مهمترین آثار تاریخی ایران را “متفاوت” ببینید!


به گزارش خبرگزاری تسنیم ، شبکه مستند سیما دوشنبه 25 مرداد مجموعه مستند جدیدی را پخش می کند که حال و هوای متفاوتی را پیش روی مخاطبان خود قرار می دهد.

مظاهری پور در معرفی موضوع این مستند گفت: “ایران باستان” به تاریخ مطالعات باستان شناسی آثار تاریخی کشورمان می پردازد. در این مستند تعدادی از آثار تاریخی ایران را انتخاب کرده و از منظرهای مختلف به آنها نگاه می کنیم.

وی افزود: تاکنون مستندهای زیادی درباره دیدنی ها و نقاط تاریخی کشورمان ساخته شده است اما بیشتر این آثار در سطح معرفی و جاذبه های بصری باقی مانده است. ما به باستان شناسی ایران پرداختیم. در این مستند ، ما تاریخ باستان شناسی تعدادی از آثار باستانی کشورمان را مورد بررسی قرار دادیم یا به کاوش های باستان شناسی توجه کردیم.

این مستندساز گفت: بنابراین در مجموعه مستند “ایران باستان” قرار نیست فقط شاهد فریم های زیبایی از آثار تاریخی ایران باشیم بلکه علاوه بر توجه به این آثار شگفت انگیز ، می خواهیم دانش مخاطبان را نیز افزایش دهیم. .به همین دلیل ، ما همچنین ساختمان را کاوش و نگهداری کرده ایم. در یکی از قسمتهای این مجموعه مستند ، ما به تخت جمشید که یکی از آثار تاریخی معروف کشورمان است ، سفر کرده ایم. تاکنون مستندهای زیادی ساخته شده است. درباره تخت جمشید ، اما از دیدگاه مطالعات باستان شناسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.چگونه بنای مهمی مانند تخت جمشید شناسایی و رمزگشایی شده است.

مظاهری پور گفت: علاوه بر پرسپولیس به سد سمیرا در استان ایلام رفته ایم. در پشت این سد ، آثار چند هزار ساله ای وجود دارد که با باستان شناسان آشنا می شویم. حفاری های فصل 22 تپه های هگمتانه بخشی دیگر از مجموعه ایران باستان است و همچنین مقبره های سنگی بزرگ در ارتفاعات رامسر ، دید و دید متفاوتی از ارزش ها و آثار باستانی سرزمین ایران را ارائه می دهد. در قسمت پایانی به سراغ کشتی بازمانده از دوران صفویه می رویم که در سواحل دریای خزر پیدا شده است.

کارگردان و تهیه کننده مستند “ایران باستان” با اشاره به روند تولید این مستند افزود: ما برای ساخت این مستند به تمام مناطق سفر کردیم. تهیه تصویر و بایگانی زمان زیادی را صرف کرد. این امر باعث شد تا مراحل تولید این مستند کمی طول بکشد. علاوه بر این ، نیاز به ارائه مطالعات باستان شناسی دقیق و مبتنی بر واقعیت ، کار ما را دشوارتر کرد. شهرام درخشان ، گوینده پیشکسوت کشورمان ، گوینده این مجموعه مستند است که صدای گرم وی به زیباتر شدن کار کمک کرده است. درخشان این توانایی را دارد که متن مستند را به درستی و دقیق بخواند.

مظاهری پور در قسمت پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت ساخت اسناد باستان شناسی گفت: بسیاری از مردم با آثار تاریخی کشورمان آشنا هستند اما مطالعات باستان شناسی کمی در مورد آنها دارند ؛ از این منظر ، بیان این مفاهیم در قالب چنین اسنادی ضروری است. ما اسناد باستان شناسی کمی داریم ، اما نباید این ژانر را با اسناد میراث معماری ، فرهنگی و تاریخی و غیره اشتباه گرفت. این مجموعه به همه باستان شناسان ایرانی اختصاص دارد که جان خود را برای آثار باستانی ایران می دهند.

این مجموعه توسط پژمان مظاهری پور و مریم حق پناه تهیه می شود و عوامل دیگر شامل فیلمبرداران: مهدی باقری و بابک بهداد ، تدوینگران: مریم حق پناه و بابک بهداد ، گوینده: شهرام درخشان ، صداپیشه: مریم حق پناه و کارشناسان: محمدرضا خلعتبری ، شاهرخ رزم ، مهرداد ملک زاده ، لی لی نیاکان و حسین توفیقیان ذکر کردند.

مستند 7 قسمتی “ایران باستان” از دوشنبه 25 مرداد هر هفته ساعت 21 از شبکه مستند روی آنتن می رود.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید