ناسا در حال کار بر روی تولید شبکیه مصنوعی در فضا است


سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده (ناسا) به عنوان بخشی از ماموریت “SpaceX Crew-4اخیراً به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد و در حال انجام آزمایشی برای ساخت شبکیه مصنوعی است.

ناسا در این پروژه با «فارمینگتون“یکی از زیرمجموعه های شرکت”LambdaVisionدر طراحی و توسعه شبکیه مصنوعی مبتنی بر پروتئین همکاری داشته است. ناسا قصد دارد از 200 لایه نازک پروتئین برای ایجاد شبکیه مصنوعی در فضا استفاده کند.

شریک آژانس فضایی با LambdaVision در 2020 این کار زمانی آغاز شد که ناسا 5 میلیون دلار برای ساخت یک شبکه مبتنی بر پروتئین بودجه اختصاص داد. بنابراین، LambdaVision از یک ماژول متعلق به آزمایشگاه «CubeLab“شرکت فضایی”SpaceTangoاز آن برای قرار دادن لایه های پروتئین روی هم برای تشکیل شبکیه استفاده می شود. این شبکیه برای افراد مبتلا به بیماری های چشمی مانند “دژنراسیون ماکولا“و”رتینیت پیگمانتوزاتوانایی شبکیه آنها به بهبود بینایی آنها کمک می کند.

این شبکیه نور را از پروتئین های فعال شده با نور تشخیص می دهد.باکتریودروسیناز چیزی استفاده می کند که می توان آن را تقلیدی از چشم انسان دانست. اما چرا دانشمندان ناسا سعی در تولید آن در فضا دارند؟

در تلاش برای ساختن این شبکیه روی زمین، گرانش باعث ایجاد ناخالصی و از دست دادن کیفیت می شود. CubeLab ادعا می کند که کل فرآیند تولید خودکار است و می توان آن را به عنوان یک مستند از ابتدا مشاهده کرد.

شبکیه مصنوعی

برای استفاده از شبکیه، باید نور را با همان دامنه ای که چشم انسان در فرآیند بینایی جذب می کند، جذب کند. شبکیه داخلی ترین قسمت چشم است و مسئول تبدیل نور به سیگنال هایی است که مغز قادر به پردازش آنها است.

“در جلسه توجیهی ناسا در مورد ماموریت Crew-4”هایدی پرس » دانشمند ایستگاه فضایی بین المللی جزئیات این آزمایش را توضیح داد. او گفت: «تاخری که توسط این مأموریت به فضا فرستاده شد. محموله سوم مربوط به این آزمایش است. دو محموله قبلی آزمایشات موفق و قابل قبولی را انجام دادند. در این دو آزمایش، ما توانستیم 200 لایه پروتئین را روی هم قرار دهیم تا به ساخت شبکیه مصنوعی نزدیک شویم.

ایستگاه فضایی مکان مناسبی برای انجام برخی آزمایشات پزشکی است زیرا مانند زمین هیچ اثر گرانشی ندارد. محققان در تلاشند تا فناوری های بسیار پیچیده خود را در ایستگاه توسعه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید