چه کسی ذرت آلوده را تحویل داد؟



در جریان ترخیص 27 هزار تن ذرت آلوده، کالاهای آلوده توسط انبار تحویل و گمرک نسبت به آن جرم اعلام شد. در حالی که شرکت انبارهای عمومی انبار مربوطه را متعلق به خود نمی‌داند، اما این انبار در منطقه خاصی قرار دارد و در اختیار بخش خصوصی سازمان بنادر بوده است.

به گزارش ایسنا، آذرماه سال گذشته، دو شرکت واردکننده ذرت آلوده را از گمرک ترخیص کردند; یکی از آنها گفت: حدود 68 هزار تن و مابقی 65 هزار تن ذرت تخلیه شده در یکی از انبارهای منطقه ویژه اقتصادی بندر امام (ره) ظرف یک روز به گمرک اعلام شد، اما در اوایل اسفندماه، اداره استاندارد به دنبال شناسایی موارد آلوده شد. ذرت یکی از شرکت ها صادرات آن را ممنوع و انبار مربوطه پلمپ می شود. شرکت دیگری که مجاز به واردات محموله ذرت خود بوده است، نسبت به تاییدیه اقدام خواهد کرد، اما همچنین مشخص شده است که بخشی از محموله شرکتی که ذرت آن آلوده اعلام شده است توسط انبار هلدینگ تحویل و ترخیص شده است. شرکتی که صاحب ذرت سالم بود. .

علاوه بر همه ابعاد این موضوع توجه می شود که چرا نهایتاً تحویل کالا به این صورت بوده و محموله آلوده به مکان امنی خارج شده است و به انبار هلدینگ که هزینه آن نیز شارژ شده است توجه می شود. .

این در حالی است که شکار ایسنا از سوی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی با این توضیح همراه بود که این شرکت انباری در منطقه ویژه امام (ره) به عنوان مرجع تحویل گیرنده ندارد و چنین نقشی ندارد.
تشریفات عمومی و گمرک در توضیح خود مواردی را ذکر کرده است; بر اساس ماده 19 قانون امور گمرکی و بند (ج) ماده 3 این قانون، تشریفات ورود و خروج و ترخیص کالا از گمرک مشمول کنترل گمرکی است و در مناطق آزاد و ویژه این ساختار طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران اصلاح می‌شود. آن مناطق در عین حال مرجع دریافت کننده طبق بند.

اما در این زمینه توضیحات لطیفی – سخنگوی گمرک به ایسنا – حاکی از آن است که این انبار در منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد و انبارهای این مناطق خارج از مسئولیت گمرک است.

به گفته وی، محدوده مناطق ویژه اقتصادی موضوع ماده 20 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جزء قلمرو گمرکی نیست و گمرک موظف به رعایت مفاد ماده (8) این قانون است. این قانون با واردات و مبادی آنها باید صادرات و واردات اجرا شود. بنابراین سازمان بنادر مسئولیت نگهداری در مناطق ویژه را بر عهده دارد که برخی از آنها را به شرکت هایی که صلاحیت آنها توسط سازمان مورد نظر تایید شده است اجاره می دهد. انباری که دو محموله ذرت از دو شرکت در آن تخلیه شد نیز خصوصی بود و برای هر دو محموله قبض سهام جداگانه صادر می کرد.

سخنگوی گمرک با اشاره به اینکه گمرک هیچ نقشی در تحویل ترخیص ذرت آلوده به گمرک نداشته است، خاطرنشان کرد: این گمرک در خروجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مستقر است و تنها مجوز ثبت سفارش، منبع ارز و مجوزهای بهداشتی دارد. و سازمان های تایید طبیعت مانند دامپزشکی استاندارد و سازمان حفظ نباتات و پرداخت حق دسترسی را بررسی می کند و این انبار است که فقط باید برای کالای بیجک بر اساس قبض موجودی اظهارنامه صادر کند به طوری که اعلام شده کالا با مجوزهای دیگر در انبار موجود است.

لطیفی اظهار داشت: شرکت انبار نگهدارنده این دو محموله به دلیل عدم تایید ذرت دامی از یکی از این دو شرکت به دلیل وجود سم بیش از حد پلمب شده بود. بندر امام (ره)، شرکت انبار تایید می کند که 27 هزار تن ذرت آلوده پاکسازی شده است. در نهایت شکایت گمرکات از دو شرکت واردکننده ذرت و همچنین انبار مورد نظر به جرم همدستی در قاچاق است که پرونده به مرجع قضایی ارسال می شود و در عین حال هم محموله و هم انبار مورد نظر کاملاً محموله است. مهر و موم شده .

آنچه در تحویل رخ داده است نامشخص است

اما سازمان بندر هنوز پاسخی به این موضوع نداده است و اینکه شرکت ذخیره سازی چه ماهیتی دارد و چه نقشی در پاکسازی داشته است. از سوی دیگر، جزئیات بیشتری از این ماجرای مبهم منتشر نشده است تا مشخص شود چه اتفاقی بین دو شرکت واردکننده، انبار و سایر نهادهای دخیل در ترخیص کالا افتاده که در نهایت منجر به ترخیص 27000 تن ذرت آلوده، محموله ای شد. حتی برای مصرف دام نیز مجاز نبود، اما طی اقدامی که انجام شد به راحتی پاکسازی و وارد کشور شد و سرنوشت آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید