مراسم یادبود زرین کوب در دانشگاه تهران برگزار شد


به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، مراسم یادبود دکتر. عبدالحسین زرین کوب به مناسبت یکصدمین سالگرد تولدش امروز در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم رضا عبداللهی مدیر انجمن شعر و ادب استان تهران دقایقی به شعرخوانی پرداخت و مستندی دو قسمتی از زندگی استاد زرین کوب از زبان همکاران و برادرزاده وی پخش شد. جلب توجه مخاطب

رونمایی از تابلوی زرین کوب بخشی دیگر از این آیین بود. این تابلو اثر مراد فتاحی است.

عبدالرضا سیف رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در این مراسم گفت: صحبت از استاد بسیار سخت است و باید از شهادت اساتید شاگرد عبدالحسین زرین کوب استفاده کرد.

وی ادامه داد: امروز سالنی به نام استاد زرین کوب و سردیس وی رونمایی می شود. استاد زنده است و آثار ارزشمند بسیاری از او در فرهنگ و تاریخ ایران به جا مانده است زیرا قلبش برای ایران می تپد.

رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران افزود: استاد 2 قرن سکوت را در اوج جوانی و در 30 سالگی منتشر کرد و استاد مطهری نیز دو جلد از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران را منتشر کرد. نوشتمش در اوج جوانی ام و ابایی ندارم که بگویم در جاهایی اشتباه کردم، البته استاد زرین کوب در کتاب های بعدی خود از جمله صبح اسلام اسلام را تجلیل کردند.

سیف ادامه داد: استاد زرین کوب گرفتار افراط و تقلید و مکتب های باطل نشدند، عده ای امروز ادبیات را به حاشیه برده اند اما استاد به متن اعتقاد داشت.

در پایان این مراسم از تمبر ولی الله راهدار استاد زرین کب و سردیس رونمایی شد.

عبدالحسین زرین کوب را نویسنده، مورخ، اسلام شناس و ایران شناس می دانند که در آثار متعدد نقد ادبی خود به تفسیر و تشریح مفاهیم والای بزرگان ادبی چون حافظ، مولانا، نظامی گنجوی، خاقانی پرداخته و نگاهی انتقادی و علمی به ادبیات داشته است. میراثی از ایران

این نویسنده و مورخ در 24 شهریور 1378 درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت ​​زهرای تهران به خاک سپرده شد و همسرش در سال 1391 در جوار وی به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید