خرید و فروش آیفون 14 غیرقانونی است


رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی های صوتی و تصویری، تلفن همراه در گفت و گو با ایسنا، اعلام کرد: دولت به کسی اجازه سفارش آیفون 14 را نداده و خرید و فروش آیفون 14 در فروشگاه ها غیرقانونی است. تلفن تجاری .

محمدرضا رمضان، رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری تلفن همراه با بیان اینکه مجوز واردات آیفون 14 به هیچ شخص یا شرکتی داده نشده است، گفت: البته ممکن است در آینده این مجوز صادر شود، اما روشن نیست و ما این اختیار را نداریم.» . بنابراین از آنجایی که آیفون 14 به صورت تجاری وارد نشده است، خرید و فروش آن ممنوع است.» رمضان نیز اعلام کرد: «روی آیفون 14 که به صورت مسافری وارد شده است، عبارت مسافری درج شده است نه تجاری».

وی برای اولین بار به موضوعی که پیش از این مطرح نشده بود درباره دلیل ممنوعیت واردات تجاری آیفون 14 یعنی امکان اتصال به استارلینک با این گوشی اشاره کرد و گفت: برخی می گویند آیفون 14 قابلیت اتصال دارد. به استارلینک، اما البته ما از صحت این موضوع اطلاعی نداریم و آن را نه تایید و نه تکذیب می کنیم.” البته ماه رمضان دلیل ممنوعیت واردات تجاری آیفون 14 را اعلام نکرده و علاوه بر این به موضوع قیمت آیفون 14 نیز اشاره کرده است.

ناگفته نماند که واردات آیفون 14 به صورت مسافری غیرقانونی نیست. به گزارش ماه مبارک رمضان، دولت هیچ قولی برای واردات تجاری آیفون 14 نداده است، اما اعلام شده است که دولت به دنبال راه حلی برای مشکل واردات موبایلی به صورت مسافری است.

وی در پاسخ به اینکه آیا اتحادیه با فروش آیفون 14 برخورد می کند یا خیر، تصریح کرد: اگر از فروشگاهی شکایت شود اتحادیه برخورد می کند اما تا زمانی که شکایتی صورت نگیرد اتحادیه با کسبه در خصوص آیفون 14 برخورد نمی کند. چون مرجع رسیدگی به این موضوع نیست. ستاد قاچاق کالا و ارز و نهادهای بالادستی این وظیفه را بر عهده دارند.

لازم به ذکر است کلیه کالاهایی که از طریق رویه مسافری وارد می شوند در صورت اظهار در گمرک قابل ثبت هستند اما در صورت عدم اظهارنامه غیرقانونی بوده و ثبت نمی شوند. اما در حال حاضر مشکل این است که تصمیم گیری نشده است که آیا آیفون 14 رجیستر شود یا خیر. آخرین اخبار حاکی از آن است که احتمالاً آیفون 14های مسافری در آینده نزدیک ثبت نام خواهند شد و دولت در حال حاضر برنامه ای برای ثبت نام سایر گوشی های این مدل آیفون که به صورت عمده از مرزها توسط خرده فروشان وارد شده اند، ندارد. اما با توجه به اظهار نظر برخی از فروشندگان تلفن همراه در دیجیاتو، تعداد این گوشی های گران قیمت در بازار بسیار زیاد است و ممکن است در آینده این وضعیت تغییر کند.

برای آشنایی بیشتر با آیفون 14 و شرایط ثبت آن و مشکلاتی که در این زمینه برای دوستداران جدیدترین گوشی اپل در ایران وجود دارد می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید