داستان حرم های مخفی و عزاداران کتک خورده در روز عاشورا / اگر مدافعان حرم نبودند ما جرات نمی کردیم پرچم عزاداری را برافراشته کنیم – اخبار ادبیات و نشر – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، انتشارات عهد مانا در آغاز ماه عزاداری حسینی و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان ، کتاب جدیدی با عنوان “من به نام تو گره خورده ام” منتشر کرد. حضرت اباعبدالله الحسین (ع). این اثر که توسط نسبیبه استکی نوشته شده ، داستان زندگی دو دختر با فاصله 90 سال را روایت می کند. این کتاب که در فضای محرم و هیئت نگاشته شده است ، داستان رویدادهای اجتماعی رخ داده در این دوره را روایت می کند. در واقع ، نویسنده با توصیف فضای سلطنت رضاشاه و سپس با پل زدن به دوره کنونی ، وضعیت اجتماعی و مذهبی این دو دوره را برای مخاطبان جوان خود شرح می دهد و او را با پیشینه سنت های رایج در گذشته ایران آشنا می کند. 90 سال. به

پهلوی اول ابتدا حرم قزاقستان را به دولت منتقل کرد و جلال ، جلال و مدت زمان آن را کاهش داد. رضاشاه پهلوی سپس دستور ممنوعیت عزاداری محرم در پایان اسفند 1314 را صادر کرد. این روند تا سال 1316 ادامه داشت و هر سال به حدی دشوارتر شد که مردم از پوشیدن لباس سیاه و عزاداری حسین (ع) جلوگیری کردند. در آن زمان به مأموران نیروی انتظامی اجازه داده شد تا عزاداران حسینی را کتک بزنند و عزاداران الله را مورد ضرب و شتم قرار دهند. با این اجازه ، مأموران نه تنها حسین ها و تکایا ، بلکه خانه ها و حریم خصوصی مردم را نیز تفتیش کردند. اما همه این دستگیری ها و بازداشت ها نتوانست از عشق مردم ایران به خاندان پیامبر اکرم (ص) بکاهد.

اگرچه این رویدادها توسط خانواده ای انجام شده است که خود را حامی آزادی می دانند ، اما تاکنون آثار هنری کمی برای پرداختن به این رویدادها یافت می شود. در زمانی که پهلوی ها سعی می کنند چهره ای پاک شده نشان دهند.

استکی ، نویسنده کتاب “من به نام تو بسته ام” در گفت وگو با تسنیم ، با اشاره به داستانی که در این کتاب اتفاق می افتد ، گفت: “داستان در دو زمان می گذرد ، یکی مربوط به زمان رضا شاه. ” به اعتقادات و اعمال مذهبی مردم در آن زمان. از سوی دیگر ، قسمت دیگر داستان درباره زمان حال است. در واقع در این مبادلات ، مقایسه ای بین دو زمان در رفتارهای مذهبی مردم انجام می شود. یکی از نکاتی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد ، محدودیت هایی است که دولت شاه برای انجام اعمال مذهبی و برگزاری مراسم روضه خوانی ، حجاب و استقرار نمادهای مذهبی در جامعه بر مردم اعمال کرده است.

وی ادامه داد: قهرمان داستان “من به نام تو بسته ام” در دو زمان گفته شده است ، دو دختر وجود دارد؛ به همین دلیل ، فضای داستان باید با کمی دید دخترانه دیده شود. راوی اولین بار دختری نوجوان است که روایت آن بیشتر نحوه برخورد مردم با دختران آن زمان را آشکار می کند.

به گفته نویسنده ، “من به نام شما گره خورده ام” ؛ در حالی که قسمت هایی از داستان در فضای محرم در زمان رضاشاه روایت می شود ، اشاره های دیگری نیز به مناسبت های مذهبی و انجام مناسک مذهبی مانند فاطمیون و …. امروزه ، گاهی اوقات داستان در فضای تخته بیان می شود. به

استکی همچنین به اسناد و منابع تاریخی که برای نگارش این اثر استفاده می کرد ، اشاره کرد و گفت: «اسناد و آثار مختلفی از وقایع سال های حکومت رضاشاه بر کشور و همچنین ممنوعیت ها و مجازات های او برای اجرای اسلامی وجود دارد. مراسم و جشن محرم ” دارد. به عنوان مثال ، می توان به نامه نگاری هایی که آن زمان پلیس با مقامات داشت ، اشاره کرد. در همه این اسناد ذکر شده است که شهرها حق تاسیس مجلس روضه را ندارند و در صورت برگزاری آن با برگزارکنندگان برخورد شدیدی خواهد شد. از سوی دیگر ، منابع موجود نیز وجود دارد که در قالب تاریخ شفاهی سازماندهی شده و به این رویدادها اشاره می کند. اگرچه کتاب حوصله پوشش همه این رویدادها را ندارد ، اما اشاراتی به این موضوعات شده است تا مخاطبان جوان با آن آشنا شده و مطلع شوند.

کتاب ، داستان ، محرم ، عاشورا ،

نویسنده ادامه داد: موارد زیادی در منابع ذکر شده است که مقامات با سازمان دهندگان مجلس عزاداری حسینی برخورد تندی کردند ، در ضرب و شتم آنها تردید نکردند و گاهی به حرم حاضر در مجلس بی احترامی کردند و شایستگی های او را تراشیدند. که این زمان به معنای بی اعتبار کردن یکی است.

استکی در ادامه به تحریف تاریخ و وارونه شدن وضعیت مردم در دوران پهلوی اشاره کرد و یادآور شد: در منابع مختلف ادبی که در دوران پهلوی نیز نگاشته شده است ، ظلمی که این خانواده بر مردم انجام داده است ذکر شده است. به از جمله این آثار می توان به کتاب «چشم های او» ، اثر بزرگ علوی اشاره کرد. علوی در این اثر به جنایات رضاشاه در حق مردم مازندران اشاره کرده است. رمان «من با نام تو گره خورده ام» نیز به نوعی به این مسائل اشاره دارد ، ظلمی که مقامات دولتی و مأموران بر مردم انجام دادند و اینکه چقدر دست خود را در این زمینه باز کردند.

وی با بیان اینکه دوران رضاشاه هیچ نقطه قابل دفاعی ندارد ، افزود: وقتی به تاریخ این دوره دقت می کنیم متوجه می شویم که هیچ نقطه ای باعث افتخار ما نیست. رضاشاه در واقع با ممنوعیت مراسم روزه داری و عزاداری حسینی مقابل مردم ایستاد. در تاریخ گفته می شود که در همان سالهایی که جشن تاسوعا و عاشورای حسینی ممنوع شد ، رضاشاه کارناوال رقص و شادی را در پایتخت کشور ترتیب داده بود که این امر روحیه مردم را آسیب زده بود. او نه تنها چنین مراسمی را ممنوع کرد ، بلکه آشکارا به اعتقادات مردم توهین کرد. در این دوره ، دین علت عقب ماندگی اعلام شد؛ در این میان ، بزرگترین دانشمندان ایرانی مانند ابن سینا ، ابوریحان بیرونی و … در دوران حکومت اسلام رشد و توسعه یافتند و به بلوغ علمی رسیدند. فضای عصر پهلوی القا می کرد که هرکس مذهبی تر است علمی تر است. در کنار این موضوعات ، باید به وضعیت بد اقتصادی و کمبود معیشت مردم در آن دوره نیز اشاره کرد.

استکی گفت: “برای جوانان مهم است که در این زمینه تاریخ بگویند تا آنها تاریخ را تحریف نکنند.” بخشی از این مأموریت در داستانهای ما است. ” از این زاویه می توان به ادبیات مذهبی و آیینی نیز پرداخت ، اما به طور کلی ، فضای ادبیات داستانی مذهبی ما در دوران زندگی ائمه معصومین (ع) می گذرد و با روزگار امروز مردم فاصله زیادی دارد.

وی بیان کرد: انتظار می رود مردم قلم امروز دشمنان اهل بیت (ع) را به مخاطبان جوان خود معرفی کنند. دشمنان ائمه اطهار (ع) در زمان خود ، 1400 سال پیش از بین رفتند ، اما دشمنان امروز آنها در زمان ما هستند و ما باید آنها را بشناسیم.

استکی با بیان اینکه ایده نگارش این رمان بعد از شهادت شهید حججی به ذهن من رسید ، افزود: آن روزها برخی می گفتند چرا شهدای مدافع حرم مانند شهید حججی را سرباز امام حسین می دانید؟ (مانند) ؟! این شبهات مردم را تحت تأثیر قرار داد. اما اگر امثال شهید حججی نبودند ، ما جرات نمی کردیم که پرچم عزاداری حسینی را در خانه های خود برافراشته کنیم. با توجه به این موضوع ، تصمیم گرفتم به داستان عاشورا و ماه محرم از این زاویه نگاه کرده و دشمنان اهل بیت (ع) و سربازان امروز این بزرگواران را معرفی کنم.

انتشارات عهد مانا کتاب “من به نام تو بسته ام” را در 224 صفحه و با قیمت 45000 تومان در اختیار علاقه مندان قرار داده است.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید