این علائم در پاها هشدار دهنده بیماری قلبی است. آن را جدی بگیر!



به گزارش مالی آنلاین، زمانی که سیستم گردش خون و به تبع آن سلامت قلب آسیب می بیند؛ می تواند قسمت هایی از بدن را تا پاها تحت تاثیر قرار دهد. علامت خاصی در ساق پا وجود دارد که در هنگام استراحت می توانید آن را احساس کنید و اگر برای شما اتفاق افتاد، وقت آن است که قلب خود را از نظر بیماری عروق محیطی غربالگری کنید. بیماری شریان محیطی (PAD) باعث بی حسی در پاها در حالت استراحت می شود.

بیماری شریان محیطی زمانی رخ می دهد که رگ های خونی که خون را از قلب به سایر قسمت های بدن حمل می کنند شروع به باریک شدن می کنند و شما را در معرض خطر حمله قلبی قرار می دهد. اغلب نتیجه تجمع کلسترول و سایر پلاک های چربی در دیواره داخلی رگ ها است و می تواند از گردش خون مناسب جلوگیری کند. چندین علامت دیگر می تواند شما را به بیماری شریان محیطی سوق دهد که بسیاری از آنها پاها را تحت تاثیر قرار می دهند. علاوه بر بی حسی در پاهای خود در هنگام استراحت، ممکن است متوجه شوید که پاهای خود ضعیف، رنگ پریده و در لمس سرد هستند.

طبق گفته کلینیک مایو، برخی از بیماران PAD رشد کندتر ناخن‌ها یا موهای پا را تجربه می‌کنند، نبض ضعیف‌تری در پاها یا پاهای خود دارند، زخم‌های پا دارند که بهبود نمی‌یابند، یا تغییر رنگ پاها را تجربه می‌کنند. علاوه بر این، ممکن است پس از فعالیت‌های خاصی مانند راه رفتن یا بالا رفتن از پله‌ها، رگ به رگ شدن دردناکی را در عضلات ران، ران یا ساق پا تجربه کنید.

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، شما در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق محیطی برای بیماری عروق کرونر و بیماری عروق مغزی هستید که در نهایت می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

شما می توانید با تغییر رژیم غذایی، ترک سیگار، کنترل فشار خون بالا و مدیریت کلسترول و قند خون، این خطر را کاهش دهید. اگر PAD دارید، شرکت در برنامه‌های ورزشی تحت نظارت می‌تواند توانایی شما را برای راه رفتن در مسافت‌های طولانی‌تر بهبود بخشد و طولانی‌تر کند. برخی از داروها همچنین می توانند به درمان PAD و کاهش خطر حمله قلبی یا سکته کمک کنند.

CDC می گوید که پزشک شما ممکن است آسپرین یا سایر داروهای مشابه ضد پلاکتی را برای جلوگیری از عوارض جدی ناشی از PAD و آترواسکلروز مرتبط توصیه کند. ممکن است داروهایی برای کاهش کلسترول خون تجویز شود. البته بی حسی پا می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.

70 درصد از بیماران دیابتی این نوع نوروپاتی محیطی را در پاها تجربه می کنند. تا 40٪ از افرادی که تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند و 30٪ از افراد مبتلا به HIV این نوع نوروپاتی محیطی را در پاها تجربه می کنند.

برخی از اختلالات خودایمنی، بیماری های کلیوی یا کبدی، تومورها و عوارض جانبی داروها نیز می توانند باعث گزگز در پاها شوند. با این حال، اگر در هنگام استراحت متوجه بی حسی در پاهای خود شدید، با پزشک خود در مورد طیف کاملی از علل زمینه ای احتمالی صحبت کنید.

منبع:

صد آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید