بانک ها چقدر وام دادند؟



بررسی ها نشان می دهد بانک ها و موسسات اعتباری کشور در پایان شهریورماه امسال 13.9 درصد بیشتر از پایان سال گذشته وام پرداخت کرده اند و 10.1 درصد تسهیلات پرداخت شده نیز به صورت وام بوده است.

به گزارش ایسنا، تسهیلات اعطایی بانک ها و موسسات اعتباری تا پایان شهریور ماه امسال بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی بالغ بر 4034.7 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به اسفندماه سال گذشته با رشد 13.9 درصدی همراه بوده است. سال سال

همچنین تسهیلات قرض الحسنه 10.1 درصد از کل تسهیلات ارائه شده توسط بانک ها و موسسات اعتباری در قرض الحسنه را تشکیل می دهد و عمده اعطای تسهیلات بانک ها مربوط به مرابحه با 37.3 درصد و فروش اقساطی با 14.5 درصد است.

قرض الحسنه از نظر اعداد در پایان شهریورماه امسال 409.1 هزار میلیارد تومان از کل تسهیلات ارائه شده توسط بانک ها و موسسات اعتباری کشور بوده که نسبت به اسفند سال گذشته 32.3 درصد رشد نشان می دهد.

بانک های تجاری چقدر وام دادند؟

از سوی دیگر بانک های تجاری در مجموع 842.9 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده اند که 13.3 درصد رشد داشته است و سهم وام قرض الحسنه 105.7 هزار میلیارد تومان از این میزان تسهیلات است که توسط بانک های تجاری در پایان سال گذشته 21.8 درصد افزایش داشته است.

باید بگویم؛ 12.5 درصد از وام های بانک های تجاری توسط قرض الحسنه است. در بانک های تجاری کشور نیز بیشترین سهم تسهیلات پرداختی مربوط به تسهیلات مرابحه 35.3 درصد معادل 297.7 هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین 17.5 درصد از تسهیلات 147.3 هزار میلیارد تومانی بانک های تجاری در پایان شهریور ماه به تسهیلات فروش اقساطی اختصاص یافت که در اسفند ماه سال گذشته 152.9 میلیارد تومان بود. به طور کلی عمده تسهیلات پرداختی بانک های تجاری در پایان شهریور ماه امسال به مرابحه، فروش اقساطی و قرض الحسنه اختصاص دارد.

بانک های تخصصی چقدر وام دادند؟

همچنین بررسی عملکرد بانک های تخصصی در پرداخت تسهیلات تا پایان شهریور ماه سال جاری نشان می دهد که تسهیلات تخصیصی با 18.4 درصد افزایش به 592.7 هزار میلیارد تومان رسیده است که سهم تسهیلات قرض الحسنه معادل آن است. به 33 درصد از تسهیلات ارائه شده توسط بانک های تخصصی 3 هزار میلیارد تومان که نسبت به پایان سال قبل 30.6 درصد افزایش داشته است.

لازم به ذکر است 5.3 درصد از وام های بانک های تخصصی را قرض الحسنه تشکیل می دهد. بیشترین بخش تسهیلات پرداختی در بانک های تخصصی کشور مربوط به فروش اقساطی است. به گونه ای که در پایان شهریور ماه سال جاری 34.2 درصد از کل تسهیلات ارائه شده توسط این بانک ها بالغ بر 202.5 هزار میلیارد تومان در بخش اقساطی بوده و این رقم در اسفند سال گذشته 188.1 هزار میلیارد تومان بوده است.

بانک های متخصص نیز تسهیلات قابل توجهی در بخش مرابحه پرداخت کرده اند. به گونه ای که 17.5 درصد از کل منابع تسهیلات این بانک ها در پایان شهریور ماه سال جاری معادل 103.9 هزار میلیارد تومان در این بخش پرداخت شده است.

عملکرد بانک ها و مؤسسات اعتباری غیردولتی در اعطای وام

بر اساس این گزارش، بررسی تسهیلات ارائه شده توسط بانک ها و موسسات اعتباری غیردولتی در پایان شهریور ماه سال جاری نشان می دهد که تسهیلات این بانک با رشد 13.2 درصدی به رقم 2599 هزار میلیارد تومان رسیده و سهم دارد. تسهیلات قرض الحسنه از این میزان تسهیلات 10.4 درصد (270 هزار میلیارد تومان) است که تخصیص این نوع تسهیلات در این نوع بانک ها تا پایان شهریورماه امسال 37.2 درصد رشد داشته است. همچنین 42.4 درصد از کل اعتبارات اعطایی به متقاضیان در بخش قرض الحسنه این بانک بالغ بر 1101.8 هزار میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید