نگاهی به شوالیه سبز سفری سخت برای آزمایش ایمان / الگوسازی مجدد شخصیت های مذهبی و اساطیری در هالیوود – اخبار سینما و تئاتر – اخبار فرهنگی تسنیم


خبرگزاری تسنیم – حمید سنیعی منش: فضای داستان های قرون وسطایی همیشه مملو از اژدها ، افسانه ، جادو و جادوگری است. چرا دور بروید ، مجموعه بازی تاج و تخت بر اساس داستانهای قدیمی و باستانی است که در قرون وسطی یا قرون وسطی روایت می شد. یکی از مشهورترین داستانهایی که بر اساس آن صدها داستان ، رمان ، شعر ، نمایشنامه ، فیلم و سریال ساخته شده است ، داستانهای شاه آرتور است. معلوم نیست که آیا چنین شخصیتی در تاریخ بریتانیا واقعاً وجود داشته است یا خیر ، اما در هر صورت در کتاب شبه تاریخی “تاریخ پادشاهان انگلستان” نام او به همراه ملکه و دیگر شخصیت های مهم اطرافش ، به ویژه شوالیه ها ذکر شده است. از دور همان شوالیه هایی که کارتون شوالیه های عدالت بر اساس داستان یا افسانه آنها در اوایل دهه 1991 در تلویزیون پخش شد.

سینمای جهان ، هالیوود ،

این فضای تاریخی در کنار اسطوره ها و داستانهای قدیمی و فولکلور انگلیسی و ایرلندی ، فضای تاریخی-اسطوره ای قرون وسطی ، به ویژه در کشوری مانند انگلستان را به دلیل آمیختگی آنها بسیار قوی کرده است. در کنار شاه آرتور و ماجراهای او ، ده ها داستان و افسانه فرعی ساخته شده است که یکی از معروف ترین آنها داستان “سر گاوین و شوالیه سبز” است ؛ داستان بر اساس فیلم “شوالیه سبز” است.

سینمای جهان ، هالیوود ،

شوالیه سبز با تغییرات جزئی در داستان اصلی ساخته شده است. در داستان اصلی ، گاوین یکی از شوالیه های میز گرد و برادرزاده پادشاه آرتور است. میز گرد محسوب نمی شود.

سینمای جهان ، هالیوود ،

در این نقاشی از سال 1475 ، شوالیه های میز گرد را می بینیم که گاوین سوم در سمت چپ آرتور نشسته است.

این یک سنت در بین شوالیه ها و رزمندگان بوده است که داستان ها و افسانه های خود را در ملاء عام بیان می کنند. هر شوالیه و اشرافی با چیزی روبرو بود. در فیلم ، گاوین وقتی از شاه در مورد شجاعتش می پرسد ، متوجه می شود که دستش خالی است و بنابراین شرمنده است. مادرش (خواهر پادشاه) ، که از قضا جادوگر است ، به منظور فراهم آوردن بستری از افتخار و افتخار برای فرزندش ، یک شوالیه سبز ساخته شده از چوب برای ورود به مهمانی تهیه می کند تا بتواند هنگام فرزند بودن به خود افتخار کند. وارد چالش می شود او به پادشاه می گوید که مردی را احضار کند تا با او بجنگد. در عوض ، بردن تبر بزرگ و زیبای من متعلق به اوست و شکوه آن به پادشاه می رسد. تازه وارد می گوید در این نبرد ، هر ضربه ای را که دریافت کنم ، سال آینده و در همان روز همان ضربه را به او وارد می کنم.

سینمای جهان ، هالیوود ،

نسخه ای از کتاب داستان “سر گاوین و شوالیه سبز” بازنویسی شده توسط نویسنده ارباب حلقه ها ، GRR تالکین

همه به هم نگاه می کنند تا ببینند چه کسی می تواند با این شوالیه مبارزه کند؟ گاوین تنها فردی است که داوطلب شده است. کسی که افتخار ندارد می خواهد برای خود شهرت ایجاد کند. البته در داستان اصلی اینجا هم تفاوت وجود دارد و آن این است که گاوین چون شوالیه ای است و افتخار دارد ، این پیشنهاد را بیشتر از روی خودخواهی و غرور می پذیرد ، اما اینجا گاوین از نظر نیاز و تحقیر است. در واقع ، کارگردان ، همانطور که در زیر گفته خواهد شد ، عمداً این تغییر را ایجاد کرده است تا بتواند زمینه آزمون و راه عظمت ، افتخار و ایمان را نشان دهد.

سینمای جهان ، هالیوود ،

اما شاه آرتور عاقل است و می داند بازی سرنوشت تا چه اندازه بر شکست دادن انسان برتر است. به همین دلیل در گوش گوین می گوید مراقب باشید و بدانید که این فقط یک بازی است. اما گاوین نفس نفس نمی زند و منتظر فرصتی است تا خودش را بزرگ جلوه دهد و این دقیقاً همان فرصت خطرناکی است که در انتظار اوست: شوالیه سبز بدون کوچکترین حرکتی تبر خود را بر زمین می گذارد ، خم می شود و گردنش را کج می کند.

گاوین به طرز شگفت انگیزی به او می گوید حرکت کنید و چالش و مبارزه خود را به خطر نیندازید ، اما وقتی شوالیه سبز حرکت نمی کند ، از فرصت استفاده می کند و با شمشیر او را از شوالیه جدا می کند. او فکر می کند که با سر بریدن شوالیه ، کار تمام می شود و تا پایان عمر ، یک شوالیه معروف وجود خواهد داشت که در روز کریسمس یک شوالیه شیطانی را سر برید. مطمئناً هیچ جنگی با مرگ شوالیه وجود ندارد و اکنون او تنها برنده است.

شوالیه بلند می شود و سرش را با دستانش بر می دارد و به او می گوید که سال آینده منتظر دیدار اوست تا از تنش او کاسته شود. گاوین ، که فکر نمی کرد شوالیه زنده بماند و قرار بود تا آخر عمر در شادی و مستی این افتخار غرق شود ، انگشت خود را روی دهان خود نگه داشت و متوجه شد که فریب خورده است. در ظاهر او فریب شوالیه سبز را خورده است ، اما در حقیقت گوین فریب روح و خواسته های خود را خورده است.

اما همانطور که پادشاه به او گفته بود ، او باید بیشتر مراقب باشد و بازی را برای خود دشوار نکند: بلافاصله در جلوی چشم همه شوالیه ها بی اختیار ایستاد و سر خود را با دستانش بلند کرد و به او گفت که منتظر بود تا سال آینده او را تا پایان ببیند. تنش را بردارید. گاوین ، که فکر نمی کرد شوالیه زنده بماند و قرار بود تا آخر عمر در شادی و مستی این افتخار غرق شود ، انگشت خود را روی دهان خود نگه داشت و متوجه شد که فریب خورده است. در ظاهر او فریب شوالیه سبز را خورده است ، اما در حقیقت گوین فریب روح و خواسته های خود را خورده است.

سینمای جهان ، هالیوود ،

گاوین باید از این فرصت برای نشان دادن شجاعت و شجاعت استفاده می کرد. او باید قدرت ایمان را حفظ می کرد تا در لحظات غفلت و غرور گمراه نشود. آقایان و اشراف هیچ کس را بی دلیل و بی گناه نمی کشند ، زیرا آنها ارزش جوانمردی را بیشتر از این می دانند که بخواهند با ریختن خون به ناحق خود را جلال دهند. اما گاوین اکنون در ورطه ای عمیق است که علت آن چیزی جز غرور نیست که توجه او را به خود جلب کرده است. او باید سال آینده سر خود را برای یک لحظه استکبار از دست بدهد.

مادرش که انتظار چیز دیگری از ماجرا را داشت غش کرد. او باید سال آینده برای این اشتباه عزاداری کند. روزها می گذرد و گوین اکنون در بین مردم و شوالیه ها یک نام و رسم دارد ، اما تصور اینکه سال آینده باید از این شوالیه وحشتناک دیدن کند ، او را بسیار ترسانده است.

شوالیه واقعی فیلم کسی است که سحر و جادو را باطل می کند و به قدرت ایمان ، که یکی از اجزای اصلی دین داری در همه ادیان است ، اعتقاد دارد.

فیلم شوالیه سبز با توجه به داستانش بسیار اخلاقی و عاقلانه است. توصیه های بزرگی که هنرمندانه در آن موجود است بسیار زیبا و عمیق است و درس بزرگی برای زندگی دارد. سهل انگاری که یک لحظه انسان انجام می دهد همیشه برای او بد بوده است. لحظاتی که ظاهر موضوع همه چیز را به نفع انسان نشان می دهد ، اما ما باید موقعیتی داشته باشیم و در این لحظه تأمل کنیم. شوالیه سبز بر ایدئولوژی و اندیشه مسیحی تکیه می کند. همه چیز در مورد فیلم و داستان ، یعنی آزمایش انسانیت و آزمایش توجه به توصیه های پادشاه آرتور ، که طبق افسانه ها جام مقدس مسیح را داشت و دارای موقعیت خاصی بود ، از روز مسیح آغاز می شود. در حقیقت ، روز مسیح روز آزمایش بندگی و عقلانیت است. چقدر حاضریم برای دیدن حقیقت پیش برویم؟

سینمای جهان ، هالیوود ،

دیگر پادشاه آرتورین در سینما: از شان کانری تا کلایو اوون

کمربند جادویی که مادرش به او داد تا از آن برای زنده ماندن در برابر تبر شوالیه استفاده کند ، آزمایش دیگری است. زیرا گاوین باید یکبار برای همیشه خود واقعی خود باشد. این بار او فکر می کند و با خود راست می شود و در همان لحظه که به محراب می رسد می بیند که حتی این کمربند نیز نمی تواند جان او را نجات دهد و در صورت فرار ، سرنوشت بسیار تلخی به دنبال او خواهد بود که چیزی جز شکست و شکست نیست حقارت. او در حضور او ظاهر نخواهد شد. بنابراین کمربند را دور کمرش باز می کند و به شوالیه می گوید سرش را بزند.

سینمای جهان ، هالیوود ،

تصاویری از پشت صحنه با کارگردان دیوید لوری

در اینجاست که صداقت و رویارویی با خودکار واقعی و شوالیه سبز ، نمادی از عقلانیت ، خرد و خود زندگی ، که زیرکانه در کلیسا ساکن است ، به عبارت دیگر ، نماد مسیحیت ، او را می بخشد و او را هدایت می کند. خانه اکنون گاوین به یک شوالیه واقعی تبدیل شده است. شوالیه واقعی کسی است که پا به پای خود می گذارد و حقیقت را می خواهد. او کسی است که می خواهد در حضور خود و خدای خود افتخار کند ، نه بین مردم و پادشاه. شوالیه واقعی فیلم کسی است که سحر و جادو را باطل می کند و به قدرت ایمان ، که یکی از اجزای اصلی دین داری در همه ادیان ، به ویژه مسیحیت است ، معتقد است.

اگر فضای فیلم شوالیه سبز قبل از پایان مسحور شده است به این دلیل است که گاوین و دنیای او کاملاً مسحور شده اند. این جادو زمانی پایان می یابد که قهرمان به جای تکیه بر قدرت جادو ، به قدرت ایمان اعتقاد داشته باشد.

مهمترین اشکال فیلم مربوط به فیلمنامه و جنبه روایی داستان است. این فیلم دارای شکاف های زیادی در قصه گویی و ارتباط با خانه هایی است که گاوین در آنها حضور دارد. منظور از آن خانه ها چیست و چه ارتباطی با داستان اصلی دارند در جریان فیلم مشخص نیست و گاهی باعث سردرگمی مخاطب می شود.

البته بخشی از این ابهام آشکارا عمدی است ، زیرا فضای فیلم باید موضوع و احساس افسونگری را به مخاطب منتقل کند و بنابراین همه چیز واضح و شفاف نیست.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید