بررسی حدیث پیامبر (ص) بر اساس «من حسین هستم و من حسین هستم» – اخبار دین ، ​​قرآن و اندیشه – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، حجت الاسلام محمود اسماعیلی نسب ، پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع ، در یادداشتی به بررسی تفسیر حدیث معروف پیامبر اکرم (ص) درباره امام حسین (ع) پرداخت و نوشت : خواندن زیارت عاشورا در بسیاری از روزهای سال توصیه می شود. در روز عید غدیر یا در شب های قدر به دلیل شهادت امیرالممنین امام علی علیه السلام ، زیارت آن حضرت باید خوانده شود. اما می بینیم که در سال ، چه در دوره های هفتگی ، ماهانه یا سالانه مانند جمعه شب و روز و یا اعیاد غدیر ، فطر ، قربان و عرفه ، توصیه می شود که زیارت عاشورا را انجام دهید.

همچنین در روایات آمده است که خداوند در روز عرفه به زائران امام حسین علیه السلام و افرادی که در عرفه حاضر هستند نگاه می کند. از مجموع این روایات چنین برمی آید که داستان امام حسین (علیه السلام) یک مسئله فردی نبود ، بلکه یک مسئله کلی دین بود. به عبارت دیگر ، موضوع شخص نیست. اما شخص امام حسین علیه السلام به همه چیز جوهر داده و در مرکز تابش های مذهبی قرار دارد. با نزدیک شدن به این محور ، عملاً وارد قلمرویی شده ایم که قلمرو دین نامیده می شود.

روایتی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وجود دارد: “من حسین هستم و من حسین هستم ؛ حسین از من است و من از حسین هستم.” در مورد امیرالم Moمنین چنین روایتی وجود دارد. و امام حسن مجتبی علیه السلام ، اما موضوع بحث فعلی ما امام حسین علیه السلام است.

سوالی که مطرح می شود این است که “من حسین هستم” یعنی چه؟ برای روشن شدن معنای روایت «من حسین و من حسین» مثال می زنم. اگر شمعی را جلوی آینه بگذارید ، تصویری دریافت خواهید کرد. اما اگر شمع و دو آینه را مقابل یکدیگر قرار دهیم ، تصویر شمع بی نهایت ایجاد می شود. البته اگر یک شمع وجود نداشته باشد. یعنی اگر خدای متعال وجود نداشته باشد ، آینه بی فایده است و هیچ تصویری نمی دهد.

اما خداوند آینه ای دارد به نام پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و آینه دیگری به نام سید الشهدا علیه السلام. اکنون ، هرگاه به تصویر نگاه می کنیم ، نمی توانیم بگوییم که تصویر از کدام آینه است. زیرا بی نهایت یک تصویر است و بنابراین جاودانگی دین است.

بنابراین ، حضرت سید الشهداء علیه السلام در واقع آینه ای شفاف ، شفاف ، خالص و شفاف در مقابل پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است که چراغ هایی را که از او دریافت می کند منعکس می کند. چراغهای دریافتی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله “حسین مانی” است ، اما چون آینه ای است ، تصویر جدیدی در مقابل او ایجاد می شود. به همین دلیل است که ما بیش از 1400 سال با پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و امام حسین علیه السلام در ارتباط بوده ایم.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید