اهدا نشدن جایزه سینمای فارسی در جشنواره فیلم فجر – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر فیض رئیس دفتر زبان فارسی حوزه هنری گفت: جایزه سینمای فارسی (فارسی زبان در سینما) در این دوره نیز مانند سه دوره گذشته در قالب سه دوره قبلی اهدا نمی شود. چارچوب تجلی اراده ملی».

وی در این خصوص افزود: پنج سال است که این جایزه به صورت خودجوش و مردمی با همت انجمن ویراستاری و تصحیح داوری و اهدا می شود، اما متاسفانه هر ساله موانعی بر سر راه آن قرار می گیرد. در سال 2019 علیرغم سه ماه پیگیری و وعده های متعدد، اجازه ورود به جشنواره را نداشتند. ساعت 1400 از روز دوم کارت داوری را دریافت کردند. امسال با گذشت چهار روز از شروع جشنواره، هنوز کارت داوران نرسیده است.

فیض گفت: امسال اداره حراست زبان فارسی به کمک انجمن ویرایش و تصحیح آمد تا این مهم که یکی از دبیرخانه های شورای فرهنگ عمومی و جشنواره با همکاری و مشارکت است مطالبات علمی جدی داشته باشد. رهبر انقلاب می تواند آبرومندانه برگزار شود. اما تلاش ما برای اهدای جایزه زبان فارسی در قالب تجلی اراده ملی نتیجه نداد و با بی تفاوتی توهین آمیز متولیان مواجه شد. بنابراین تصمیم گرفتیم این جایزه را از جشنواره حذف کنیم و به فیلم زبان منتخب خارج از ساختار جشنواره اهدا کنیم.

رئیس دفتر نظارت بر زبان فارسی حوزه هنری افزود: با وجود پیگیری های فراوان، داوران جایزه فارسنما در این مدت حتی از دیدن فیلم ها محروم شدند و تا امروز جمعه چهاردهم بهمن ماه. کارت داوران صادر نشده و حتی گفته اند روز شنبه پانزدهم بهمن ماه کارت به دست آنها می رسد. این یعنی بی توجهی به زبان فارسی و تحقیر هوشمندانه فعالان این عرصه. فیض گفت: اگر دیگران توانایی، میل و جرات دفاع از زبان فارسی را نداشته باشند، قطعاً این اصل مهم را رها نمی کنیم.

فیض گفت: متأسفانه نهادهای متولی زبان فارسی از تأثیر سینما و تولیدات نمایشی بر وضعیت زبانی جامعه بی خبرند و در این سال ها نه تنها از این جایزه حمایت کرده اند، بلکه این حرکت هدفمند تخصصی را به چالش کشیده اند. با بی تفاوتی و محدودیت». وی کناره گیری از تجلی اراده ملی را اعتراضی به تمامی نهادهای مسئول زبان فارسی و مدیران سینما و فرهنگ کشور خواند.

رئیس اداره حفاظت از زبان فارسی در حوزه هنری در این خصوص افزود: در میان بی توجهی نهادهای مسئول به زبان فارسی، اداره حفاظت از زبان فارسی در حوزه هنری وظیفه خود می داند از زبان فارسی حمایت کند. قیمت سینما.

فیض با قدردانی از زحمات داوران فارسنما در گذشته گفت: این دغدغه های مستقل در زبان فارسی جای قدردانی دارد نه بی مهری. لازم به ذکر است که برخی رفتارها بوی توهین و تحقیر می دهد.

رئیس اداره حفاظت از زبان فارسی در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: انشالله امسال جایزه سینمای فارسی به فیلم منتخب زبان فارسی در مراسمی ویژه با حضور علاقه مندان به زبان و سینمای فارسی در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.

جایزه سینمای فارسی با تلاش انجمن تدوین و تصحیح به پرمخاطب ترین فیلم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر تعلق گرفت. فیلم های سرخپوست (نیما جاویدی)، خورشید (مجید مجیدی) و گردن شب (رضا میرکریمی) برندگان دوره های قبلی این جایزه بودند.

دیدگاهتان را بنویسید