علی عزیزی: حمایت از تعزیه باید فراتر از توجه مناسب باشد / شرایط اجرای تعزیه در کشور استاندارد نیست – اخبار سینما و تئاتر – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، علی عزیزی تعزیه خوان از اجرای شبیه خوانی بر اساس شاهنامه در بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی خبر داد و گفت: و قراردادهای اجرایی تعزیه تا چه حد می تواند پاسخگو باشد. روایت این داستانها؟ در واقع شیوه داستان نویسی شاهنامه با شیوه روایی و قصه گویی در شبیه خوانی کاملاً مطابقت دارد. علاوه بر این ، جهان بینی اسطوره ای حاکم بر داستانهای شاهنامه به جهان بینی حاکم بر شبیه خوانی بسیار نزدیک است. تقابل نیروهای خیر و شر و تفکیک شخصیت ها به دو گروه اهورایی و اهریمانی ، یکی از اساسی ترین مشترکات این دو مقوله است. این اشتراکات همچنین مرا تشویق کرد تا داستانهای شاهنامه را در قالب جلسات شبیه خوانی بسازم و اجرا کنم.

وی افزود: در این سالها مجالسی مانند ضحاک ماردوش ، آزمون فریدون و کین ایرج را به همراه اعضای گروه اجرا کردیم که بر اساس داستانهای شاهنامه شکل گرفت ؛ یک مجلس نیز مربوط به حماسه آریو برزن ، سردار شجاع ایرانی بود که بر اساس گزارش های تاریخی از مقاومت وی ​​در برابر ارتش اسکندر سازماندهی و اجرا شد. امسال مجموعه دیگری از داستانهای شاهنامه را برای جشنواره آیینی و سنتی آماده می کنم.

این هنرمند درباره محتوای این اثر گفت: این داستان با عنوان نبرد گردافرید با سهراب ، روایت مقاومت گردافرید در برابر ارتش تورانیان و فرمانده آنها سهراب است. دختری که پس از اسارت توسط پاسداران ایرانی ، حسادت می کند و لباس رزمی بر تن می کند و به میدان می رود. البته لازم به توضیح است که ترکیب و اجرای داستانهای شاهنامه و دیگر داستانهای ادبیات کهن ایران در قالب شبیه خوانی از گذشته نیز متداول بوده و جلساتی مانند آزمون سیاوش و نبرد رستم و سهراب ، لیلی و مجنون و … زودتر ساخته شد. تحولات فرهنگی اجتماعی در دهه های اخیر فرصت چندانی برای تحقق نداشته است.

عزیزی در مورد استفاده از اشعار فردوسی در این اجرا توضیح داد: اگرچه اشعار فردوسی به زیبایی مانند یک فیلمنامه دکوپاژ می شوند و داستان را در قالب توصیفات بصری مفصل روایت می کنند ، اما به دو دلیل ، از آن اشعار نمی توان مستقیماً در شبیه سازی استفاده کرد. اول ، ما به شعرهایی در قالب دیالوگ و گفتگوی دو یا چند نفر در شبیه خوانی نیاز داریم ، اما اشعار شاهنامه لزوماً این ویژگی را ندارد و از سوی دیگر ، غالباً شعرهای شبیه سازی باید با آهنگ اجرا و برای تطبیق آن اجرا شود. برای موسیقی ، باید وزنه های متفاوتی داشته باشید. از شعری متناسب با هر ملودی استفاده کنید و این باعث می شود از اشعار شاهنامه که همیشه وزن یکسانی دارند استفاده نشود. البته در برخی قسمت ها تعبیرات حکیم ابوالقاسم فردوسی آنقدر زیباست که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت. بنابراین ، با اندکی تغییر ، از آن تفسیرهای شاعرانه در اشعار این مجمع استفاده شده است؛ اما به طور کلی اشعار این نسخه مشابه اشعار شاهنامه مستقل است.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که قبلاً توضیح دادم ، این جلسات مطابق با قراردادهای اجرایی شبیه سازی خوانی به طور کامل تنظیم و اجرا می شود. قراردادهای شبیه سازی بسیار خلاقانه هر نوع وضعیت دراماتیک را بر روی صحنه بازسازی می کند ، بنابراین تنها با آگاهی دقیق از آن قراردادها می توان روایتی بسیار جالب و جذاب از این داستان را در قالب شبیه سازی سنتی اجرا کرد. بنابراین ، ما هیچ محدودیتی در شکل سنتی اجرای این مجلس نداشتیم و تا آنجا که ممکن بود به این توافق وفادار ماندیم.

این قاری پایان نگارش متن این اثر را اعلام کرد و افزود: نگارش متن تمام شده همزمان با موسیقی هر قسمت مشخص شده است. انتخاب شبیه سازها تقریبا نهایی است. اما معمولاً در طول تمرین مطابق با ریتم کلی مونتاژ و رویدادهای حین اجرا ، نیاز به اصلاحات در متن یا موسیقی انتخاب شده است ، بنابراین اصلاحات نهایی باید همزمان روی متن و سایر قسمتها انجام شود. زمان به عنوان تمرین

عزیزی برگزاری جشنواره نمایش های آیینی و سنتی را مثبت خواند و گفت: یکی از مهمترین جلوه های جشنواره ایجاد حرکت و پویایی در بین گروه های تعزیه است. بسیاری از نسخه های قدیمی که در طول سال فرصت اجرا ندارند برای اولین بار در این جشنواره اجرا می شوند و مخاطبان امروز با آنها آشنا می شوند ؛ علاوه بر این ، با ضبط آنها ، این مجموعه ها برای آینده حفظ می شوند. همچنین ، تعزیه همیشه به طور کلی به عنوان یک مراسم مذهبی توسط بنیانگذاران حمایت می شود ، که شامل تجمع عاشورا نیز می شود ، بنابراین گردهمایی هایی مانند آنچه ما اجرا می کنیم فقط می تواند در این ایام جشنواره اجرا و پشتیبانی شود. بنابراین ، اگر این جشنواره نبود ، شاید نیازی به تشکیل مجامع جدید نبود ، زیرا فرصت مناسبی برای برگزاری آن وجود نداشت. در حقیقت ، جشنواره موتور موتور محرک حرکت ما بوده است.

وی خواستار حمایت جدی از هنر تعزیه و شبیه سازی شد و گفت: به نظر من این حمایت باید جدی تر و مستمر از تعزیه باشد. جشنواره باید گروه های فعال و خلاق را در طول سال تحت نظر داشته باشد و با حمایت عمومی و مستمر از این آثار ، امکان دیده شدن آنها را فراهم سازد. تمام این تلاش برای آماده سازی اثری که تنها یک اجرا در جشنواره داشته و سپس رها شود ما را ناامید و بی انگیزه می کند. امیدواریم دبیرخانه جشنواره با مرکز هنرهای نمایشی مشورت کند و همانطور که در مناسبت های مذهبی مورد حمایت قرار می گیرد ، از اجرای مجالس تعزیه عاشورا در زمان های دیگر نیز حمایت خواهد شد. زیرا به این ترتیب ، مردم با پتانسیل بالای این نوع نمایش بیشتر آشنا می شوند و همه گروه های مشابه علاقه بیشتری به ایجاد و اجرای چنین گردهمایی هایی نشان می دهند.

این هنرمند تأکید کرد: می خواهم به یک نکته دیگر نیز اشاره کنم و آن عدم امکان اجرای استانداردی برای شبیه خوانی در جشنواره است. سالهاست که گروهها بدون داشتن فضای خوب در میان شلوغی و شلوغی مقابل تئاتر شهر اجرا می کنند ، در حالی که حتی مکان مناسبی برای تعویض لباس یا آماده سازی گروه ها وجود ندارد. در این شرایط مخاطب حتی قادر به نشستن نیست و بازیگران فضای مناسبی برای حرکات نمایشی ندارند و به طور خلاصه همه اینها بر کیفیت اجراهای جشنواره تأثیر می گذارد.

عزیزی افزود: هر سال وقتی با این شرایط اجرا روبرو می شوم ، با خودم می گویم این آخرین سالی است که در جشنواره شرکت می کنم ، اما تا کنون انگیزه های درونی و اصرار دیگر اعضای گروه باعث کوتاهی من شده است. در مواجهه با این شرایط غیر استاندارد. “

بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی از 30 دسامبر 2010 به سرپرستی داوود فتحعلی بیگی برگزار می شود.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید