لزوم توجه به تصویب «خانه ملی گفت‌وگوی آزاد» / ادامه روند تصویب سند ملی امنیت غذایی



دبیر ستاد مدیریت اجرای طرح جامع علمی کشور مبنی بر اینکه «خانه ملی گفت و گوی آزاد»؛ یکی از مصوبات قدیمی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: این مصوبه بر اساس نظر اعضای گروه راهبری نقشه جامع علمی کشور بوده و متاسفانه چندان اجرایی نشده است. .

به گزارش ایسنا، صد و شصت و هفتمین جلسه ستاد اجرای طرح جامع علمی کشور روز سه شنبه 21 مهرماه به ریاست دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دبیرخانه این شورا.

دکتر. منصور کبگانیان با اشاره به برگزاری یکصد و شصت و هفتمین جلسه ستاد اجرایی طرح جامع علمی کشور گفت: مسائل روزهای اخیر و همکاری با اساتید و دانشجویان برای حل مشکلات کشور به عنوان موضوع پیش از دستور جلسه مطرح شد. و بحث های بسیار خوبی در این زمینه انجام شد و مقرر شد در جلسات بعدی در مورد نگرش و استفاده مستمر از نظرات اساتید و دانشجویان بحث های بیشتری صورت گیرد. البته کمیته راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همواره از نظرات کارشناسان مختلف که اکثراً از اساتید و دانشجویان نخبه کشور هستند استفاده کرده است. خانه ملی گفت و گوی آزاد یکی از مصوبات قدیمی شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس نظر اعضای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور است و متاسفانه چندان اجرایی نشده است.

وی در ادامه در دستور کار یکصد و شصت و هفتمین جلسه ستاد اجرایی اجرای طرح جامع علمی کشور اظهار داشت: در این جلسه درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر تبدیل دانشکده علوم پزشکی و خدمات پزشکی نیشابور مطرح شد. به یک دانشگاه مطرح و تصویب شد.

دبیر ستاد اجرایی اجرای طرح جامع علمی کشور ادامه داد: دانشکده علوم پزشکی و خدمات پزشکی نیشابور توانست با توجه به دستاوردهای حاصل از اجرای طرح جامع علمی کشور موافقت هیات دولت را کسب کند. شاخص های لازم برای دانشگاه شدن و تصویب شورای ترویج در وزارت بهداشت. نیشابور بیش از 500 هزار نفر جمعیت دارد و 70 هیأت علمی در دانشکده علوم پزشکی آن مشغول به کار هستند. 50 مرکز بهداشت شهری و 200 مرکز بهداشت روستایی زیر نظر این دانشکده می باشد. از این رو، دانشکده علوم پزشکی و خدمات پزشکی نیشابور بر اساس مصوبه یکصد و بیست و دومین جلسه شورای حاکمیتی و مصوبه هشتصد و بیست و سومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، طبیعتاً می تواند به دانشگاه علوم پزشکی تبدیل شود. علوم نیشابور.

نیاز به رویکردهای تحول آفرین در کشاورزی

با اشاره به ادامه بررسی سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی در یکصد و شصت و هفتمین جلسه ستاد اجرایی اجرای طرح جامع علمی کشور. کبگانیان: امنیت غذایی یکی از مهم ترین بحث هاست. محورهایی را در این سند در نظر گرفتیم که مهمترین آنها بحث افزایش اقتدار و استقلال محصولات استراتژیک و محصولات غذایی است. زیرا استقلال هر کشور در بخش غذایی در بحران ها بسیار مهم است.

وی ادامه داد: بر اساس وزن دهی سلامت در سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی باید حداقل انرژی و پروتئین مورد نیاز هر شهروند تامین شود.

دبیر ستاد راهبری اجرای طرح جامع علمی کشور گفت: نیازمند رویکردهای تحول آفرین در کشاورزی هستیم. ما باید برخی از مسائل اداری و بوروکراتیک را طی کنیم. بنابراین تحول دانش بنیان در سند ملی دانش بنیان ایمنی مواد غذایی مورد توجه قرار گرفته است. اقتصاد کشاورزی نیز یکی از بخشهای مهم در نظر گرفته شده در این سند است. شاید مهمترین بخشی که در اقتصاد کشاورزی نقش دارد، بخش خصوصی باشد زیرا اکثر کشاورزان دولتی نیستند. متاسفانه ضریب نفوذ دانش و تخصص در این بخش ضعیف بوده و بر اساس مفاد این سند، توانمندسازی این بخش در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دکتر. کوباگانیان با تاکید بر لزوم ارتقای جایگاه کشاورزان ادامه داد: تاکنون این شغل باید جایگاه بالایی داشته باشد چرا که زندگی در کشور وابسته به کشاورزی است اما متاسفانه اینگونه نیست و ما از این وضعیت ناراضی هستیم. ستاد مدیریت اجرای طرح جامع علمی کشور برای ارتقای این شأن به این موضوع پرداخت. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، مرفه ترین طبقات کشاورزان هستند.

وی تصریح کرد: شاخص های کیفیت و سلامت مواد غذایی نیز در سراسر زنجیره تامین مواد غذایی حائز اهمیت است و تنها بحث تامین غذا نیست. همچنین کاهش خام فروشی محصولات کشاورزی و تنوع بخشی به مقاصد صادراتی باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر ستاد راهبری اجرای طرح جامع علمی کشور با بیان اینکه در جلسات گذشته 4 ماده در سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی به تصویب رسید گفت: در جلسه امروز ماده 5 که راهبرد ملی است. و یکی از مهمترین عناصر این سند است، همچنین در چهار بخش تصویب شد: اولی در دسترس بودن مواد غذایی شامل الگوی بهینه کشت، ضریب خودکفایی و سرمایه گذاری در بخش خصوصی است.

دکتر. کوبگانیان گفت: رکن دوم این بخش دسترسی به مواد غذایی با محوریت عدالت در توزیع مواد غذایی است. زیرا باید به بی عدالتی در توزیع غذا بین فقرا و ثروتمندان رسیدگی شود.

وی افزود: سومین قسمت از راهکارها تغییر الگوی مصرف است. چرا که در کشور شاهد کمبود مواد غذایی هستیم و فرهنگ عمومی مصرف مواد غذایی به عنوان یک کار فرهنگی برجسته شد. بر اساس مصوبات این معاونت، ارتقای شاخص های کیفی و بهداشتی مصرف مواد غذایی توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو پیگیری می شود.

دبیر ستاد راهبری اجرای طرح جامع علمی کشور گفت: تاب آوری و پایداری چهارمین موضوع مطرح شده در جلسه 167 بود که با محوریت موضوعاتی مانند مدیریت آب و سرزمین مورد تاکید قرار گرفت. . توسعه روستایی و زندگی عشایری نیز در اولویت سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی قرار دارد.

دکتر. کبگانیان افزود: ماده 6 سند امنیت غذایی شامل 209 اقدام ملی و دانش مبتنی بر غذا است. مقرر شد نظرات نهایی کارشناسان این حوزه منتشر شود. مهمترین بخش سند، نقشه نهادی و سازوکار اجرایی سند است. هیچ سندی به خودی خود اجرا نمی شود بلکه باید سازوکار اجرایی برای آن در نظر گرفته شود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ وی با تاکید بر اجرای این سند گفت: برای اجرای این سند به بسیاری از نهادها نقش تعیین شده است. در این سند به دلیل سنگینی کار، رئیس ستاد امنیت غذایی معاون اول رئیس جمهور، دبیر این ستاد وزیر جهاد کشاورزی و جای آن در وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود. . . این سند در صورت تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید