پاسخ علمای دینی به شبهات حرم مطهر حضرت رقیه – اخبار دین ، ​​قرآن و اندیشه – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، بر اساس روایات تاریخی ، امام حسین (ع) دختر کوچکی داشت که به همراه خانواده اش به کربلا منتقل شدند. این دختر جوان که «رقیه» نامیده می شود ، پس از شهادت مظلومانه امام حسین (ع) همراه کاروان اسرا بود و عصر به شهادت رسید. با وجود چنین نقل قول هایی در برخی منابع ، به ویژه در کتاب نفس المهموم و همچنین کتاب کامل تألیف شیخ بهایی ، برخی در مورد وجود حضرت رقیه سلام الله علیها تردید ایجاد کرده و یا حتی قبر منتسب به آن را تکذیب کرده اند. دختر جوان امام حسین علیه السلام در دمشق. دارند. اما بررسی برخی نظرات علمای شیعه و علمای اسلامی وجود چنین کودکی را در میان اسرای کربلا تایید می کند و حتی انتساب حرم مطهر دمشق به دختر خردسال امام حسین (ع) را تأیید می کند.

خبرگزاری تسنیم به منظور بررسی صحت و سقم داستان حضرت رقیه سلام الله علیها و شهادت وی در شام ، بخشی از سخنان علمای دین و مراجع عظام تقلید را مرور کرده است.

آیت الله سید علی سیستانی

داستان حضرت رقیه سلام الله علیها در کتاب کامل بهائی ذکر شده است و این کتاب یکی از منابع معتبر شیعه است که نویسنده آن عمادالدین طبری از معتمدترین علمای شیعه است. و مورخان علاوه بر این ، نام حضرت رقیه سلام الله علیها در متون تاریخی آمده است.

عبدالوهاب شعرانی ، که در قرن دهم هجری قمری زندگی می کرد ، در کتاب المنان نوشت: در نزدیک مسجد جامع دمشق مقبره و زیارتگاهی وجود دارد که به حرم حضرت رقیه معروف است ، دختر امام حسین علیه السلام ؛ بر روی سنگی که در ورودی این حرم قرار دارد ، نوشته شده است: «این خانه آرامگاه افتخار خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و دختر حسین شهید ، سلام الله علیه است. . “

مرحوم میرزا هاشم خراسانی نیز ماجرای جاری شدن آب در قبر حضرت رقیه بنت الحسین (ع) و خواب سید ابراهیم بزرگوار را در تواریخ منتخب خود روایت می کند و شأن آن حضرت را بیان می کند.

لازم به ذکر است که دختران امام حسین علیه السلام دو نام داشتند؛ به عنوان مثال ، حضرت سکینه را آمنه نیز می گفتند. بنابراین ، احتمال دارد که نام حضرت رقیه فاطمه صغرا بوده باشد که در شعر منسوب به حضرت زینب (سلام الله علیها) آمده است: امام حسین علیه السلام سه دختر داشت: فاطمه ، سکینه و زینب ، که احتمالاً همان حضرت رقیه سلام الله علیها.

آیت الله صافی گلپایگانی

بر اساس برخی کتب مخالف و تاریخ ، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام چنین فرزندی داشته است که در شام درگذشت. علاوه بر شهرت این موضوع ، به طور کلی ، مشاهدات و مقامات محترم از نظر نسبت به اهل بیت علیهم السلام مورد احترام و احترام هستند. به عنوان شهرت افراد برای حاکمیت مجاز نیست.

اعتبار مانند این بارگاه مقدس ، به ویژه با توجه به شواهد معتبر ، انکار نمی شود. این مشاهدات و بقاع متبرکه سادات بزرگ و باشکوه اسلام نیز باید مورد احترام قرار گیرد زیرا آنها مراکز ذکر فضایل آن بزرگواران و تبلیغات اسلامی و ذکر دعاها هستند و این شبهات بی اساس است و شایسته آن نیست.

آیت الله مظاهری

این مکان که به حرم حضرت رقیه سلام الله علیها مشهور است ، حرم ایشان است و ظالمانه بودن آن مشکوک است؛ همچنین مظلومیت فرزند مظلوم امام حسین علیه السلام و همان شهرت در مورد حرم مطهر حضرت زینب (سلام الله علیها) است و شک در آن مظلومیت آن حضرت است و ظلم به او گناه کبیره و ما در چنین مواردی مانند حاکمیت مردم و قبور بزرگان جز شهرت چیزی ندارند و این شهرت به نظر همه فقها اثبات بوده و هست.

آیت الله مکارم شیرازی

شکی نیست که دختر کوچکی از امام حسین (ع) در شام درگذشت و در آنجا به خاک سپرده شد و حرم فعلی نیز به همان دختر نسبت داده شده است؛ اما اینکه نام دختر “رقیه” بوده یا نام دیگری داشته باشد ، بین علمای اسلام اختلاف نظر وجود دارد ، اگرچه مشخص است که نام او رقیه است.

آیت الله نوری همدانی

در کتابهایی مانند کامل بهایی و نفس المهموم و سایر کتابهای معتبر ، دختر جوانی که برخی او را “رقیه” خوانده اند و شامگاه شهید می شود ، برای امام حسین (ع) ذکر شده است و اگر کسی نذری برای آن حضرت ، او باید و حرم در دمشق متعلق به آن حضرت است.

آیت الله علوی گرگانی

وجود حضرت رقیه سلام الله علیها یک حقیقت تاریخی است و اگر شک و شبهه ای وجود داشته باشد ، در حقیقت وجود او نیست و برخی شبهات در نام مبارک او وجود دارد ، بلکه این واقعیت است که یک دختر امام حسین است. (ع) در غروب دفن می شود ، بدون شک در آن وجود ندارد و توصیه ما به کسانی که در مورد اعتقادات مذهبی مردم این تردیدها را ایجاد می کنند این است که بدانند آنها هیچ سودی نمی برند و فقط آخرت خود را خراب کرده اند و امام حسین (ع) را عصبانی کرده اند ، پس خوب است که درگیر چنین مسائلی نشوید.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید