ماه های گرم و تلخ سال در سدها، رودخانه ها و سدهای گلستان


به گزارش ایرنا، در آستانه ماه های گرم سال یکی از تفریحات و تفریحات پیر و جوان، زن و مرد، شهر و روستا، استحمام و شنا است. یکی از مناطقی مانند استخر یا رودخانه و برخی نیز رودخانه و سد را انتخاب می کنند.

اصل شنا و آب تنی اگر با ایمنی و حضور نیروهای امدادی و نجات غریق همراه باشد لذتی بسیار خوشایند و به یاد ماندنی است اما این تفریح ​​زمانی که در مناطق ممنوعه مانند رودخانه ها یا برکه ها قرار می گیرد به عملی پرخطر و خطرناک تبدیل می شود. و آب بندی باید انجام شود.

هیجان شنا در استخرهای طبیعی همراه با بی احتیاطی، ناآگاهی از وضعیت سدها و سهل انگاری در رعایت قوانین و مقررات ایمنی، منجر به ثبت حوادث تلخ می شود.

از آنجایی که در سواحل، سدها و حوضچه های طبیعی و دست ساز علائم هشداردهنده مناسبی وجود ندارد، احتمال وقوع حوادث در این حوضچه های طبیعی دوچندان شده است.

باید پذیرفت که شیوع سدها و مخازن طبیعی در گلستان بسیار گسترده است و تنها راه ارتقای ایمنی در این گونه مکان ها پرورش و ترویج آموزش های ایمنی مناسب است و نمی توان انتظار استقرار نیروهای امدادی اورژانس را داشت. در حومه. از این مناطق سد خاکی و مخزن آن در نقاط مختلف استان قرار دارد. طبق نمودارها و وظایف سازمان ها هیچ نهادی مسئولیتی در قبال تامین این مناطق برای شنا ندارد و معمولا خدمات رسانی و کمک رسانی به حادثه دیدگان به ویژه شناگران با تاخیر چند ساعته صورت می گیرد. به زبان ساده و واضح، این خدمات به بیرون آوردن اجساد احتمالی محدود می شود.

یکی از خطرناک ترین مناطق گلستان در این بخش که هر ساله شاهد حوادث تلخی در منطقه غرق شدگان هستیم، شهر آق قلاست به تایید آمار آتش نشانی گرگان است.

فرماندار شهرستان آق قلا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شرقی به دلیل مجاورت با رودخانه های دائمی از جمله قره سو و گرگانرود، بخش های شرقی شهرستان دارای حدود صد سد و سدهای کوچک و بزرگ است.

حوادث ناشی از شنا انسان را تلخ می کند

سیلمان هاشمی افزود: این سدها معمولاً در فصول گرم سال برای مصارف کشاورزی یا آبزی پروری مملو از آب هستند و ده ها هزار نفر از روستاییان اطراف این مناطق از این سازه ها به عنوان استخر استفاده می کنند.

وی افزود: علیرغم اینکه در ادوات دارای مجوز و با نظارت شرکت آب منطقه ای شاهد نصب تابلوهای هشداردهنده ممنوعیت شنا هستیم و در پلمب های غیرمجاز نیز به دلیل نصب بنرهای هشدار دهنده روستاها، حوادثی ایجاد می شود. با شنا باعث تلخی بسیاری از مردم منطقه می شود.

ماه های گرم و تلخ سال در سدها، رودخانه ها و سدهای گلستان

لزوم آموزش فراگیر

وی مهمترین راهکار برای کاهش چنین حوادثی را آموزش خانواده ها عنوان کرد و گفت: اینکه مناطق روستایی شهرستان جزو مناطق کم برخوردار و فاقد استخر برای شنا هستند قابل درک و انکار است. باعث می شود اهالی و حتی مناطق دیگر دقایق و ساعت ها شنا خاطرات تلخی را برای خانواده ها رقم بزنند.

هاشمی افزود: مکاتباتی با شوراهای منطقه و آب و سایر نهادهای دارای پلمب در منطقه به هر نحوی انجام شده است تا علائم هشدار دهنده و ایمنی در این سازه ها تقویت شود تا این حوادث کاهش یابد.

رئیس اداره هلال احمر شهرستان آق قلا نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سازمان اورژانس و امداد و نجات این جمعیت برای کمک به مردم و سایر دستگاه های مسئول اقدام به راه اندازی پایگاه امداد و نجات ساحلی در شهرهایی مانند بندر ترکمن و بندرگز کرده است. اما امکان راه اندازی پست های امداد اضطراری در سدهای منطقه وجود ندارد.

لزوم افزایش آگاهی عمومی

حسن پاک نیا ادامه داد: یکی از ضروریات اطلاع رسانی به مردم در خصوص مناطق امن برای شنا و خطرات اطراف اماکن ممنوعه است که نباید از آن غافل شد و در این راستا با هدف اطلاع رسانی به مردم و کاهش غرق شدگی، آموزش همگانی انجام شد. از طریق فضا فعالیت های مجازی به خوبی انجام شد.

وی گفت: در این شهرستان غواص آموزش دیده نداریم و معمولا در صورت نیاز از آتش نشانان گرگان همکاری می خواهیم.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در سال گذشته 6 عملیات امداد و نجات غرق شدگان در برکه و آب های طبیعی استان انجام شد که متاسفانه اکثر آنها نجات یافتند. ” زندگی قربانیان به پایان رسیده است.

موسی رضا صفری افزود: هم اکنون هشت نفر در حوزه غواصی و نجات غریق در سازمان آتش نشانی شهرستان گرگان به مردم گرگان و مناطق غرب استان خدمات رسانی می کنند.

با گرم شدن هوا، تعداد غرق شدگان افزایش می یابد

وی تاکید کرد: به طور معمول و با گرم شدن زمین، حوادث غرق شدگی در مجاورت سدها و سدهای طبیعی گلستان افزایش می یابد و برخی مناطق مانند شهرستان های آق قلا و گمیشان و سدهای جنگلی به دلیل آمار بالای ساختار آب های آبی، حوادث بیشتری را به همراه دارند.

عبدالرضا صفری نسبت به هرگونه سهل انگاری در هنگام شنا هشدار داد و افزود: قبل از تصمیم به شیرجه رفتن و حتی قبل از رفتن به داخل آب باید عمق آب را بشناسید زیرا غواصی در آب های کم عمق خطر آسیب به سر را نیز به دنبال دارد. شکستگی گردن و افزایش خطر غرق شدن در آبهای عمیق برای مبتدیان.

وی ادامه داد: بسیاری از رودخانه ها با وجود ظاهر آرامی که دارند بسیار خطرناک و عمیق هستند، بنابراین پس از چند قدم پیاده روی در رودخانه، به عمق زیاد آن پی می برد و در جکوزی گرفتار می شود، بنابراین توصیه می کنیم هرگز بدون دانستن این موضوع شنا نکنید. وضعیت رودخانه.” با آن معامله نکنید.

ماه های گرم و تلخ سال در سدها، رودخانه ها و سدهای گلستان

در مناطقی که نجات غریق وجود ندارد شنا نکنید

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی گرگان تاکید کرد: شناگران به تنهایی در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد شنا کنند.

وی تاکید کرد: شناگران نباید توانایی خود را در شنا زیاده گویی کنند زیرا یک سوم غرق شدگان با هنر شنا آشنایی کامل دارند.

به گزارش ایرنا، کودکان و نوجوانان استان به ویژه در شهرهای شمالی آق قلا به ویژه منطقه وشمگیر و روستاهای اطراف هر ساله برای تفریح ​​و شنا به رودخانه ها و سدها می روند. که عدم مهارت شنا باعث غرق شدن و از دست دادن زندگی می شود.

این استان 5 حوضه آبریز دارد

گلستان با پنج حوضه آبریز گولانرود، قره سو، اترک سفلی، شرق خلیج گرگان و نکارود علیا دارای 2700 کیلومتر شاخه اصلی و فرعی است.

این استان در بخشی از حوضه آبریز دریای خزر واقع شده است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی خود دارای رودخانه های پرآب و مهمی است که این رودخانه ها مهم ترین و با ارزش ترین شریان حیات اقتصادی به ویژه در کشت و کار هستند. محصولات کشاورزی.

استان گلستان با 2 میلیون نفر جمعیت 14 شهر دارد و تابستان سالانه پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است.

استان گلستان دارای 14 سد با ظرفیت حدود 300 میلیون متر مکعب آب در حال بهره برداری است که بیشتر برای مهار سیلاب ها و تامین نیازهای بخش کشاورزی ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید