سنت های فرهنگی و مذهبی؛ راهی برای همکاری جمعی



ایسنا/اصفهان استاد روانشناسی دانشگاه نوادا آمریکا گفت: فراموش نکنیم که این سنت های دینی و عرفانی بود که برای اولین بار وارد جامعه بشری شد و من معتقدم اگر اجازه دهیم سنت های فرهنگی و مذهبی ما را بیاموزند چگونه تغییر را اعمال کنیم. فرآیندهای موجود در جامعه ما توانستیم به روشی مفید با هم کار کنیم.

امروز شانزدهم بهمن ماه اولین روز از «همایش بین المللی تربیت معنوی و سلامت معنوی از دیدگاه امام علی (ع)» با حضور اساتید داخلی در مرکز همایش های پیامبر اعظم (ص) دانشگاه اصفهان برگزار شد. و متفکران خارجی .

در این همایش اندیشمندان به ارائه آخرین تحقیقات و نظرات خود در زمینه سلامت و تربیت معنوی از دیدگاه امام علی (ع) پرداختند. در بخشی از این همایش، علی کلاهدوزان، عضو هیئت علمی روانشناسی دانشگاه اصفهان به معرفی و تشریح نظریه های استیون هیز، استاد روانشناسی دانشگاه نوادا، آمریکا پرداخت.

در ابتدا استیون هیز در پیامی ویدئویی به شرکت کنندگان در کنفرانس گفت: امیدوارم روزی بتوانم شما را از نزدیک ملاقات کنم و رابطه برقرار کنم.

وی با تشکر از پژوهشگران ایرانی ادامه داد: آثاری را که در سال های اخیر توسط زبان شناسان فارسی در زمینه روانشناسی ACT انجام شده است را گردآوری کرده ام و باید بگویم که تحت تاثیر سوالات جالبی که در این زمینه مطرح شده است. به ویژه پرسش های مطرح شده در مورد انطباق الگوی انعطاف روانی با فرهنگ فارسی زبان ها.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم که این سنت های دینی و عرفانی بود که برای اولین بار وارد جامعه بشری شد و من معتقدم اگر بگذاریم سنت های فرهنگی و دینی به ما بیاموزند که چگونه فرآیندهای تحول را در یک جامعه اجرا کنیم، آیا می توانیم این کار را انجام دهیم. . با هم به روشی مفید ما باید یاد بگیریم که به سنت ها و فرهنگ های انسانی احترام بگذاریم تا مردم را در برابر مشکلات تقویت کنیم.

پس از این پیام ویدیویی، علی کلاهدوزان، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان به معرفی استیون هیز و الگوی روانشناختی وی پرداخت و همچنین به تشریح رابطه معنویت و روانشناسی از دیدگاه هیز پرداخت.

کلاهدوزان در این خصوص خاطرنشان کرد: معنویت از عالم بالا و معناست و وظیفه دانشمند تفسیر و تبیین علوم الهی است و یکی از ارکان مهم تفسیر و تبیین علوم الهی یافتن تبیین است. فرآیندهای علم

وی سپس به تأثیر معنویت در روانشناسی و به طور خاص یکی از رویکردهای موجود در حوزه روانشناسی امروزی به نام روانشناسی کنش (درمان پذیرش و تعهد) پرداخت. درمان های مبتنی بر پذیرش و تعهد، اشاره کرد.

وی ادامه داد: این رویکرد از سی سال پیش با مقاله ای به نام ایجاد حس معنویت آغاز شد که در آن هیز دو نظریه اساسی را مطرح کرد. او نویسنده 47 کتاب و 675 مقاله است و به عنوان سی امین فرد تأثیرگذار در روانشناسی در جهان شناخته می شود.

کلاهدوزان با تبیین نظریه هیز و ارتباط آن با معنویت گفت: ما می توانیم معنویت را در مشکلات و استرس های خود پیدا کنیم. معنویت یعنی یاد بگیریم از رنجی که می کشیم و انتخاب هایی که می کنیم آگاه باشیم. در متون دینی می بینیم که حتی پدر و مادر خدا در زندگی با چالش های بزرگی مواجه بودند. مثل حضرت مریم که در برابر تهمت و فشار قومش از خدا خواست بمیرد یا حضرت یونس که قومش را ترک کرد. در مثالی دیگر، حضرت یعقوب که در غم از دست دادن فرزندش چشمان خود را از دست داد یا پدر ما آدم که مرتکب خطا شد و میوه حرام را خورد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، معنویت را ابزاری مؤثر برای انسان دانست و افزود: برای درک این موضوع، اولین قدم شناخت تفاوت روح و ماده است. روح آن چیزی است که حد و مرز، مکان و زمان ندارد. از طریق مؤلفه ای به نام آگاهی است که می توانیم با روح، غیر ماده و با خدا ارتباط برقرار کنیم. مثل این است که «من خودآگاهم، خود استاد را گم کرده ام»; کسی که خود را می شناسد، خدای خود را می شناسد.

وی در پایان به سه نوع خودشناسی اشاره و خاطرنشان کرد: نوع اول خودشناسی، خود مفهومی نامیده می شود، نوعی خود مفهومی و به عبارتی آن چیزی است که در رابطه با ویژگی ها و ویژگی های خود به یاد می آورید. نوع دوم شعور پیوسته نام دارد و آن شعور مستمری است که شما به خاطر می آورید و نوع سوم آن نوع شعور است که می گوییم از درون شعور داریم و مشاهده می کنیم و آگاهی هم داریم که شعور داریم. . در نتیجه می توانید خود را در حال مشاهده ببینید که به آن خود مشاهده گر می گویند. در این نوع آگاهی، خود ناظر همیشه از نقطه خاصی در درون ما به ما گزارش می دهد، یعنی همان نقطه ای که می توانیم با خدا ارتباط برقرار کنیم. به عبارت دیگر از این نقطه است که می توان به مفاهیمی مانند غیب و خدا (که با چشم و گوش بیرونی دیده و شنیده نمی شود) وارد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید