تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد اختلاف بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس



یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: دخالت رژیم صهیونیستی و آمریکا در کشورهای حاشیه خلیج فارس یکی از موانع بزرگ در روابط ایران با کشورهای این منطقه است.

حسن هانی زاده در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که به نظر او اولویت اصلی دولت سیزدهم در تعامل با کشورهای منطقه از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس در سال جاری چیست؟ وی بیان کرد: دولت سیزدهم سیاست خارجی منطقه ای خود را بر مبنای تعامل گسترده با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس قرار داده و بر اساس این سیاست برنامه ریزی کرده است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در چند ماه گذشته علیرغم برخی کشمکش ها تلاش کرده تا تعامل سازنده ای با شش کشور شورای همکاری خلیج فارس داشته باشد، افزود: در این راستا در رابطه با کشورهایی مانند قطر، امارات و عمان به موفقیت های نسبتا خوبی حاصل شده و تلاش هایی برای گسترش این روابط به خصوص در مورد قطر که شاهد تبادلات گسترده مقامات دو کشور بوده ایم، صورت گرفته است.

هانی زاده با بیان اینکه برخی عوامل خارجی یکی از موانع مهم گسترش روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس است، خاطرنشان کرد: تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد شکاف بین ایران و شش کشور شورای همکاری خلیج فارس است. در واقع آنها با گسترش سیاست های ایران هراسی سعی دارند این کشورها را از ایران دور کنند به گونه ای که به آنها القا کند که ایران دشمن شماره یک آنهاست.

وی با بیان اینکه این مداخلات تا حدودی در روابط ایران با شش کشور حاشیه خلیج فارس موثر بوده است، افزود: ایران نیز اقداماتی را برای مهار این سیاست و گسترش تعاملات خود با این کشورها انجام داده است که از جمله آنها می توان به چهار دور گفت وگو بین ایران و عربستان اشاره کرد. یکی از مهمترین کشورهای خلیج فارس، با مذاکره با عربستان سعودی و عادی سازی روابط با ریاض به دنبال کاهش نفوذ اسرائیل در منطقه بوده است.

وی گفت: در مجموع دولت سیزدهم در راستای پیشبرد سیاست منطقه ای خود موفقیت هایی داشته است و این سیاست باید در سال جاری با جدیت بیشتری دنبال شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید