تاکید وزیر علوم بر تعیین خروجی مشخص برای دوره های فوق دکتری



وزیر علوم، فناوری و نوآوری گفت: در طراحی دوره های فوق دکتری باید بر تعیین اهداف پژوهشی خاص تاکید شود و پرداخت بر اساس اجرای طرح باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر. محمدعلی ذوالفیگل در دویست و یکمین جلسه کمیته دائمی شورای عالی ETF اظهار داشت: این رشته ها باید از پژوهش در این حوزه حمایت بیشتری کنند.

وی در خصوص دستور کار دوم جلسه امروز کمیسیون دائمی عتف در خصوص ایجاد شبکه ملی آزمایشگاه های علمی، بر نقش ایجاد این شبکه در دسترسی محققان به تجهیزات آزمایشگاهی تاکید کرد: یکی از مزایای این کار درآمدزایی است. استفاده نکنید، با پیشرفت تکنولوژی تجهیزات قدیمی کارکرد خود را از دست می دهند و سرمایه ملی به هدر می رود.

وی افزود: با ایجاد شبکه ملی آزمایشگاهی، تحقیقات مشترک رونق می گیرد و محققان از نقاط مختلف می توانند کارهای مشترک و تحقیقات بنیادی انجام دهند و از این طریق تحقیقات تیمی تقویت می شود.

وزیر علوم، فناوری و نوآوری تاکید کرد: همچنین باید به آزمایشگاه هایی که جزو این شبکه ملی هستند امتیاز بدهیم و در تلاش هستیم تا اعتباراتی را برای این منظور اختصاص دهیم.

حمایت مالی از تشکیل شبکه ملی آزمایشگاه ها

دکتر. پیمان صالحی، دبیرکل شورای عالی عتف نیز در این نشست بیان کرد: برای شروع، وزارت علوم 200 میلیارد ریال و معاونت علمی و فناوری 500 میلیارد ریال از شبکه سراسری آزمایشگاه های علمی کمک خواهند کرد. .

وی هدف از ایجاد شبکه ملی آزمایشگاه های علمی را شناسایی تجهیزات آزمایشگاهی در سراسر کشور و اجرای عدالت برای دسترسی همه محققان به این تجهیزات عنوان و تصریح کرد: در این طرح استفاده از تجهیزات علمی شارژ شده و مالکیت تجهیزات نیز تعیین شده است. حفاظت شده.

ایجاد دوره های فوق دکتری

دبیرکل شورای عالی عتف در خصوص ایجاد دوره های فوق دکتری گفت: هدف از ایجاد این دوره استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان دانشگاهی برای انجام فعالیت های پژوهشی است و برگزاری این دوره ها در دنیا مرسوم است.

وی افزود: در دوره فوق دکتری به مشمول این دوره ماهیانه حدود 100 میلیون ریال حقوق پرداخت می شود و تامین اجتماعی نیز برای فرد لحاظ می شود.

دکتر. صالحی فرصت خدمت سربازی به عنوان فرماندهی و کسب تجربه و تقویت رزومه علمی و پژوهشی را از دیگر مزایای دوره فوق دکتری دانست و گفت: افرادی که در دوره فوق دکتری شرکت کرده اند در اولویت جذب اعضای هیات علمی قرار خواهند گرفت.

معاون پژوهشی معاونت علمی، فناوری و نوآوری تاکید کرد: دوره فوق دکتری یک دوره آموزشی رسمی نیست و مدرک محسوب نمی شود، بلکه هدف از برگزاری این دوره انجام پروژه های تحقیقاتی و فناوری کاربردی است.

گزارش معاونت فناوری سامانه نان

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با اشاره به رونمایی از سامانه نان در اردیبهشت ماه سال گذشته گفت: ایجاد یکپارچگی بین سامانه های مختلف پژوهشی کشور و تهیه نقشه نیازها و توانمندی های علمی کشور با استفاده از هوش مصنوعی. یکی از اهداف این سیستم است.

دکتر. علی خیرالدین با اشاره به اینکه سامانه نان ارتباط بین دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری را ایجاد می کند، گفت: تاکنون 4 هزار و 800 نیاز فناورانه و پژوهشی در این سامانه ثبت شده است.

وی راه اندازی سامانه نان را انجام وظیفه قانونی وزارت علوم بر اساس مصوبه تأسیس سگ های علمی و آموزشی ملی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تبصره 9 قانون بودجه 1401 دانست و گفت: در سال 2018، در سال 2018، در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تشکیل دوره های فوق دکتری و شبکه ملی آزمایشگاه های علمی در این جلسه به تصویب کمیته دائمی شورای علوم رسید و برای تصویب نهایی به شورا ارائه می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید