اولیانوف: همتایان اروپایی وضعیتی که ما در آن قرار داریم را درک نمی کنند



نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در توئیتی از اقدام غرب برای تصویب قطعنامه ضدایرانی علیه ایران در هیئت مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین روز جمعه در توییتی نوشت: آیا آخرین اخبار را دریافت کرده اید؟ آیا می دانید چرا روسیه دیروز در شورای حاکمیت آژانس بین المللی انرژی اتمی به قطعنامه احمقانه غرب علیه ایران رای منفی داد؟ متأسفانه همکاران غربی ما نشان می دهند که وضعیت ما را درک نمی کنند.
شورای حکام صبح پنجشنبه قطعنامه پیشنهادی آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا علیه ایران را تصویب کرد. 30 کشور رای موافق، 2 کشور (چین و روسیه) رای مخالف و 3 کشور (هند، لیبی و پاکستان) رای ممتنع دادند.

پیش‌نویس قطعنامه بریتانیا، فرانسه، آلمان و آمریکا علیه ایران روز سه‌شنبه برای نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شد.

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اقدام با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران پذیرش قطعنامه ارائه شده توسط آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم می‌کند و آن را یک اقدام سیاسی می‌داند. اقدام نادرست و غیر سازنده N. بر اساس اعلامیه مشترک 5 مارس 2022، ایران حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار می رفت آژانس از طریق رویکردی مستقل، بی طرفانه و حرفه ای اتخاذ کند. اقدام سازنده و واقع بینانه در ایجاد اقدامات امنیتی، همانطور که آژانس اذعان می کند به عدم اشاعه اهمیتی نمی دهد. به نظر می رسد برخی فراموش کرده اند که تمام مسائل قبلی یک بار برای همیشه در 15 دسامبر 2015 توسط شورای حکام بسته شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر همواره همکاری سازنده‌ای با آژانس داشته است و انجام بخش قابل توجهی از بازرسی‌های آژانس در ایران موید آن است که کشورمان در حال حاضر یکی از شفاف‌ترین برنامه‌های صلح است. ظرفیت هسته ای در میان کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی پذیرش قطعنامه که بر اساس گزارش شتابزده و نامتوازن مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بر اساس اطلاعات نادرست و ساختگی رژیم صهیونیستی است، تنها به تضعیف روند همکاری و تعامل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی ایران منجر خواهد شد. آژانس بین المللی انرژی اتمی همانطور که قبلاً اعلام شد، جمهوری اسلامی ایران به دلیل رویکرد غیر سازنده آژانس و تصویب قطعنامه فوق، اقدامات عملی متقابلی از جمله نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال کردن دوربین‌های کمکی انجام داده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود نوشت: آمریکا و سه کشور اروپایی قصد کوتاه مدتی برای ترویج تصمیمی دارند که ناشی از محاسبات غلط و اطلاعات نادرست علیه کشوری است که شفاف ترین برنامه هسته ای صلح آمیز را دارد. کشور… جهان.” آنها از اعتبار آژانس فراتر رفتند. بانیان این قطعنامه مسئول مستقیم عواقب آن هستند. پاسخ ایران حیاتی و متناسب است.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید