کتاب جامع در مورد اخبار غیبی شهادت امام حسین (ع) و پاداش زیارت کربلا + فایل بارگیری – اخبار دین ، ​​قرآن و اندیشه – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، کتاب «کامل الزیارات» منسوب به «بانقولویه قمی» است. او را یکی از برجسته ترین شخصیت های محدثان شیعه در قرن چهارم هجری می دانند. ابن قولویه یکی از بهترین شاگردان محمد بن یعقوب کلینی و از برجسته ترین شیوخ شیخ مفید است. روایات این متفکر شیعه هزار سال است که در مجموعه روایات بزرگ شیعه نقل و استناد شده است. علما و فقهای شیعه برای او احترام خاصی قائل هستند و اصالت بسیاری از محدثان شیعه به دلیل روایت وی از آنهاست. شیخ مفید از دریای دانش خود بسیار بهره برده و از وی بسیار تمجید کرده است. نجاشی ، یکی از بزرگترین محدثان شیعه ، در مورد آنها می گوید: “هر زیبایی و دانشی را که با آن افراد را برتر از آن توصیف می کنید در جعفر بن محمد بن قولویه خواهید یافت.” شیخ طوسی در کتاب خود “الفهرست” او را به عنوان شخصیتی معتبر با تألیفات فراوان در تعداد ابواب فقه معرفی می کند. ابن طاووس درباره او می گوید: “او راوی حقیقت است و همه بر امانت او توافق دارند.”

در مورد کتاب “کامل الزیارات” ، نجاشی از عبارت “زیارت” از این کتاب استفاده کرده است و شیخ طوسی در “فهرست” خود از این کتاب به عنوان “جماعت زیارت” یاد کرده است؛ اما مشهورترین نام آن “کامل الزیارات” است ، اگرچه “کمیل زیارت” و “کتاب المزار” نیز نامیده شده است. کتاب کامل الزیارات مجموعه روایاتی از ائمه اطهار (ع) درباره روش زیارت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سایر ائمه اطهار و همچنین پاداش و فضل آن است. یکی از ویژگی های مهم این کتاب احراز هویت عمومی راویان آن است ، یعنی ابن باقولویه در ابتدای کتاب تمام روایات آن را تأیید کرده است و این کمک بزرگی برای احراز هویت بسیاری از راویان شیعه است که نام آنها نیست. در کتب رجالی یا احراز هویت ذکر شده است. شده است .اند. این کتاب یکی از مهمترین منابع روایت ما در این زمینه و یکی از معتبرترین منابع کتابهای دعا و زیارت اخیر مانند “مفاتیح الجنان” شیخ عباس قمی است. سخنان علامه مجلسی در مورد این کتاب می گوید: “کتاب کامل الزیارات یکی از اصول مشهور فقهای شیعه است.”

در این کتاب ، ابن قولویه به طور جداگانه فصلی را به نام معصومین (علیهم السلام) اختصاص می دهد و در زیر هر فصل روایاتی درباره کیفیت و ثواب زیارت آن شخص معصوم نقل می کند یا به مسائل پیرامون آن می پردازد ؛ به عنوان مثال در فصل مربوط به امیرالمithمنین (ع) ابتدا روایاتی را درباره وجود قبر امیرالممنین (ع) نقل می کند و سپس احادیث مربوط به زیارت امام را نقل می کند. همچنین در مورد زیارت امام حسن و امام حسین (علیه السلام) ، ابتدا روایاتی درباره محبوبیت این دو امام بزرگوار نزد رسول خدا نقل می کند.

اما شاید آنچه بر جذابیت این کتاب می افزاید و آن را در تاریخ ماندگارتر می کند ، نقل احادیث خاص ایشان درباره امام حسین (علیه السلام) باشد به گونه ای که بیش از دو سوم کتاب به این موضوع اختصاص داده شود؛ یعنی مجموع فصل های این کتاب 108 عنوان است. بابهای 13 تا 98 یا به عبارت دیگر 85 باب اختصاص به امام حسین (ع) دارد و 23 باقیمانده باقیمانده در بین سایر معصومین (علیهم السلام) تقسیم می شود؛ اما از جمله مباحثی که ابن قولویه در رابطه با اباعبدالله (ع) به آن می پردازد عبارتند از: اطلاع رسانی جبرئیل (ع) از شهادت امام حسین (ع) ، آگاهی پیامبران از شهادت اباعبدالله (ع) ، آگاهی فرشتگان از شهادت ، گفتار امیرالمومنین (ع) حسین؛ گریه همه موجودات بر امام ، ن گریه ملائکه بر امام حسین ، عزاداری قبیله جن ، لعن و نفرین کبوتر بر قاتلان امام ، پاداش کسی که بر اباعبدالله گریه کند ، زیارت فرشتگان قبر امام ، فضیلت و پاداش فرشتگان دعا برای زائران قبر مطهر ، عزت خداوند متعال برای زائران امام ، ایام زیارت امام حسین جزء زندگی حجاج محسوب نمی شود ، کیفیت نماز خواندن در کنار قبر امام حسین ، حایر حسینی ، یکی از موقعیتهایی است که در آن نماز نزد خدا محبوب است.

متن عربی به همراه ترجمه این کتاب را می توانید از قسمت پیوست این خبر بارگیری کنید.

معرفی 5 منبع اصلی درباره تاریخ قیام امام حسین (ع) و داستان کربلا + دانلود کتاب

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید