تکیه بر تسنیم | یک شعر آیینی خوب شأن “امام معصوم” را حفظ می کند / داستان مداحی “وحید قاسمی” + فیلم – اخبار ادبیات و نشر – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، وحید قاسمی شاعر و مداح اهل بیت است. وی متولد سال 1361 در تهران است که علاوه بر سرودن شعر و نویسندگی ، به مداحی نیز می پردازد.

از جمله آثار او می توان به “خروج نی” ، “از آب گذشته” ، “گسل سنگها” ، “72 کیلومتر بعد از کربلا” ، “قبیله سلمان” ، “ارادت ایرانیان به اهل بیت” اشاره کرد. -بیت “،” جمهوری علوی “،” اشک نیزه “او گفت:” روزی که میخ میخ شاعر شد. ” قاسمی دارای اشعار ماندگار بسیاری است که بارها توسط خود یا دیگر مداحان اهل بیت در مراسم عزاداری الله خوانده شده است.

وحید قاسمی در دهه اول محرم مهمان “تکیه تسنیم” در خبرگزاری تسنیم بود. وی شعری را وقف امام مسلم (ع) کرد و در مصاحبه با خبرنگار تسنیم شرکت کرد که در زیر متن این مصاحبه را می خوانید:

تسنیم: یکی از بحث برانگیزترین موضوعاتی که در سالهای اخیر در فضای شاعرانه کشور مورد بحث قرار گرفته است ، تعریف دقیق شعر آیینی خوب و مناسب است. به ویژه این روزها شعرهایی خوانده می شود که به دور از شأن و حرم سیدالشهدا (ع) و اهل بیت علیهم السلام است. به نظر شما معیارهای شعر آیینی خوب چیست؟

هیچ قانون و فرمول کلی ندارد. من فکر می کنم چندین زاویه وجود دارد که می توانید بگویید یک شعر خوب است یا نه. برخی افراد در شعر عاشورا به دنبال حماسه هستند و معتقدند شعری که بیشتر از این بعد برخوردار باشد ، شعر بهتری است. دیگران دیدگاه عرفانی دارند و دیگران معتقدند که ذکر و روزه از عناصر اساسی در شعر عاشورا است.

شعر ، شعر آیینی ، حسینیه تسنیم ، عاشورا ، مداحی ، امام حسین (ع) ، حضرت زینب (س) ،

علاوه بر این ، توجه داشته باشید که بر اساس شعر فانتزی است. تخیل حد و مرزی ندارد. به همین دلیل است که گاهی اوقات می بینید که شعر آیینی ما دچار مشکل می شود.

شعر آیینی باید عزت امام حسین (ع) را حفظ کند

من معتقدم که به همه سلیقه ها احترام گذاشته می شود ، اما شعر خوبی است که از نظر معرفت شناسی و امام شناسی نمی توان آن را نقد کرد. مهم نیست که بعد حماسی پررنگ باشد ، بعد مرثیه پررنگ باشد یا ترکیبی از آنها. توجه داشته باشید که شعر نباید به رابطه امام و امام آسیب برساند. گاهی در شعرمان آنقدر به امام حسین (ع) نزدیک می شویم که شعر عاشورایی ما که یک شعر معرفتی است به شعر عاشقانه روی می آورد و این چیز خوبی نیست. بارها گفته شده است که وقتی شاعری با خدمات بزرگ مانند مقام معظم رهبری می آید ، از همه چیز آگاه است. آیا در شعری که به امام حسین خدمت می کنیم ، نباید چارچوبی را رعایت کنیم؟ البته این نظر من است.

شعر ، شعر آیینی ، حسینیه تسنیم ، عاشورا ، مداحی ، امام حسین (ع) ، حضرت زینب (س) ،

برخی از دوستان فکر می کنند من کم کار شده ام. من کم کاری نکرده ام و 4 مهلت شعر در خانه دارم ، اما وسواس زیادی برای انتشار آثار دارم. دلیل این امر این است که من به نوعی در بیان زمان حال گیر کرده ام. به عنوان مثال ، زبان فعلی این است که حضرت زینب با برادرش خداحافظی می کند ، صحبت می کند ، شب عاشورا است و … من نیز در این باره شعر می سرایم ، اما بعداً با خودم فکر می کنم که این زبان فعلی متأثر از صمیمیت است خواهر و برادرشان بالاخره حضرت زینب برای امام حسین (ع) مادر شده است ، اما ما باید به امام شناسی نیز توجه کنیم. اباعبدالله الحسین امامت بر حضرت زینب دارد. درست است که در جایی می گوید خواهرم در نماز شب نماز بخواند ، اما در جایی دیگر می گوید شیطان نباید بی تابی کند. اینها خیلی سخت است.

تسنیم: با این تعریف ، به نظر شما ویژگی های ماندگار شعر چیست؟

چندین موضوع می تواند یک شعر یا کمی از آن را ماندگار کند. اول موضوع و مبنایی است که باید با مخاطب ارتباط برقرار کند ، دوم زمینه ای که در آن شعر خوانده می شود. به عنوان مثال ، فضا کمک زیادی می کند. به عنوان مثال ، شعر “خانم ، شما سه ماه منتظر این دقایق بودید ، در خانه کار می کردید …” را به خاطر بسپارید. حسن حسینخانی این شعر را برای اولین بار در حالی که فضا بسیار مناسب بود ، روضه خوانده و مضامین جدیدی در شعر به کار رفت. با اجرای خوب حسن حسینخانی ، این شعر بسیار دیده شد و هنوز هم بسیاری از مردم از من می خواهند این شعر را بخوانم.

داستان بیتی که موضوعش آلودگی هوای تهران بود!

گاهی اوقات اتفاقی می افتد که باعث می شود یک شعر ظاهر شود. اگر به خاطر داشته باشید ، چند سال پیش داستان آلودگی هوا بسیار برجسته شد و برای مردم بسیار جدید بود و همه نگران آن بودند. یک روز پشت چراغ قرمز سوار تاکسی بودم. دیدم که گرد و غبار برخورد کرد و صحنه عجیبی ایجاد کرد. ناگهان این بیت را سرودم ، که بعداً آن را به غزلی طولانی تبدیل کردم. دود این شهر نفسم را گرفته است ، به هوای حرم کرب و نیازمندان ». علاوه بر این ، من معتقدم که برخی از آیات دیدگاه آقایان و حالت روحی را در پشت خود دارند که باعث ماندگاری آن می شود؛ شعر “من هر لحظه بوی کربلا را حس می کنم” نمونه بارز آن است.

شعر ، شعر آیینی ، حسینیه تسنیم ، عاشورا ، مداحی ، امام حسین (ع) ، حضرت زینب (س) ،

تسنیم: شما سالها در سیستم اباعبدالله الحسین (ع) فعالیت داشته اید و مداحی می کنید: حتما در این سالها شاهد معجزات بوده اید. یکی از این معجزات را برایمان بگویید.

یک اتفاق مهم در زندگی وحید قاسمی که او را مداح اهل بیت کرد!

من می خواهم خاطره ای از نحوه شاعر شدن خود را توصیف کنم؟! من آن را برای اولین بار در یک برنامه تلویزیونی گفتم و سرپرست پخش به من گفت وقتی این را گفتی من یخ زده ام! اما خیلی ناراحت شدم.

من در شعر به کسی مدیون هستم. فکر می کنم او 7-8 سال داشت و برای اولین بار با بچه های محله هیئت اعزام کردیم. هرکس کاری کرد و چیزی آورد. یکی سبد خرید ، دیگری زنجیر آورد و … اما من نتوانستم چیزی بیاورم. پدرم کارگر بود ؛ البته ، ما به اندازه خودمان داشتیم ، اما در آن زمان من نمی توانستم چیزی بخرم. به بچه ها گفتم من چیزی نخریده ام. آنها گفتند مشکلی وجود ندارد و شما باید تمجید کنید. آنها یک کتاب بزرگ آوردند و من قرار بود از آن تعریف کنم. وقتی طبل و طبل می نواختند صدای من شنیده نمی شد. من به آنها گفتم نمی توانم بخوانم. در آن زمان ضبط هایی وجود داشت که میکروفون در حال پخش بود. 2-3 کودک این ضبط را داشتند اما خانواده های آنها اجازه ندادند. در همسایگی ما خانم تنهایی در زیرزمین یکی از خانه هایی که ما آن را “عمه شهلا” می نامیم زندگی می کرد. او صدای ما را شنید. دیدم او دوید و ضبط کننده را با میکروفون آورد. به من گفت این را بگیر و 10 روز از امام حسین تعریف کن.

اگر عمه شهلا ضبط را به من نمی داد ، معلوم نبود که من امروز در خانه امام حسین هستم. اباعبدالله اینگونه است و این گونه دست ما را گرفت.

شعر ، شعر آیینی ، حسینیه تسنیم ، عاشورا ، مداحی ، امام حسین (ع) ، حضرت زینب (س) ،

گفت و گو: علیرضا رحیم بصیری

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید