رژیم غذایی پرچرب مغز را کوچک می کند



تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف طولانی مدت غذاهای پرچرب نه تنها باعث افزایش وزن می شود بلکه به مغز نیز آسیب می رساند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، بر اساس یک مطالعه بین المللی به سرپرستی پروفسور شین فو ژو، متخصص علوم اعصاب در دانشگاه استرالیای جنوبی (UniSA)، ارتباط واضحی بین ابتلا به دیابت و به دنبال آن اختلال در توانایی های شناختی و ابتلا به اضطراب، افسردگی و تشدید وجود دارد. بیماری آلزایمر در موش هایی که به مدت 30 هفته از رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند وجود دارد.

علاوه بر این، موش هایی که عملکرد شناختی آنها به دلیل کاهش متابولیسم ناشی از تغییرات مغزی مختل شده بود، بیشتر در معرض اضافه وزن بودند.

محققان استرالیایی و چینی یافته های خود را در ژورنال Metabolic Brain Disease منتشر کرده اند.

لاریسا بوبروسکایا، عصب‌شناس و بیوشیمی‌دان دانشگاه استرالیای جنوبی، می‌گوید که این تحقیقات به شواهد رو به رشدی می‌افزاید که چاقی مزمن و دیابت را با بیماری آلزایمر مرتبط می‌کند. پیش بینی می شود تا سال 2050 تعداد مبتلایان به این بیماری به 100 میلیون نفر برسد.

پروفسور Bobrovskaya می گوید: چاقی و دیابت سیستم عصبی مرکزی را مختل می کند و اختلالات روانپزشکی و زوال شناختی را تشدید می کند. ما این را در مطالعه خود با موش ها نشان دادیم.

در این مطالعه، موش ها به دو گروه تقسیم شدند و به مدت 30 هفته به طور تصادفی با یک رژیم غذایی استاندارد یا رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند. وزن بدن و سطوح گلوکز با فواصل زمانی مختلف و اختلال عملکرد شناختی در آنها بررسی شد.

موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌شدند، وزن بیشتری اضافه کردند، مقاومت به انسولین ایجاد کردند و رفتار غیرطبیعی در مقایسه با موش‌هایی که از رژیم غذایی استاندارد تغذیه می‌شدند، نشان دادند.

بیماری در موش‌های آلزایمر که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌شدند به‌طور قابل‌توجهی تشدید شد و تغییرات شناختی و آسیب‌شناختی را در مغز نشان دادند.

پروفسور Bobrovskaya می گوید: افراد چاق حدود 55 درصد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند و ابتلا به دیابت این خطر را دو برابر می کند.

وی افزود: یافته های ما بر اهمیت مقابله با اپیدمی چاقی جهانی تاکید دارد. ترکیبی از چاقی، سن و دیابت احتمالا منجر به اختلالات شناختی، بیماری آلزایمر و سایر اختلالات روانی می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید