فایندر: اگر نمی توانیم دقیقاً بگوییم سینمای تجربی چیست ، حداقل نمی دانیم که چیست! / نویسنده سینمای تجربی – اخبار سینما و تئاتر – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، تی آی یابنده ، فیلمساز و مدرس سینما ، درباره اهمیت تمرکز سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با موضوع “فیلم تجربی” گفت: این مهم است. تا آنجا که می توانیم از لحاظ ساختاری و روایی از تجربه فیلم کوتاه مطلع باشیم ، این فیلم پایه خوبی برای فیلم بلند خواهد بود. در مسیری که سینمای کوتاه تا به امروز طی کرده است ، شاهد کپی فیلم های بلند در زمینه سینمای کوتاه هستیم و نوعی “تجربه” در حال فراموشی است. سینمای تجربی که در زبان و دستور زبان سینما نویسنده است فراموش شده است. به همین دلیل ، در این دوره ، موضوع سینمای تجربی به صورت تخصصی در شورای آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران مورد بحث قرار گرفته است.

وی افزود: افراد کمی در زمینه سینمای کوتاه تجربی فعال هستند ؛ دکتر آلستی ، آقای پوراسماعیلی ، شهرام مکری ، من و فیلمسازانی مانند آقای اصلانی و عیاری که در این زمینه فعالیت می کنند. فضای بین فیلمسازان کوتاه هنوز کم است. آثار اغلب قصه گویی و درام اجتماعی هستند. موضوع سومین کنفرانس به طور ویژه در این زمینه طراحی شده است تا تحلیلی در مورد آن ارائه شود. ما همچنین جلسات تخصصی در این زمینه خواهیم داشت و خانم عاطفه خادم الرضا ، یکی از زنان فیلمساز که به صورت تجربی کار کرده و در تورنتو است ، ما را در این جلسات همراهی می کند. به نظر من ، در سینمای تجربی ، زنان حضوری پررنگ تر و جسورتر از مردان داشته اند و این درست بود. از حضور یک کارگردان زن در این زمینه نیز استفاده کنید.

یابنده ادامه داد: حتی در مباحث آموزشی نیز درسی با موضوع سینمای تجربی یا تجربی نداریم. بنابراین ، تصمیم گرفته شده است که در این کنفرانس به بررسی و بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

وی درباره کم کاری در زمینه سینمای بلند و کوتاه برای ساخت آثار تجربی نیز گفت: سینمای تجربی سابقه ای دارد که کمتر به آن اشاره می شود. همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران خروجی هایی برای استفاده به عنوان منابع علمی خواهد داشت. امروزه هیچ کتابی در زمینه سینمای تجربی به زبان فارسی نداریم. البته من شخصاً متون را در این فرآیند ترجمه و تألیف می کنم تا به این نقطه برسم. با این حال ، ما در این زمینه یک کتاب جیبی نداریم. قدرت و ضرورت برگزاری این همایش فرصتی برای ترجمه و تحقیق سینمای تجربی و ارائه نتایج آن به صورت مکتوب به عزیزان علاقه مند است.

این پژوهشگر و مدرس سینما تاکید کرد: ما باید در این همایش مبنای علمی داشته باشیم و اگر نتوانیم دقیقاً بگوییم سینمای تجربی چیست ، حداقل نمی توانیم بگوییم که چیست. نباید اینگونه باشد که استفاده از هرگونه فیلتر و دستکاری در صدا به عنوان سینمای تجربی معرفی شود. فیلمسازان جوان باید تاریخ سینمای تجربی را بدانند و بدانند این نویسنده ای است که از همه عناصر تصویر مانند هندسه ، صدا ، ریتم و حتی زمان در روایت استفاده می کند. ما تاریخچه همه این موارد را مرور می کنیم تا فیلمسازان جوان بتوانند به صورت علمی به آنها مراجعه کنند. ما در این زمینه کمبود منابع داریم و باید بتوانیم این خلأ را پر کنیم.

یابنده همچنین در مورد تأثیر برگزاری همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران بر تمایل فیلمسازان جوان به سینمای تجربی گفت: من به این تأثیر بسیار امیدوارم. البته این بستگی به منابع و خروجی هایی دارد که در کنفرانس منتشر می شود. ما قبلاً هیچ کنفرانس مرجع یا تخصصی در این زمینه نداشته ایم و انتخاب این موضوع در این کنفرانس از این منظر بسیار مهم است. ما باید بتوانیم سینمای فرمالیسم را از سینمای تجربی جدا کنیم. سینمای بارداری رسمی سینمای تجربی است. ما باید این موضوع را برای علاقمندان گسترش دهیم. امیدوارم خروجی مکتوب و ترجمه شده دوستان در این کنفرانس بتواند منبعی جدی برای استفاده علاقه مندان باشد.

سه موضوع “شناخت” ، “تاریخ بصری” و “کارکرد در سینمای داستانی” در نوشته های سینمای تجربی مهم است.

وی افزود: اگر سه موضوع “شناخت” ، “تاریخ بصری” و “کارکرد در سینمای داستانی” در این آثار وجود داشته باشد ، می تواند بسیار مفید باشد. فیلم کوتاه تجربی زبان دانش و تجربه شخصی فیلمساز برای ورود به ویژگی است. فیلم ، اما همه ما این فرصت را از دست می دهیم. گویی همه فیلم های کوتاه ما نسخه های کوتاه فیلم های بلند ما هستند. در حالی که موضوعات مشابه سینمای فیلم بلند را می توان در اشکال مختلف در فیلم کوتاه تجربه کرد ، ما این کار را دائما انجام نمی دهیم روی آوردن به روایت های خطی

این کارشناس سینما با اشاره به فیلم های آزمایشی موفق روز جهانی سینما مانند “1917” و “انگل” تاکید کرد: مانند بسیاری از این فیلم ها ، ما باید آنها را بعد از چهار دهه تمرکز بر فیلمسازی دفاع مقدس و سینمای اجتماعی می ساختیم. اما چرا این اتفاق نیفتاد؟ ” است؟! دلیل آن فاصله ما از فرم است. این کنفرانس می تواند به تغییر این وضعیت بسیار کمک کند.

سومین کنفرانس مطالعات فیلم کوتاه تهران به سرپرستی سعید پوراسماعیلی و دبیر علمی احمد الستی در 24 آذر 1393 در بخشهای مقالات پژوهشی ، مقالات رایگان و ترجمه با محوریت سینمای تجربی برگزار می شود. آخرین مهلت ارسال خلاصه مقالات برای این رویداد 20 آگوست 1400 است. متن کامل فراخوان در وب سایت انجمن سینمای جوانان ایران به آدرس www.iycs.ir موجود است.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید