از چه زمانی ایرانیان در ماه محرم عزاداری می کردند؟


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، کتاب «طواف عشق» نوشته محمدحسین رجبی دوانی همزمان با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) منتشر شد. این اثر ، که توسط لوحف سید بن طاووس انتخاب و بازنویسی شده است ، توسط شرکت انتشارات بین المللی در دسترس علاقه مندان به ادبیات آیینی و سنت قتل خوانی قرار گرفته است.

کتاب «طواف عشق» به منظور احیای سنت حسنه قتل و دستیابی به منابع اصلی در اسرع وقت و مناسبتر برای مداحان حضرت سیدالشهدا (ع) نگاشته شده است. مطالب اصلی بازنویسی و مطالب بی ربط و اشعار عربی و روایات ضعیف حذف شده است. در این اثر ابتدا اطلاعاتی از لهوف و سید بن طاووس و سپس در سه فصل «از تولد تا قیام» ، «در شرح جنگ در کربلا و حوادث آن» و «در حوادث پس از شهادت» گفته می شود. از امام حسین علیه السلام “قیام امام حسین علیه السلام از مخالفان معتبری نقل شده است.

عشق و علاقه ایرانیان به امام حسین (ع) و مظلومیت و شهادت وی از دیرباز در تاریخ نشان داده شده است. از برپایی اولین مراسم عزاداری رسمی اباعبدالله در قالب دسته های عزاداری در دولت ایران آل بویه – هزار و صد سال پیش – و نگارش کتابهای ترور امام توسط غیر شیعیان ایرانیان به رسمیت شناختن تشیع در ایران صفوی و شناسایی کشور مستقل ایران با مذهب شیعه و سرانجام انقلاب بزرگ اسلامی ایران با الگوگیری از قیام و شهادت امام حسین (ع) و استقرار جمهوری اسلامی و خلق حماسه های شگفت انگیز رزمندگان اسلام به یاد شهدای دفاع مقدس ، همه و همه عمق ارادت و علاقه ایرانیان به ذات مقدس امام حسین (ع) را نشان می دهد. در این میان ، سنت کشتن مردم که در گذشته در بین مردم رایج بود ، پس از استقرار حکومت پهلوی و تلاش این خانواده برای انجام مناسک و مراسم مذهبی ، به تدریج در بین مردم رونق گرفت. کتاب «طواف عشق» که خلاصه ای از یکی از مشهورترین آثار نوشته شده در قالب قتل است ، می تواند کمک موثری در ارتباط مجدد مخاطبان با چنین آثاری باشد.

لهوف ، یکی از معروفترین مخالفان شیعه ، توسط سید بن طاووس نوشته شده است. نویسنده کتاب را برای مسافران عتبات و زائران امام حسین (ع) به صورت کوتاه نوشته است و به همین دلیل ، مجموعه اسناد روایی را حذف کرده و تنها آخرین راوی یا منبع روایت را ذکر کرده است. به همچنین ، نویسنده با هدف بیان مختصر واقعه عاشورا ، احادیث را به گونه ای کنار هم قرار داده است که جریان منسجمی را ایجاد کرده و از ذکر روایات تکراری و روایات پراکنده خودداری کرده است تا خواننده را بیشتر از وقایع تاریخی آگاه کند. به جای روایات

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید