عواملی که باعث ارتداد امت به بستر عاشورا شد – اخبار دین ، ​​قرآن و اندیشه – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، حجت الاسلام ماندگاری در سخنانی به مناسبت ایام محرم اظهار داشت: آنچه بر اهل بیت اتفاق افتاد به دلیل رفتارهای نادرست امت اسلامی بود ، بنابراین وجود گرانقدر امام حسین (ع) گفت.و او نه ستمکاران را ، نه پلیدان را ، نه مفسدان را ، نه ستمگران را ، و نه در راه عدالت در قوم جدی خرج کرد.»؛ این بدان معناست که “من به خاطر شرارت و فساد یا فساد و ستم قیام نکردم ، من فقط وطن خود را ترک کردم تا ملت اجدادی خود را اصلاح کنم.” “من قصد دارم امر به معروف و نهی از منکر کنم و از سیره جد و پدرم علی بن ابی طالب پیروی کنم.” یک معنی این است که من برای ریاست جمهوری و شهرت و جهان قیام نکردم ، زیرا خداوند می گوید برخی از آنها در تلاش برای به دست آوردن جهان هستند و فقط جهان را جستجو می کنند. در آیه 200 سوره بقره ، گروهی از مردم می گویند: “پروردگارا ، ما را در دنیا سهمی عطا فرما ، و خداوند وعده می دهد که چنین افرادی را در آخرت بی فایده خواهد کرد:”فَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُلُ بَبَّنَا آتنا در دنیا و نه در آخرت از سوی خالق“، اما برخی هستند که می گویند” … پروردگار ما در دنیا نیک و در آخرت نیکوست و عذاب آتش بس است.یعنی ، پروردگارا ، به ما در دنیا خیر و در آخرت نیکی عطا فرما ، و ما را از عذاب آتش محفوظ بدار.

وی افزود: بنابراین امام حسین می گوید هدف من یک دنیا نبود. امت اجدادی رسول خدا صلی الله علیه و آله بعد از 23 سال آموزش ندیده بودند و حالا باید راه اصلاح را در پیش گیرند. در آیه 54 سوره مائده ، قرآن سابقه امت اولیه اسلام را به شرح زیر معرفی می کند:ای کسانی که ایمان آورده اید!… »ای کسانی که ایمان آورده اید ، هرکس از شما از دین خود مرتد شود ، خداوند بزودی گروهی را که آنها را دوست دارد می آورد و آنها خدا را دوست دارند. یعنی م theمنان در موضوع ولایت عترت به پیامبر مرتد شدند ، اما ملتی تحصیل کرده در آینده می آیند که خدا را دوست دارند و خدا نیز آنها را دوست دارد. پیامبر فرمود اینها نسل سلمان هستند. در مورد قیام امام حسین (ع) ، اگرچه آنها جز چند نفر تحصیل نکرده بودند ، اما معیارهای تربیتی او جهان ناب شما را تربیت می کند.

وی درباره دلایل بی ثباتی امت اسلامی گفت: در آن روزها امت به چند دلیل آموزش نمی دید: مورد اول تعصب است؛ خدا می گوید “نِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوا»؛ یعنی روح به بدی فرمان می دهد. وقتی روح امیر می شود ، عقل اسیر می شود. به نظر می رسد چنین فردی دارای عقل است ، اما اشتباهات خود را توجیه می کند. رشوه می گیرد ، آن را شیرینی می نامد. او دزدی می کند ، می گوید این حق من است. او غایب است ، او ادعا می کند که من توضیحات را در داخل گفتم. اما اگر عقل حاکم شود ، روح اسیر می شود و به روح ابدی تبدیل می شود. اگر از خود بپرسیم “آیا نمی توانید بهتر انجام دهید؟” این بدان معناست که ذهن شما شاهزاده است.

تداوم دومین عامل عدم نظم و انضباط ، پیوستن به سخنان مردم بود و گفت: شخص می تواند تمام حرام ها را با سخنان مردم انجام دهد. طرف می گوید من به حرف مردم گوش می دادم ، اما بعد از 5 سال بچه نداشتم. من به حرف مردم گوش می دادم ، خمس نمی دادم. من به حرف مردم گوش می کردم ، چادر نمی پوشیدم. من به حرف مردم گوش کردم ، مجلل شدم. به حرف مردم گوش دهید ، آنها در اتاق خواب نیز کار می کنند. عده ای در اوایل اسلام بودند که امیرالمومنین را با سخنان مردم تنها گذاشتند. بسیاری در دوران جنگ توصیه می کردند که فرزندان خود را به جبهه نفرستند. حرف مردم مانع صدقه می شود. مردم می گویند چراغی که به خانه می رود به سمت مسجد حرام است. این اشتباه است. کسانی که می گفتند ایران عزیز ، روزی به جنگ نرفتند.

وی افزود: اما عامل اصلی آموزش ، مربیگری و شرایط محیطی است ، اما اینها تنها اصول نیستند. عامل اصلی اراده است. اراده باید به مربی الهی برسد. از «خرداد» ، غلام امام حسین شخصیتی می سازد که موقعیتش بالاتر از بستگان امام است. از وهاب مسیحی ، او انسانی را می سازد که مقام والاتری از امام و قومش دارد.

امام حسین (ع) ، حسینیه تسنیم ،

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید