خاطرات شفاهی یکی از سران کشور منتشر شد – خبرگزاری مهر ایران و اخبار جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «جولان جوانمرد» حاوی خاطرات شفاهی احمد خالدی از سران و مقامات ارشد کشور به قلم محمدعلی زمانیان و محمدمهدی رحیمی به تازگی توسط انتشارات راه یار منتشر شده و در راه است. به بازار.

معاون وزیر نفت، معاون وزیر بازرگانی، معاون اقتصادی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، گزینه پیشنهادی وزارت بازرگانی، مدیرکل دفتر وزارتی وزارت صنعت و وزارت بازرگانی، مجری مدیر مؤسسه سروش، معاون آیت‌الله مهدوی‌کانی در کمیته‌های انقلاب اسلامی، مدیرکل آموزش دانشگاه امام صادق (ع)، از دوستان نزدیک محمود احمدی‌نژاد از دوران تحصیل در دانشگاه علم و صنعت تا سال ۱۳۹۵ و عضو هیئت علمی همین دانشگاه، تنها عنوان سمت‌هایی است که در کنار نام مرحوم احمد خالدی نوشته شده است.

احمد خالدی به تمام عبارات اساسی «کاش… پس» در زمان ما رسید. از سال 1354 با مبارزه دانشجویی علیه حکومت پهلوی آغاز شد. در حالی که محمود احمدی نژاد شاگرد جوانی آنها بود و احمد به نوعی حق داشت به او توهین کند. پس از پیروزی انقلاب اولین مسئولیت خود را به همراه رئیس کمیته ها یعنی آیت الله مهدویکانی در کمیته های تازه تاسیس انقلاب بر عهده گرفت. وی سپس به همراه آیت الله مهدوی کنی به دانشگاه امام صادق(ع) رفت و در آنجا مدیرکل آموزش این دانشگاه تازه تاسیس شد. احمد خالدی سال ها در عین اعتماد به آیت الله مهدویکنی رئیس جامعه روحانیت مبارز بر صندلی مدیرکلی دانشگاه امام صادق(ع) تکیه زد و با کمک جمعی سه چهار نفری آن را از صفر ساخت.

سپس برای مدت کوتاهی مسئولیت سازمان تحقیقات صنعتی را بر عهده گرفت. مسئولیت پس از مسئولیت و پست به پست در دهه هفتاد، احمد خالدی بیش از دهه شصت ارتقا یافت. محمدرضا نعمت زاده، وزیر وقت صنعت، مدیرکل دفتر وزیر شد. این مسئولیت مقدمه ای بود برای تصدی سمت مشاور و مدیر کل دفتر وزارتی یحیی آل اسحاق، وزیر بازرگانی و سپس معاون وزیر سازمان تازه تاسیس و مهم «بازرسی و نظارت بر قیمت کالاها و خدمات» دولت دوم مرحوم هاشمی رفسنجانی. سازمانی برای پاسخگویی به بزرگترین صنایع دولتی و خصوصی در قبال کسب و کارهای خرده فروشی.

احمد با تیغ تیز قانون با تخلفات آنها برخورد می کرد و قانونا از اختیارات وزیر برخوردار بود. همه باید به دستور او گوش می دادند تا سود کلان شرکت هایشان حفظ شود. چهار سال از دولت گذشت و احمد خالدی در سال 1355 به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان رفت. دو سال بعد به دانشگاه علم و صنعت بازگشت. او نه معاون رئیس جمهور بود و نه رئیس، او استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی بود. در پایان ریاست علی لاریجانی بر سازمان صدا و سیما، احمد خالدی مدیرعامل موسسه سروش شد.

در سال های 82 تا 1384 با حضور محمود احمدی نژاد دوست دیرینه احمد در عرصه سیاسی به عنوان کاندیدای پیشنهادی وزیر بازرگانی تبدیل شد، اما به دلیل فشار و لابی برخی نمایندگان، مجلس او را قبل از رأی گیری در صحن علنی رد کرد و سرانجام در وزارت بازرگانی مسعود میرکاظمی وزیر وقت شد. وی به مدت دو سال در دانشگاه امام صادق(ع) جایگزین سید احمد علم الهادی، معاون آموزشی دانشگاه شد تا اینکه سعید جلیلی به جای علی لاریجانی به شورای عالی امنیت ملی راه یافت. جلیلی نیز احمد را از دوران دانشجویی در دانشگاه امام صادق می شناخت. در زمان او خود جلیلی از سد گزینش عبور کرده بود و معاون مالی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی شد، سمت جدید احمد، بالاترین تصمیمات امنیتی و مالی در آنجا تهیه و به شورا آورده شد.

معاونت مالی در دوران سخت تحریم ها حساس ترین اطلاعات مالی را در اختیار داشت. احمد در ستاد تدابیر ویژه اقتصادی که برای دوری از تحریم ها تشکیل شده بود، به همراه جمعی دیگر از مسئولان مهم ترین تصمیمات اقتصادی کشور را برای دوری از تحریم ها اتخاذ کردند. با موفقیت مسعود میرکاظمی در وزارت نفت، همزمان با این مسئولیت، احمد مسئولیت نماینده بین المللی این وزارتخانه را بر عهده گرفت و به جمع سران ساختمان مرکزی وزارت نفت در خیابان طالقانی پیوست. بیژن زنگنه آمد و خالدی به تدریس خود در دانشگاه علم و صنعت بازگشت.

احمد خالدی در این ۴۰ سال از فعالیت های دانشجویی تا حضور در مدیریت ارشد کشور، دوستان مختلفی را از طیف های مختلف سیاسی از راست تا چپ جمع کرد که همگی با او دوستی و صمیمیت داشتند و احمد را به خوبی می شناختند. . یکی از نکات برجسته روایات شفاهی راویان، شیوه رهبری خاص احمد خالدی بود که دوستانش در مصاحبه های مختلف به آن اشاره کردند.

علیرغم تمام اختلافات سیاسی، فکری و مدیریتی، مصاحبه شوندگان از هر دو طرف دنیای سیاسی توصیف یکسانی داشتند. توصیفی که باعث شد تمام جملات متصل به هم «آرزو… پس» در زندگی پسر، دختر، همسر، برادر، دوستان و همکاران احمد خالدی بماند و در خیال باقی بماند. احمد خالدی “مدیر” نمی خواست چیزهای زیادی را برای خود و دوستان و نزدیکانش به یادگار بگذارد و برخلاف احمد خالدی “دوست” و شریک زندگی اش می خواست چیزهای دیگری را برای خانواده و دوستانش که از دو جنس متفاوت بودند بگذارد. … موضوع کتاب تاریخ شفاهی زندگی احمد خالدی اما در بطن آن به دلیل حضور در مدیریت عالی ارگان ها و سازمان های مختلف از کمیته انقلاب اسلامی و وزارت بازرگانی تا وزارت بازرگانی. نفت و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، تاریخ شفاهی ادوار مهم و حساس کشور را نیز بررسی می کند.

این کتاب در 448 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 120 هزار تومان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید