرغم حساسیت بالایی که به جابجایی و تغییرات محیطی دارد، محبوبیت فوق العاده ای دارد و بسیاری از مردم آن را به دلیل بافت ساقه اش دوست دارند.

3. گیاه بنیامین ویندی

بنجامین ویاندی با ارتفاع کوتاه و برگ های بیضی شکل کوچک خود در دسته گیاهان مناسب برای ساخت بونسای قرار می گیرد و یکی از زیباترین گونه های بنجامین به شمار می رود. قوس زیبای برگ های سبز و براق این گیاه در انواع دیگر بنیامین دیده نمی شود.

4. گیاه بنجامین آمستل

گیاه بنجامین آمستل

آمستل با شاخ و برگ های متراکم رایج ترین نوع بنجامین است. برگ های باریک و کشیده این گیاه با برگ های پهن بنیامین ابلق متفاوت است و از آنجایی که در برابر نور کم بسیار مقاوم است نگهداری از آن راحت تر است. بسیاری از مردم گیاه آمستل را فقط برای تهیه بونسای می گیرند.

5. گیاه بنجامین ناتاشا

بنجامین ناتاشا آنقدر آفتاب دوست است که نور مستقیم خورشید را تحمل می کند. در صورت مساعد بودن شرایط نگهداری، این گیاه تا 80 سانتی متر رشد می کند و برگ های سبز آن متراکم است. البته بهتر است گیاه دیگری را به تنه آن وصل کنید تا بهتر و متراکم تر رشد کند.

6. گیاه بنجامین مونیک

بنجامین مونیک برگ های بیضی شکل کوچکی به رنگ سبز روشن یا سبز تیره براق دارد که بر خلاف برگ های دیگر گونه های بنجامین موجی هستند و به ندرت می ریزند! شاخه های خاکستری این گیاه آویزان است و جلوه جالبی به این درختچه آپارتمانی می دهد.

7. گیاه بنجامین رجینالد

در برگ های این نوع بنجامین هیچ اثری از کرم و نوارهای سفید وجود ندارد. برگ های بیضی شکل این گیاه به رنگ سبز روشن است و هر از چند گاهی نیاز به گردگیری دارد. از آنجایی که نگهداری از این گونه سخت نیست، از پرطرفدارترین عناصر تزئینی در محیط های اداری و منازل به شمار می رود.

8. گیاه بنیامین پادشاه طلایی

گیاه بنیامین پادشاه طلایی

نام دیگر پادشاهی طلایی بنجامین ژاکلین است. این درختچه ابلق که دارای برگ های سبز براق با لبه های کرم است، فوق العاده فتوفیل است و دمای محیط آن باید بین 25 تا 30 درجه سانتیگراد باشد. برای کاشت بنجامین گلدن خاک غنی از مواد مغذی را انتخاب کنید.

9. گیاه بنجامین کینکی

بنجامین کینکی دارای برگهای سبز روشن و براق ضخیم است و در خاک اسیدی یا خنثی رشد می کند. تاج این گونه خیلی سریع رشد می کند و بوته ای زیبا و متراکم را تشکیل می دهد که می توانید با هرس به شکل دلخواه خود در آورید.

10. گیاه بنجامین اگزوتیکا

Exotica تا 1 متر در گلدان رشد می کند و یک بنجامین همیشه سبز است. شاخه های کمی آویزان و برگ های سبز روشن و براق این گل می تواند در برابر هوای سرد مقاومت کند و می توانید از زیبایی این گیاه در پله های خانه، ایوان و آلاچیق باغ لذت ببرید.

شرایط نگهداری گیاه بنیامین

گل بنیامین در آب و هوای گرمسیری و محیط نیمه سایه رشد می کند و در طول فصل رشد نیاز به آبیاری منظم دارد. با آمدن پاییز و زمستان، دفعات آبیاری را کاهش دهید و رطوبت را افزایش دهید.

1. نور مناسب برای بنیامین

گیاه بنجامین نور دوست است. اگر می خواهید این گل را با دستان خود از بین ببرید، گلدان آن را در اتاقی تاریک با نور کم قرار دهید. جایی که آفتاب صبحگاهی مستقیماً به آن نمی تابد و نور غیر مستقیم کافی در طول روز وجود ندارد. توجه داشته باشید که بنجامین تحرک زیادی را تحمل نمی کند، حتی اگر هدفش یافتن شرایط نوری بهتر باشد.

2. آبیاری بنیامین

سطح خاک گلدان را در طول فصل رشد مرطوب نگه دارید، اما آن را در آب غوطه ور نکنید. زیرا در این صورت برگ ها خیلی سریع می ریزند و ریشه ها پوسیده می شوند. این در ابتدای فصل تابستان با افزایش دفعات آبیاری اتفاق می افتد. سعی کنید برنامه آبیاری ثابت و منظمی داشته باشید و همیشه این گل را با آب ولرم آبیاری کنید.

3. دما و رطوبت

گلدان بنجامین را در جایی نگهداری کنید که دمای روز 23 تا 30 درجه سانتیگراد و دمای شب 15 تا 23 درجه سانتیگراد باشد. هوای گرمتر و سردتر به این گل آسیب می رساند و در نهایت آن را از بین می برد. مشکل دیگر رطوبت است. بنیامین به عنوان یک گیاه گرمسیری در محیط مرطوب و رطوبت بهتر رشد می کند شانه باعث خشک شدن برگ های این گیاه می شود. پیشنهاد می کنیم میزان رطوبت خانه را با رطوبت ساز تنظیم کنید و هر از چند گاهی برگ ها را مه پاش کنید.

4. خاک مناسب برای رشد بهتر

خاک مورد نیاز برای رشد بهتر گیاه بنیامین

برخلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی، برای پر کردن گلدان بنجامین نیازی به جستجوی خاک مغذی غنی از مواد آلی ندارید. کافی است خاک زهکش خوبی داشته باشد و آب را به راحتی عبور دهد. مخلوطی حاوی پرلیت، ماسه و ورمیکولیت انتخاب کنید.

5. لقاح بنیامین

بنیامین ذاتاً گیاهی گرسنه است و به کود زیادی نیاز دارد. سعی کنید در بهار و تابستان هر دو ماه یک بار و در زمستان هر ماه یک بار به آن کود بدهید. اگر دیدید با وجود شرایط عالی نور، دما، رطوبت و کود، برگ های گیاه همچنان در حال ریزش است، مقداری منیزیم و منگنز به کود گیاهان آپارتمانی اضافه کنید.

6. هرس گیاه بنیامین

هرس بنیامین را به پاییز و زمستان موکول کنید. در این مدت گیاه به طور فعال رشد نمی کند و از آنجایی که در خواب زمستانی است، احتمال آسیب ناشی از هرس بسیار کمتر است. برای زیباتر جلوه دادن گیاه و جلوگیری از شیوع بیماری ها و عفونت های قارچی، برگ های مرده را با قیچی تیز و استریل جدا کنید.

7. تابه را عوض کنید

اگر این گل گهگاهی را در خانه نگهداری می کنید، باید بدانید که چقدر سریع رشد می کند. بنیامین باید سالی یک بار گلدان را عوض کند و بهترین زمان برای این کار اوایل بهار است.

تکثیر گیاه بنیامین از طریق قلمه

بنجامین را از طریق قلمه تکثیر کنید، قلمه هایی که در بهار از گیاه اصلی جدا می شوند و شرایط دما و رطوبت برای کاشت آنها مناسب است. به یاد داشته باشید که بنیامین به ندرت از دانه رشد می کند و هرگز میوه نمی دهد.

  • یک قلمه 7 تا 12 سانتی متری حاوی حداقل 2 دسته برگ را روی یک شاخه سالم ببرید. برگها را از نیمه پایینی قلمه جدا کنید و در صورت لزوم انتهای بریده شده را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید.
  • قلمه را در ظرفی پر از پیت ماس ​​مرطوب قرار دهید و روی ظرف را با یک کیسه پلاستیکی بزرگ بپوشانید. (به طوری که کیسه با برش تماس نداشته باشد.)
  • ظرف را در یک اتاق روشن با دمای بالای 18 درجه سانتیگراد زیر نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. برای مرطوب نگه داشتن گلدان هر روز غبارپاشی کنید و در صورت خشک شدن سطح خاک گلدان را آبیاری کنید.
  • بعد از 2 تا 4 هفته ریشه قلمه ها رشد می کند و زمان انتقال آنها به گلدان است. ابتدا چند شکاف در کیسه ایجاد کنید تا قلمه ها به شرایط اتاق عادت کنند.
  • پس از 6 هفته قلمه ها را در گلدان بکارید و شرایط را برای نگهداری گیاه بنیامین فراهم کنید.

آفات و مشکلات رایج گیاه بنیامین

شایع ترین مشکل نگهداری گیاه بنجامین، افتادگی و چروک شدن نامطبوع برگ ها است. این ریزش می تواند توسط آفاتی مانند شته ها، شپشک های آردآلود، فلس ها و کنه های عنکبوتی ایجاد شود. در این صورت می توانید گیاه را با صابون های حشره کش یا سایر آفت کش ها نجات دهید.

البته این ریزش گاهی به دلیل استرس محیطی مانند تعویض گلدان، کمبود نیتروژن، آبیاری زیاد، آبیاری، کمبود نور، تغییرات دما و جابجایی مکرر گلدان است. در این صورت ریزش برگ ها تا زمانی که گیاه به طور کامل با محیط سازگار شود ادامه خواهد داشت.

سوالات رایج

1. مراقبت از بنیامین سخت است یا آسان؟

بنجامین از دسته گیاهانی است که شرایط نگهداری سختی ندارند. کافی است محیطی با نور مناسب برای این گیاه انتخاب کنید و با مه پاشی هر از چند گاهی رطوبت محیط را افزایش دهید.

2. بنیامین با چه سرعتی در حال رشد است؟

بنجامین در سال 60 سانتی متر رشد می کند و زودتر از سایر گیاهان نیاز به گلدان مجدد و هرس دارد. حداقل سالی یک بار باید گلدان این گیاه را عوض کنید.

3. بهترین راه برای تکثیر بنیامین چیست؟

بهترین روش تکثیر بنیامین از طریق قلمه است. بنجامین به ندرت از بذر رشد می کند.

4. تفاوت بنجامین و فیکوس میکروکارپا چیست؟

با وجود شباهت زیاد این دو گونه فیکوس، شاخه های بنیامین باریکتر و خمش آنها بیشتر است. در حالی که میکروکارپا بیشتر مسطح رشد می کند.

آخرین کلمه

گیاه آپارتمانی بنیامین از خانواده فیکوس است و به دلیل ظاهر زیبا و عمر طولانی یکی از درختچه های آپارتمانی محبوب در منازل ایرانیان است. همانطور که خواندید گونه های این گیاه به جز رنگ و شکل برگ ها هیچ تفاوتی با هم ندارند و همگی با شاخه های آویزان، برگ های چرمی و تنه های زیبای خود شناخته شده اند. البته تنوع گونه های بنجامین بیش از این هاست و بسیاری از آنها را به راحتی در بازار ایران نمی توان یافت.

چه اطلاعات دیگری در مورد گیاه بنیامین دارید؟ اگر نکات دیگری در مورد این گل می دانید، مشتاق شنیدن نظرات ارزشمند شما هستیم.


بسته 9 ایده کسب و کار برای خلق ثروت با سرمایه کم

کسب و کار خود را با سرمایه اندک شروع کنید

برای مدت محدود

دیدگاهتان را بنویسید