خوشنویسی با گل در روز عاشورا / ما امت امام حسین هستیم – اخبار موسیقی و تجسمی – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، آیین «گل مالی» یا به گویش محلی «جرقه مالی» آیینی است که توسط مردم منطقه غرب کشور در روز عاشورا انجام می شود. آیین گلمالی در ماه محرم و روز عاشورا در استانهای غربی ایران در منطقه زاگرس به ویژه استانهای لرستان ، کرمانشاه ، ایلام ، خوزستان ، چهارمحال و بختیاری ، کهکیلویه و بویراحمد ، بوشهر برگزار می شود. و شهرهای لرستان در استان فارس.

در روز تاسوعا ، عزاداران خاک نرم و خاصی به نام باغ گل (خاک رس) تهیه می کنند و آن را در مربع های بزرگ و کوچکی که معمولاً از آجرهای چینی ساخته شده اند در مقابل چادرها و ستون های شهر و در روز عاشورا می ریزند. آنها این خاک را با گلاب مخلوط می کنند تا گل را برای روز عاشورا آماده کنند.
صبح عاشورا ، عزاداران ابتدا عزاداری می کنند و سپس عزاداری می کنند.

امسال در روز عاشورا شاهد ابتکار جالبی از سوی هنرمندان شهرستان الشتر در استان لرستان بودیم. ابتکاری که البته چند سالی است که شکل گرفته است. این ابتکار با خوشنویسی گل شکل گرفت. صبح عاشورا برخی از خوشنویسان به حوضچه های گلی می آیند و با قلم مو و استفاده از گل روی پیراهن عزاداران شعارهای عاشورایی می نویسند.

در ادامه ویدئویی را مشاهده خواهید کرد که در آن امیر مجتبی جوانمرد ، از خوشنویسان شهرستان الشتر واقع در استان لرستان ، در روز عاشورای 1400 هجری قمری ، از گل ساخته شده برای مراسم روز عاشورا برای خوشنویسی شعارهای عاشورایی در پیراهن عزاداران

عاشورا ، محرم ، خوشنویسی ،

عاشورا ، محرم ، خوشنویسی ،

امیر مجتبی جوانمرد ملقب به امیر خوشنگر متولد آذر 1364 در شهرستان الشتر استان لرستان است. وی از خوشنویسان عالی دوره فوق است. جوانمرد سابقه آهنگسازی نیز دارد. این خوشنویس 14 نمایشگاه گروهی و انفرادی در زمینه خوشنویسی داشته است.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید