با پول قند و چای از فیلم های خارجی انیمیشن ساختیم/دولت اذیتمان نکند – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری انیمیشن «بچه باهوش» به کارگردانی هادی محمدیان، محمدجواد جنتی و بهنود نکویی پانزدهم بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد.

هادی محمدیان در این دیدار حضور نداشت.

در ابتدای این نشست حامد جعفری گفت: ایراداتی در فیلم وجود دارد که قبل از اکران نهایی رفع می شود. این پروژه محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و گروه هنر پویا است. این یک سرمایه گذاری مشترک بود و این اولین انیمیشن این مرکز است. افرادی که این کار را انجام دادند یک گروه جوان بودند که تمام تلاش خود را کردند و ما از طرف آنها اینجا هستیم. ما در سال 2017 یک وقفه در ساخت و ساز داشتیم زیرا می خواستیم بازخورد داشته باشیم، اگرچه بخشی از آن به دلیل کرونا بود. ساخت این فیلم حدود پنج سال طول کشید.

علی رمضان نویسنده نیز درباره این قهرمان گفت: ما در فیلم یک هستیم. سفر ما قهرمانی داریم که در ابتدا به قهرمان هایی که حاصل رسانه ها و کارتون های هالیوودی هستند نگاه می کند، اما به تدریج با اتفاقاتی که می افتد، نگاه دیگری به معنای آن دارد. قهرمان می رسد.

نکوی وی همچنین توضیح داد: این شخصیت در طول کار در انیمیشن «داستان اسباب بازی» توهم قهرمان را در ذهن خود داشت. می بینمشخصیت فکر می کند که بسیار قهرمان است اما وقتی به اسباب بازی می رسد متوجه می شود که توهم داشته است در طول داستان این شخصیت در ذهنش به قهرمان می رسد.

نکوی وی بیان کرد: زمانی که اثری انیمیشنی روی اکران می آید که مورد قبول عموم باشد، در رأس دستاوردهای فنی قرار می گیرد.

محمدجواد جنتی دیگر کارگردان این فیلم است اثر وی همچنین بیان کرد: یکی از راه های پی بردن به اینکه مخاطب اثری را دوست دارد، میزان استقبال از آن است.

جعفری همچنین گفت: استودیوهای انیمیشن سازی در دنیا پیشگام هستند کهنسال صد سال اگر این موضوع را در کشور خودمان بررسی کنیم، این سابقه به پانزده سال می رسد، باید زمان بدهیم تا بتوانیم این فاصله را به طور کامل برطرف کنیم، اما به حداقل استانداردهای سینمای جهان رسیده ایم. در دوبله هم سعی کردیم از ظرفیت کسانی که دوبله کرده اند و سرشناس هستند استفاده کنیم. اما هزینه باید به دلار محاسبه شود، هزینه تقریبا یک میلیون دلار پول است نان شکری و چای فیلم های خارجی، انیمیشن ساخته ایم.

وی گفت: «بچه باهوش» را از ابتدا با دو رویکرد کار کردیم، نسخه مناسب کشورهای مسلمان و نسخه ای که مخاطب بتواند با درام فیلم ارتباط برقرار کند، بنابراین فیلم دو نسخه دارد و آنچه دیدید ایرانی است. نسخه

جعفری درباره حضور یک انیمیشن در جشنواره گفت: چیزی که ما را امیدوار می کند این است که برای گروه کودک و نوجوان کار می کنیم، گروهی که همیشه مغفول مانده است. ما سابقه خوبی با آن داریم نمایشگاه امیدوارم تلاش ما به نتیجه برسد و بتوانیم نگاه فجر را به سمت انیمیشن سوق دهیم. در مورد تعداد مخاطب باید بگویم که سینمای کودک برای هر مخاطب اصلی با مخاطب متفاوتی مواجه است. “فیلشاه«یک میلیون و دویست هزار مخاطب داشته است که یک رکورد است، دولت و نهادهای حاکمیتی باید کمک کنند تا ریسک ساخت فیلم کودک کاهش یابد.

این تهیه کننده گفت: «بچه باهوش» با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفت و توسعه یافت. نهادهایی که قیم کودکان هستند خیلی تلاش می کنند. چرا نهادهای دیگر کمک نمی کنند، سوالی است که ما مسئولیتی در آن نداریم. چرا نهادهای فرهنگی در سازمان بیوگراف و سایر نهادهای مرتبط اقدامات خاصی انجام نمی دهند، ما شنونده سوال او نیستیم.

رمضان درباره پایان بندی فیلم گفت: این یک فرم روایی است، داستان اصلی همان است و یک پیچ و تاب در روایت وجود دارد، قرار نبود داستانی تعریف شود و اینطور تمام شود. اولین انتظار داشتیم پایان داستان اینگونه باشد.

جنتی در این خصوص گفت: می خواستیم کارمان امضا داشته باشد، شبیه فیلمشاه است و… در سینما اثری بدون ایدئولوژی نیست، قطعا در این فیلم ایدئولوژی وجود دارد.

جعفری درباره چرایی اضافه شدن کارگردان دیگری به فیلم گفت: این محصول توسط گروه هنری پویاس ساخته شده است. محمدیان در اواسط پروژه به دلایل شخصی از کار کنار کشید، اما توافق ما این بود که نام او در تیتراژ باشد، اما چون پروژه را تمام نمی کردند، این نام انتخاب شد. او نباید در اخبار باشد.

جعفری درباره نهادهای دولتی چه؟ در انتظار دارد تصریح کرد: فقط می خواهیم ما را اذیت نکنند سینمای کودک و نوجوان برای نهادهای فرهنگی اهمیت چندانی ندارد. چیزی که شاید به طور کلی باید بدانیم این است که آثاری که برای کودکان ساخته می شوند باید در مرحله توزیع نیز کمک شوند. و به نظر من آنچه می توان از نهادهای دولتی انتظار داشت به این بخش مربوط می شود.

رمضان گفت: این تاریخ اقتباسی آزاد از یک داستان کهن و سنتی است، تاریخ آن به قدری به عقب برمی گردد که ناگفته نماند اقتباسی آزاد است.

جنتی درباره رقابت با خارجی ها توضیح داد: فکر می کنم اگر دولت کار زیادی نداشته باشد می توانیم با آثار خارجی رقابت کنیم.

جعفری همچنین برای انجام کاری درباره حاج قاسم سلیمانی گفت: تا یکی دو کار. آینده در هنر پویا در مرحله تولید است اما اگر ایده جذابی به دست بیاوریم از آن استقبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید