فارس از قراردادهای خارجی با سوء استفاده از برند استقلال/آبی خبر می دهد. چگونه در دادگاه آریابرتر پیروز شدند؟


به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، دامپینگ درآمد 359 میلیارد تومانی پذیره نویسی هواداران باشگاه استقلال موضوعی است که اخیرا برخی از افراد را نسبت به دریافت آنچه به عنوان مطالباتی که در باشگاه استفاده می شود، خوش بین کرده است. اما این پول در ابتدا باید طبق طرح منطقی ارائه شده توسط باشگاه و تایید سازمان حسابرسی مصرف شود. (اینجا بخوانید: جزئیات در مورد اینکه سرخابی ها چگونه میلیاردها درآمد کسب می کنند)

چرا استقلال موفق شد و پرسپولیس شکست خورد؟

با اعلام رئیس سازمان خصوصی سازی به فارس، حالا باشگاه استقلال اجازه دارد این پول را تامین کند اما باشگاه پرسپولیس همچنان از این نظر مشکل دارد. به خاطر همین؛ زمانی که مبلغ 359 میلیارد تومان واریز شد، کارگزاری بورس حدود 2 میلیارد تومان از حقوق خود را مطالبه کرد. در حالی که مجوز سازمان بورس و خصوصی سازی برای کل مبلغ بوده است. در نتیجه بانک اجازه تسویه پول را نداد و با انتقال یکجای همه پول ها مخالفت کرد. از این رو باشگاه استقلال این مبلغ را به حساب دلال واریز کرد و سپس تمام پول را برداشت کرد. اقدامی که باشگاه پرسپولیس انجام نداده و این باشگاه باید ابتدا مبلغی را که دلال برداشت کرده است پرداخت کند.

علاوه بر این، صرف پول راهی برای باشگاه برای خرید چند بازیکن خارجی به عنوان مثال نیست. این پول باید زیر نظر سازمان خصوصی سازی و اداری مالی و فقط در موارد تعیین شده مصرف شود. بنابراین بخش بزرگی از آن باید در توسعه و گسترش زیرساخت ها سرمایه گذاری شود و بخش کوچکی نیز هزینه های جاری را پوشش دهد.

در این صورت با توجه به اینکه باشگاه استقلال تصمیم گرفته هزینه های جاری را از محل درآمد خود پرداخت کند، مابقی این پول صرف پرداخت بدهی مصوب نهادهای مربوطه می شود. از طرفی ظاهرا باشگاه پرسپولیس تصمیم دارد بخشی از این پول را برای هزینه های جاری تامین کند. با این حال مشکلات زیادی در درآمدزایی استقلال وجود داشت که به دلیل محدودیت زمانی به تاخیر افتاد. به عنوان مثال، قراردادهای حمایتی در چندین رگولاتوری بررسی شد که چندین ماه طول کشید. پس از تلاش و پیگیری های انجام شده به این ترتیب به نظر می رسد دیگر مشکلی برای قرارداد دلال و باشگاه با اسپانسر نیست و هماهنگی های لازم صورت گرفته است.

مدیران سابق به درآمد فرابورس نگاه می کنند

اخیرا حجت کریمی یکی از اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال به فارس گفته است افرادی مانند اسماعیل خلیل زاده و علی نامداری در تلاش هستند تا پول خرج شده و همچنین سودی که رقم قابل توجهی است را به دست آورند. (اینجا بخوانید: اهداکنندگانی که پول خود را چندین برابر می خواهنداز این رو شرکت آریا برتر یکی از شرکت هایی است که از طریق آن پول به حساب باشگاه استقلال واریز می شد، به همین دلیل چندی پیش شکایتی از این باشگاه برای دریافت این پول تشکیل شد که با دفاعیات سران، در نهایت دادگاه رای مثبت داد. از استقلال .

نکته اینجاست که باشگاه استقلال بدون تصمیم دادگاه نمی تواند به یک فرد صاحب کسب و کار پول بدهد. تیم حقوقی باشگاه سعی کرد جلوی تمامی دعاویی که منجر به رای نهایی دادگاه نشد را بگیرد. البته در این بین مواردی از قبل به رای قطعی منتهی شده بود و امکان بازگشت وجود نداشت و اگر این پرونده ها رای قطعی نداشتند امکان بازگشت وجود داشت. این در حالی است که تاکنون هیچ شکایتی علیه این باشگاه تشکیل نشده است. مانند پرونده شرکت آریابرتر که طبق رای دادگاه پول در حال حاضر به این شرکت پرداخت نمی شود. موارد مشابه دیگری نیز وجود دارد که افرادی اقدام کرده اند یا در حال اقدام هستند اما هنوز محاکمه آنها صورت نگرفته است.

باشگاه استقلال البته نمی تواند بگوید طلبکاران از درآمدی که قرار بود طبق طرح توجیهی استفاده شود، پولی عایدشان نمی شود، اما شرایط بسیار خوبی برای دریافت مطالبات خود از این اعتبار پیش روی خود می بینند. باشگاه استقلال بدون حکم قضایی هیچ پولی پرداخت نمی کند. چون این پول جزو اموال باشگاه است، اگر دادگاه و قوه قضائیه تصمیم بگیرند، هیچکس نمی تواند جلوی آن را بگیرد. در این صورت طلبکار می تواند این پول را برداشت کند. در واقع در این صورت تصمیم دادگاه بر حکم دولتی که طرح استدلالی باشگاه برای استفاده از وجوه حاصل از پذیره نویسی است، ارجحیت خواهد داشت.

تعهد غیر قانونی به دلیل قراردادهایی که باشگاه منعقد نکرده است

برخی از افرادی که به دلیل وعده ها و انتصابات خود برای تامین مالی به عضویت هیات مدیره باشگاه استقلال درآمده اند، با امضای اسنادی در قالب قرارداد مشارکت مدعی شده اند که از مشارکت خود منتفع شده اند و در صورت اثبات این سمت می توانند تقاضای انصراف کنند. از پول موجود اما به طور کلی چنین چیزی با تظاهر به اینکه پول آورده اند و … در این رابطه امکان پذیر نیست. آیا تامین مالی در صلاحیت هیات مدیره بوده یا خیر؟ آیا هیأت مدیره صلاحیت استقراض را داشت یا خیر؟ آیا مشترکین و هیئت مدیره شرکت های دولتی به تشخیص خود حق وام دارند؟

به این ترتیب اگر اقدامات در صلاحیت آنها باشد دادگاه رای می دهد و وجه برداشت می شود. در واقع باشگاه استقلال موظف به پرداخت از طریق دادگاه است. در غیر این صورت چنین اقدامی با هیچ سند و مهر و امضای امکان پذیر نیست. در مورد شرکت آریا برتر، تیم حقوقی باشگاه استقلال ثابت کرد که فعالیت صورت گرفته و تعهدی که سران وقت به این شرکت داده بودند خارج از اختیارات آنها بوده و در حیطه اختیارات مدیران نبوده است. یک شرکت دولتی

از سوی دیگر سخنان حجت کریمی در گفت و گو با فارس حاوی نکته مهمی بود که شاید کمتر به آن پرداخته شود و شاید این موضوع مصداق اقدامات غیرقانونی درآمدزا باشد. اینکه درآمد باشگاه استقلال ابتدا به حساب شرکت های تحت مدیریت اشخاص واریز می شد و پس از کسر درصد مشخصی وارد حساب باشگاه می شد، در واقع استفاده از برندسازی و اعتبار استقلال بود. در این زمینه مقام قضایی در حال بررسی است که آیا این اقدام در حیطه اختیارات مدیرکل بوده است یا خیر. البته مشکل اینجاست که در این مورد به نظر می رسد قراردادهای بسته شده اصولاً با مشکل مواجه شده اند زیرا این قراردادها توسط باشگاه امضا نمی شود. افراد یا شرکت ها خودشان قرارداد می بستند و سپس پول از طریق آن شرکت به حساب باشگاه استقلال واریز می شد و به این ترتیب اعلام می شد که منابع در اختیار استقلال قرار گرفته است.

آیا باشگاه دولتی می تواند برای افراد ضامن شود؟

در مجموع اگر حجم پول خارج از چارچوب اختیارات باشد و در قانون پیش بینی نشده باشد، امکان پرداخت وجود ندارد که باشگاه استقلال در دعاوی در صدد اثبات آن است. گفته می شود این افراد در جلساتی که با مدیران وزارت ورزش داشته اند به صورت شفاهی اعلام کرده اند که در حال تامین مالی هستند و در آن زمان بحث وام دادن و پس گرفتن آن مطرح نبوده است، اما مشکل اینجاست که لازم است. اسناد در آن زمان آماده نشده بود. مشکل را ثابت کنید. بنابراین اکنون در حال بررسی است که آیا این رویه مطابق قانون بوده است یا خیر.

همچنین در این مورد به نظر می رسد که بیشتر این فعالیت ها غیرقانونی بوده و در حیطه اختیارات افراد نبوده است. به عنوان مثال یکی از این شرکت ها برای دریافت تسهیلات اقدام و باشگاه استقلال به عنوان ضامن پشت اسناد تجاری را امضا و مهر می کند. حتی اگر پولی به باشگاه بیاید و استفاده شود خلاف قانون است زیرا باشگاه دولتی نمی تواند به شخص حقیقی یا حقوقی که سمت دولتی ندارد ضمانت کند. اینجا دادگاه می رود و به بانک اعتراض می کند که آیا باشگاه استقلال متعهد و بدهکار است یا خیر. در صورتی که مستحق ضامن نباشد. در نتیجه این بدهی مربوط به باشگاه نیست و بر عهده افرادی است که آن را امضا کرده اند.

انتهای پیام/




این را به صفحه اول پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید