توضیح حدیث درج شده بر حسینیه امام خمینی (ره) در اولین دیدار کابینه سیزدهم با رهبر معظم انقلاب / 2 وظایف مسئولان جامعه در قبال مردم – اخبار دین ، ​​قرآن و اندیشه – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور و اعضای کابینه در نخستین روزهای دولت سیزدهم و در آستانه هفته دولت ، صبح امروز (شنبه) به همراه آیت الله در حسینیه امام خمینی (ره) حضور یافتند. خامنه ای ، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

در این دیدار ، در دیوار حسینیه امام خمینی (ره) ، حدیثی بر اساس بیانات امام رضا (ع) از کتاب «الکافی» مرحوم کلینی نقل شده است. محتوای این روایت درباره پاداش آن دسته از خدمتگزارانی است که سعی می کنند نیازهای مردم را برآورده کنند. متن روایت به شرح زیر است:لِنَّ لِلَّهِ عِبَادًا فِي الأَرْضِ يَسْعَوْنَ فِي حَوَائِجِ النَّاسِ هُمُ الْمِنُونَ يَوْمَ الْقِيامامةةبه »

این حدیث برای اولین بار توسط شیخ کلینی در کتاب «الکافی» از «معمر بن خلاد» نقل شده و از امام رضا (ع) نقل قول می کند. متن کامل حدیث به شرح زیر است: مطمئناً الله روی زمین بادا یسوون هر روز اعلمنون نیازهای مردم و من دخیل القیام سرورا فرح علی مومنی روز قلب علقیامهبه »یعنی ، خدا در روی زمین بندگان است که برای نیازهای مردم تلاش می کنند. اینها در روز قیامت ایمن خواهند بود ، و هر که م happinessمنی را خوشحال کند ، خداوند در قیامت قلب او را شاد کند.

در وهله اول ، این روایت نشان می دهد که کسانی که برای رفع نیازهای مردم تلاش می کنند ، مورد توجه خاص خداوند قرار گرفته اند و خداوند آنها را در روز قیامت در سایه امن خود قرار می دهد. روایات بسیار دیگری نیز در روایات درباره فضیلت و پاداش برآوردن نیازهای نیازمندان وجود دارد که اهمیت بالای این امر را نشان می دهد. برای مثال ، امیرالم theمنین (ع) برآوردن نیازهای مردم را به عنوان نعمت الهی برشمرد و گفت:وَعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ لِلَيْكُمْ مِنْ نِعَمَ اللّهِ عَلَيْكُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَحُورَ نِقَبه »یعنی بدانید که نیازهای مردم نعمتی است از نعمت حقیقت بر شما ، پس با دور شدن از آن نیازها ، آن نعمت ها را تلافی نکنید. (کشف الغمه فی معارف al الامام (القادیمه) ، ج 2 ، ص 30) همچنین نقل شده است که شخصی به نام ابوهاشم می گوید از امام عسکری (ع) شنیدم که می فرمود:دری در بهشت ​​وجود دارد که به آن “در مشهور” می گویند و هیچکس جز افراد مشهور وارد آن نمی شود.به نِنَّ فِي الْجَنَّةِ لَبَباًا ُقَالُ لَهُ الْمَعْرُوفُ وَلَا يَدْخْلُهُ ُِلَّا أَهْلُ الْمَعْرُوفِبه ابوهاشم گفت: “خدا را شکر کردم و خوشحال بودم که تمام تلاش خود را برای برآوردن نیازهای مردم انجام می دهم.” امام متوجه من شد و فرمود: آره؛ من از وضعیت شما آگاهم ، و کسانی که در دنیا معروف (و خوب و بد) هستند ، در آخرت نیز مشهور خواهند شد.؛ قَدْ عَلِمْتُ مَا أَنْتَ عَلَيْهِ وَأَنَّ أَهْلَ الْمَعْرُوفِ فِي النّنْابه (لامعلام الورى بأعلام الهدى (ط – القديمة) ، ص 375)

نکته بعدی این است که این روایت را می توان در دو سطح از افراد و مقامات تفسیر کرد؛ یعنی هر فرد وظیفه دارد در جهت رفع نیازهای هم نوعان خود گام بردارد. نکته بعدی این است که امام در واقع دو نکته را وظیفه اساسی مقامات حکومت اسلامی در قبال مردم معرفی می کند: 1ــ نیازهای مردم را برآورده کند 2ـــ برنامه ای برای شاد کردن جامعه ؛ برآوردن نیازهای مردم با این تصور که خداوند چنین قوم یا گروهی را در قیامت در سایه امن قرار می دهد ، موجب امنیت مردم می شود و شرایط لازم را برای ایمان آورندگان جامعه برای ایمان آوردن خداوند ایجاد می کند. دل بنیانگذاران آن را در روز قیامت شاد کند. شادی و پویایی را برای جامعه فراهم می کند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید