دیدار وزیر حقوق بشر با سفرا و نمایندگان جنبش عدم تعهد در ژنو



معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با سفرا و نمایندگان جنبش متفقین در ژنو دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش ایسنا، کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به مدیریت ارتباطات و اطلاعات معاونت امور بین الملل قوه قضاییه و حقوق بشر گفت: مرکز فرماندهی. برنامه های پنجاه و یکمین نشست شورای حقوق بشر در روز سه شنبه 22 سپتامبر، سازمان ملل با سفرا و نمایندگان جنبش عدم تعهد در ژنو دیدار و گفتگو کرد. در این جلسه گزارشگر ویژه بررسی آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه بر سوء استفاده از حقوق بشر نیز حضور داشت.

در این نشست، غریب آبادی در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از گزارشگر ویژه اقدامات قهری یکجانبه در رابطه با ارائه گزارش سفر خود به ایران (18 تا 28 اردیبهشت) از تمامی کشورهای عضو اتحادیه درخواست کرد: جنبش همسو برای حمایت از این مأموریت که اساساً از جنبش غیرمتعهدها است تأسیس شده و در مخالفت با تحریم های یکجانبه در نشست جاری شورای حقوق بشر مواضع خود را که مبتنی بر مواضع اصولی غیرمتعهدها است بیان می کنند. .

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان سپس به برخی آثار منفی و مخرب تحریم ها بر حقوق بشر مردم ایران از جمله بر اساس یافته های گزارشگر ویژه پرداخت و گفت: تحریم های یکجانبه و همچنین رعایت بیش از حد آنها. باعث نقض تمام حقوق بشر مردم ایران شود. در این چارچوب می توان به حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و… که در اثر تحریم های یکجانبه پایمال شده است اشاره کرد.

وی در خصوص تاثیرات تحریم ها بر حق سلامت مردم ایران گفت: ایران یکی از کشورهایی است که سرمایه گذاری خوبی برای سلامت مردم خود انجام داده است و امروزه داروها و تجهیزات پزشکی زیادی تولید می کند. با این وجود در برخی موارد مجبور به واردات مواد اولیه دارویی و همچنین برخی داروهای کمیاب برای بیماران خاص از کشورهای دیگر هستیم که خودداری شرکت ها از فروش آنها حق حیات و سلامت این گروه از نیازمندان ایرانی را به شدت تهدید کرده است.

غریب آبادی ادعای آمریکا مبنی بر استثنای انسان دوستانه حوزه غذا و دارو از شمول تحریم ها را دروغی بزرگ خواند که با واقعیت های موجود همخوانی ندارد.

وی همچنین به تشریح اثرات تحریم ها بر شبکه بانکی و فروش نفت کشور پرداخت و اظهار داشت: این تحریم ها به طور مستقیم منبع درآمد اصلی کشور و حق توسعه و رفاه مردم را هدف قرار داده است.

دبیر ستاد حقوق بشر تحریم ها را مانع بزرگی بر سر راه همکاری های بین المللی به ویژه در حوزه پناهندگان و مبارزه با مواد مخدر دانست. وی در همین چارچوب به تشریح اثرات تحریم های یکجانبه بر سایر حوزه ها از جمله تورم، اشتغال، زیرساخت ها و … پرداخت.

معاون بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در پایان سخنان خود تصریح کرد: اقدامات قهرآمیز یکجانبه مصداق جنایت علیه بشریت است زیرا افراد زیادی در نتیجه آن جان خود را از دست می دهند. این امر قطعاً مسئولیت بین المللی تهیه کنندگان و مجریان تحریم ها را به دنبال خواهد داشت.

در پایان این نشست، نمایندگان برخی از کشورها مانند زیمبابوه، سوریه، کوبا و ونزوئلا ضمن اشاره به برخی آثار تحریم های یکجانبه علیه حقوق مردم خود، حمایت و مشارکت فعال خود را در نشست شورای حقوق بشر اعلام کردند. ضمن ارائه گزارش سفر گزارشگر ویژه به ایران

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید