افشای اسناد از اموال رضاخانی و تأثیر آن بر حوادث مهم زمان او در شبکه مستند – اخبار صدا و سیما – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرگزاری تسنیم ، مجموعه مستند 8 قسمتی “ثبت برابر سند نیست” به کارگردانی مهدی شمحمدی و تهیه کنندگی وحید کاظمی ، کاری از شبکه مستند است که به بهانه رضا پهلوی این روزها از تلویزیون پخش می شود. تبعید در سپتامبر 1961

این مستند بر اساس اسناد دوران پهلوی اول دید متفاوتی دارد و اموال رضاخانی را زمینه ای برای بررسی رویدادهای مهم آن عصر کرده است. در این مجموعه 8 قسمتی ، اسناد منتشر نشده از املاک متعلق به رضا پهلوی برای اولین بار رونمایی می شود. املاکی که در بسیاری از رویدادهای تاریخی سلطنت وی نقش تعیین کننده ای داشته است.

یکی از نکات قابل توجه در این مستند ، نوع املاکی است که به نام رضاخان به ثبت رسیده و تأثیر آن بر حوادث مهم آن زمان مانند راه آهن ، کشف حجاب و … ؛ این ملک خانه یا آپارتمان نیست ، بلکه یک دهکده و یک دهکده است. 44000 سند ثبت از روستاها ، دهات و مناطق وسیع تهران به نام رضاشاه در کتابی با عنوان “املاک خصوصی” ثبت شده است. این دفتر در حال حاضر در موسسه مطالعات تاریخ معاصر قرار دارد.

بخش عمده ای از مستند “ثبت برابر سند نیست” تصاویر آرشیوی با روایت است. همچنین شامل مصاحبه با علمای تاریخی و گفتگوهای متعدد با فرزندان کسانی است که در دوره ظلم و ستم توانستند دارایی خود را پس بگیرند. در دوران پهلوی دوم ، عده ای از رضاخان شکایت کردند و گفتند که او زمین های آنها را به زور گرفته است. قوه قضائیه آن زمان نیز بخش کوچکی از این اراضی را به آنها پس داد ، اما بیشتر اراضی در تصرف خاندان پهلوی باقی ماند.

بر اساس این گزارش ، مجموعه مستند در 8 قسمت 50 دقیقه ای تولید می شود و یکشنبه ها ساعت 22 از شبکه مستند پخش می شود و روز بعد ساعت 10 صبح تکرار می شود.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید