بهترین کتاب های فلسفه مناسب برای همه


فلسفه یکی از موضوعات جذاب و بحث برانگیز است. کتاب‌های فلسفه زیادی از ابتدای تاریخ تالیف شده‌اند و انتخاب یک کتاب فلسفه جذاب که حاوی زبان سنگین نباشد کار ساده‌ای نیست. از این رو در این مقاله به معرفی چند نمونه از بهترین کتاب های فلسفی که به زبانی ساده برای سنین و سلایق مختلف نوشته شده است می پردازیم. با ما بمان.

1. مجله رواقی

مجله رواقی

نویسندگان: رایان هالیدی، استیون هانسلمن
مترجم: علیرضا خزایی
ناشران: میلکان
تعدادی از صفحات: 446

“مجله رواقی” کتابی است که باید با آن زندگی کرد. نویسندگان این کتاب سعی کرده اند با استفاده از فلسفه نکاتی را برای زندگی به ما ارائه دهند. رواقی گری یکی از مکاتب معروف فلسفی است که قدمت آن به قبل از میلاد می رسد. و یونان باستان نویسندگان این کتاب به نقل قول های عملی از فیلسوفان این مکتب، راهنمای زندگی ما باشد.

نویسندگان «ژورنال رواقی» به ما توصیه می‌کنند که با این کتاب مانند کتاب‌های دیگری که تاکنون خوانده‌ایم رفتار نکنیم. هر روز فقط 1 صفحه از این کتاب را بخوانید و به جای یک بار خواندن این کتاب، هر بازتاب روزانه را چندین بار بخوانید.

لازم نیست باور کنید که خدایی هست که دنیا را اداره می کند، فقط باید بپذیرید که شما مدیر دنیا نیستید. هنگامی که روح خود را با این ایده هماهنگ کنید، زندگی راحت تر و شادتر خواهد شد زیرا از شر بدترین اعتیاد جهان خلاص شده اید: کنترل.

2. تسلی فلسفه

تسلی فلسفه

نویسنده: آلن دوباتن
مترجم: عرفان طباطی
ناشران: ققنوس
تعدادی از صفحات: 304

«تسلی دهنده فلسفه» یکی از بهترین کتاب های فلسفی برای شروع است. آلن دوباتان در این کتاب مانند دیگر آثارش مخاطب را با خود همراه می کند و با بیان شیوا و نگریستن به مسائل از زاویه ای جدید بین مردم و فلسفه ارتباط برقرار می کند. او در این کتاب آموزه ها و عقاید فلسفی 6 فیلسوف مشهور را در مقابل هم قرار می دهد و کاربرد آنها را در زندگی روزمره به زبانی ساده و روان بیان می کند.

آلن دوبوتن در این کتاب به بررسی آراء و نظرات سقراط، اپیکور، شوپنهاور، مونتنی، نیچه و سنکا پرداخته است.

وقتی از امید زیاد دست برداریم، دیگر عصبانی نخواهیم شد.

3. دنیای سوفی

دنیای سوفی

نویسنده: جاستین گاردر
مترجم: مهدی سمسار
ناشران: فنجان
تعدادی از صفحات: 592

«دنیای سوفی» رمانی است که تاریخ فلسفه را به زبانی ساده روایت کرده است. این کتاب یکی از معروف ترین کتاب ها و یکی از بهترین کتاب های فلسفی برای نوجوانان است. با وجود این، کتابی جذاب و خواندنی برای بزرگسالان و علاقه مندان به فلسفه است. داستان این کتاب در مورد دختر نوجوانی به نام سوفی است که روزی نامه ای را در صندوق پستی خانه پیدا می کند که تنها 1 سوال آن نوشته شده بود: “تو کی هستی؟” این اتفاق باعث می شود سوالات مختلفی در ذهن سوفی شکل بگیرد و ماجراجویی جدیدی را در دنیای او آغاز کند.

تفاوت بزرگ بین یک معلم مدرسه و یک فیلسوف واقعی این است که معلم مدرسه فکر می‌کند چیزهای زیادی را می‌داند که می‌خواهد به زور به شاگردانش بیاموزد، در حالی که یک فیلسوف سعی می‌کند پاسخ سوالاتی را که شاگردانش از خود می‌پرسند بیابد.

4. انسان در جستجوی معنا

انسان در جستجوی معنا

نویسنده: ویکتور فرانکل
مترجم: امیر لاهوتی
ناشران: فنجان
تعدادی از صفحات: 148

اگر بخواهیم در مورد بهترین کتاب های فلسفی روانشناسی صحبت کنیم باید به کتاب «انسان در جستجوی معنا» اشاره کنیم. ویکتور فرانکل در این کتاب از خاطرات خود در اردوگاه کار اجباری آشویتس می گوید و در مورد مدرسه تخصصی خود که به معنای درمان یا لوگوتراپی است توضیح می دهد. او نداشتن معنا و هدف در زندگی را عامل اصلی احساس ناامیدی و یأس می داند. ویکتور فرانکل در این کتاب توضیح داده است که چگونه زندگی خود را در اردوگاه کار اجباری معنا یافته است و در میان تمام دردها و رنج هایی که در آنجا متحمل شده است. این سرآغاز کشف دانش معنا درمانی بود.

حالا که قرار است بمیرد چرا در آن مرگ دلیل و مفهومی نباشد؟

5. مشکل اسپینوزا

مشکل اسپینوزا

نویسنده: اروین دی یالوم
مترجم: حسین کاظمی یزدی
ناشران: صبح صادقانه
تعدادی از صفحات: 460

اروین یالوم در کتاب «مشکل اسپینوزا» دو داستان متفاوت را به هم پیوند می‌دهد. او با داستانی درباره آلفرد روزنبرگ، یکی از رهبران نازی و مخالف سرسخت یهودیت، و باروخ اسپینوزا، متفکر یهودی قرن هفدهم، یک درام روانی-فلسفی فراموش نشدنی خلق می کند. روزنبرگ متوجه می شود که شاعر مورد علاقه اش، گوته، از ستایشگران و پیروان سرسخت باروخ اسپینوزا بوده است. این مشکل تا مدت ها باعث درگیری ذهنی عجیب روزنبرگ شده است.

فکر نمی کنم سوال بدی باشد. اطاعت کورکورانه بدون درخواست بیماری است.

6. فلسفه در سرزمین نبوت

فلسفه در سرزمین نبوت

نویسنده: سید حسین نصر
مترجم: بیت الله ندرلو
ناشران: مترجم علوم انسانی
تعدادی از صفحات: 420

این کتاب از بهترین کتاب های فلسفی اسلامی است. «فلسفه در سرزمین نبوت» از زوایای مختلف به رابطه فلسفه و نبوت می پردازد و برخی از مکاتب فکری را که چندان مورد توجه قرار نگرفته اند مورد بررسی و بحث قرار می دهد. سید حسین نصر در این اثر تصویری جذاب از جریان های فکری جاری در مکاتب فلسفی آذربایجان و شیراز ارائه می دهد.

اخبار و فقها به ویژه پیروان امام احمد بن حنبل با تمام ادله عقلی مربوط به عقاید دینی مخالفت کردند. از مسلمانان خواسته شد که آموزه‌های دینی را بدون پرسش از چگونگی (بدون کیسه؟) بپذیرند، اما این واکنش افراطی در برابر رویکردهای عقل‌گرای کلام معتزلی نمی‌توانست تا ابد ادامه یابد.

7. سیر حکمت در اروپا

سیر حکمت در اروپا

نویسنده: محمدعلی فروغی
ناشران: نیلوفر آبی
تعدادی از صفحات: 721

در اواخر سلطنت فتحعلی شاه، ارتباط با دولت های خارجی و رویدادهای مهمی چون انقلاب کبیر فرانسه منجر به پیدایش اندیشه های جدید در سیاست و جامعه شد. در این شرایط افراد آگاه تمام تلاش خود را برای بالا بردن سطح آگاهی مردم انجام دادند. محمدعلی فروغی هم یکی از همین افراد بود. او که «سخنرانی به روش رنه دکارت» را ترجمه کرده بود، تصمیم گرفت برای درک بهتر این رساله، مردم را با روند تفکر در اروپا آشنا کند. وی به این ترتیب با نگارش کتاب «راه حکمت در اروپا» روند تفکر اروپایی را به زبانی ساده تشریح کرد.

این کتاب فلسفی ایرانی دارای 3 بخش است. در بخش اول، تاریخ فلسفه از دوران باستان تا قرن هفدهم بررسی شده است، در بخش دوم، تاریخ فلسفه از آغاز قرن هفدهم تا پایان قرن هجدهم و در بخش سوم شرح داده شده است. . ، فلسفه غرب از قرن 19 تا به امروز مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. با خواندن این کتاب متوجه خواهید شد که آنچه اروپا را به پیشرفت رساند، طرز تفکر جدیدی بود.

طبق تمثیل علم و دانش مانند قصری است که دانشمندان مصالح آن را تهیه می کنند و حکیمان مانند مهندسان و معمارانی هستند که قصر را طراحی می کنند.

8. دشمن آینده

دشمن آینده

نویسنده: هادی خورشاهیان
ناشران: آبنما
تعدادی از صفحات: 203

هادی خورشاهیان در کتاب «دشمن آینده» داستان افرادی را روایت می کند که در مرز بین بودن و نبودن رها شده اند. در دنیایی بین مرگ و زندگی. تکلیف آنها مشخص نیست و هیچ کس نمی داند که می مانند یا می میرند. در این مدت آنها داستان های خود را برای یکدیگر تعریف می کنند.

خوشبختی ما این است که شادی افراد شاد را از نزدیک نمی بینیم و از این که بدبختیم خیلی ناراحت نیستیم. خوشبختی ما از زاویه ای دیگر این است که افراد بدبخت در اطراف ما هستند و زندگی آنها را از نزدیک می بینیم و به حال خودمان هم دل نمی خوریم. زیرا آنها واقعاً و ظالمانه بدبخت تر از ما هستند.

آخرین کلمه

در این مقاله 8 تا از بهترین کتاب های فلسفه را به شما معرفی کردیم. تلاش ما بر این بود که شما را با نمونه های مختلف فلسفه برای نوجوانان با فلسفه اسلامی و انواع کتاب های فلسفه در قالب رمان و غیر رمان آشنا کنیم تا بتوانید کتاب فلسفه مورد علاقه خود را راحت تر پیدا کنید. در قسمت نظرات برای ما بنویسید که انتخاب شما چیست و مشتاق خواندن کدام یک از این 8 کتاب هستید.

دیدگاهتان را بنویسید