سخنگوی امر به معروف و نهی از منکر: شبکه نمایش خانگی دچار «ناهنجاری های جدی» است – اخبار دین ، ​​قرآن و اندیشه – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، حجت الاسلام خان محمدی معاون امور اجتماعی و مطالبه وزیر و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نشست خبری ستاد اظهار داشت: بر اساس اصل هشتم قانون اساسی ، امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه عمومی است. ” ستاد اقدامات و حمایت های معنوی خود را در زمینه حمایت از دستورات امر به معروف و نهی از منکر خواهد داشت. در زمینه آموزش ، برنامه هایی را برای افراد در ستاد در نظر گرفته ایم. در زمینه پیگیری مطالبات مردم و گزارش های مردمی ، اگر شاهد انکار سازمان یافته در کشور و نیاز به ورود به ستاد باشیم ، با هماهنگی قوه قضائیه برخورد خواهد شد ، زیرا مواردی در این زمینه داشته ایم و پردازش شده اند

وی با اشاره به اینکه موضوع امر به معروف و نهی از منکر باید توسط مردم جدی گرفته شود ، گفت: بی توجهی به مسائل جامعه منجر به مرگ نظام و انقلاب می شود. اگر به این موضوع در کشور و جامعه اهمیت داده شود ، قطعاً تغییرات جدی رخ خواهد داد. زمینه امر به معروف و نهی از منکر متعدد است. متأسفانه ما این موضوع را به عفاف و حجاب تقلیل داده ایم و احساس می کنیم این واجب شرعی فقط در این مسئله است. در یک دیدگاه کلی ، هر اقدامی که با هدف تضعیف سیستم انجام شود ، تکذیب می شود و باید با آن برخورد شود. از مردم می خواهیم کتاب “قانون امر به معروف و نهی از منکر” را که یکی از دستاوردهای ستاد است بخوانند و با برخی قوانین آشنا شوند.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مورد تعامل آن ستاد با نیروهای کشور گفت: رویکرد ستاد در خصوص قوه مقننه و مجلس شورای اسلامی در موضوع خلأهای قانونی است. برای اولین بار در کشور فراکسیون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس تشکیل شد. انشاءالله از طریق این فراکسیون برنامه هایی خواهیم داشت. برنامه به گونه ای است که حتی مجلس می تواند درگیر مسائل نظارتی شود. زیرا گاهی چالش هایی در سازمانها و سازمانهای اجرایی کشور وجود دارد؛ در این شرایط مجلس باید وارد شود.

وی افزود: موضوع بعدی تعامل ستاد با قوه قضائیه است. در ملاقاتی که رهبر معظم انقلاب با قوه قضائیه داشتند ، آنها اشاره کردند که احیای حقوق عمومی باید توسط قوه قضائیه جدی گرفته شود و به عنوان نمونه ای از این امر ، امر به معروف و نهی از منکر دانستند. در این زمینه ما رابطه خوبی با قوه قضائیه داریم. تصمیم گرفته شده است که مکانیزمی برای حمایت از دستورات امر به معروف و نهی از منکر وجود داشته باشد. در زمینه مسائل قضایی ، ما از آمرین معروف حمایت می کنیم. ما حتی مکانیزمی را در زمینه حمایت از روزنامه نگاران در نظر گرفتیم. گاهی می بینیم که یک روزنامه نگار برای پیگیری خواسته های خود با رفتار نامناسب مقامات مواجه می شود. ما معتقدیم وقتی این دغدغه شما در راستای خواسته های مردم باشد ، امر به معروف و نهی از منکر است. در چنین شرایطی ، ستاد به شدت از این روزنامه نگاران حمایت می کند. البته روش امر به معروف و نهی از منکر در دین و قوانین ما مشخص است ، بنابراین ما تخلف از آن را به هیچ وجه صحیح نمی دانیم و باید مطابق قانون عمل کنیم. ماموران امر به معروف و نهی از منکر از دیگر برنامه هایی است که ما در حال برگزاری آن هستیم.

معاون اجتماعی و مطالبه کننده ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تأسیس شعب ویژه امر به معروف معرفی کرد و گفت: شعبه ویژه امر به معروف و نهی از منکر در استان تشکیل می شود. دادگاه ها موارد مربوط به امر به معروف و نهی از منکر در آنجا بررسی می شود. یعنی قاضی یا بازپرس که قصد تحقیق در این زمینه را دارد با نگرانی بیشتری به موضوع می پردازد. ما همچنین پیگیر ایجاد یک اداره معروف در قوه قضائیه هستیم تا اوضاع با قدرت بیشتری پیش برود.

وی در مورد تعامل ستاد با قوه مجریه گفت: در موضوع قوه مجریه باید بگویم که بسیاری از مشکلات و انکارهای جامعه ناشی از مفاسد اداری و اقتصادی است. یکی از خواسته های مردمی ستاد این است که می گویند وقتی با مسائل و هنجارهای اجتماعی برخورد می کنید ، انتظار داریم که خیر و صلاح به مسئولان برسد. در این راستا برنامه ای در زمینه گشت ارشاد مسئولین داریم و از اولویت های جدی ستاد خواهد بود. اگر فردی امروز وارد دستگاه یا دفتر شود ، اگر با او برخورد نامناسبی شود ، مورد انکار است و ما انتظار داریم که شوراهای موسسات شناخته شده این مسائل را جدی گرفته و آنها را یکی از اولویت های خود بدانند.

خانم محمدی در مورد فعالیت های امر به معروف در حوزه آموزش و پرورش گفت: ما دوره ملی آموزش امر به معروف و نهی از منکر را در کشور آغاز کردیم و خدا را شکر استقبال خوبی از آن شد. حدود 1840 نفر در این دوره ثبت نام کردند که 1043 نفر مرد و بقیه زن بودند. از نظر تحصیلات ، 56 نفر دارای تحصیلات حوزوی ، 543 نفر دارای مدرک کارشناسی یا کمتر ، 557 نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و 684 نفر دارای مدرک دکترا هستند. این یک آموزش عمومی و تخصصی است.

وی افزود: حوزه های امر به معروف و نهی از منکر را در هفت حوزه فرهنگی و اجتماعی ، اقتصادی ، زیست محیطی ، آموزش ، علم و فناوری ، بهداشت ، سیاست داخلی و خارجی و رسانه ها و فضای مجازی تعریف کرده ایم. در مورد سازمان های مردمی ، ما 1800 سازمان مردمی داریم. برنامه این است که تا سال آینده بیش از 110،000 سازمان وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که ما یک پردیس مشترک با دانشگاه آزاد ایجاد کردیم. این اردو شامل 23000 استاد است. این اساتید در زمینه خود متقاضی خواهند بود.

خانم محمدی در پاسخ به کیفیت گشت ارشاد مسئولان گفت: ما این کار را از سه جهت دنبال می کنیم. ما بخشی از آن را از طریق شوراهای معروف در ادارات و وزارتخانه ها انجام می دهیم. بیایید قسمت دیگر را از طریق گزارشهای سازمانهای مردمی احیاگران امر به معروف و نهی از منکر دنبال کنیم. ما چندین گزارش از تخلف مقامات از طریق این سازمان ها داشتیم و ستاد توانست با هماهنگی قوه قضائیه آن چالش را حل کند.

وی ادامه داد: در صورت گزارش پرونده ای به ستاد ، چه از طریق سازمان های مردم نهاد و چه از طریق مردم ، آن را برای پیگیری این خواسته ها به شعبه خاصی برای بازپرس ، دادستان یا قاضی ارسال می کنیم.

معاون اجتماعی و مطالبات ستاد در پاسخ به درخواست تشکیل سازمان در ستاد امر به معروف گفت: فردی که قصد ورود به حوزه تخصصی در امر امر به معروف و نهی از منکر را دارد ، می تواند مراجعه به وب سایت ستاد و ارائه اطلاعات و درخواست. وارد. پس از دریافت مجوز ، می تواند مطالبات را پیگیری کند. ما در حال حاضر پرونده های زیادی از سازمانهای ستاد داریم. بنابراین ما یک کمیته تأیید تشکیل دادیم. یکی از سازمانهای ما که پیگیر موضوعی است ممکن است با مشکل قضایی روبرو شود. ستاد از آن سازمان حمایت می کند. موضوع در کمیته مربوطه بررسی و تخصصی شده و پیگیری های لازم انجام می شود.

خانم محمدی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چگونگی برخورد با چالش رسانه ها و فضای مجازی در ستاد ، گفت: متأسفانه ناهنجاری های جدی در زمینه سینمای خانگی و فضای مجازی وجود دارد. امروزه فضای مجازی ما فضایی شل است. همه مردم ، به ویژه والدین ، ​​نگران فضای مجازی هستند. وضعیت کرونا و موضوع آموزش الکترونیکی این نگرانی ها را افزایش داده است. ضرورت پرداختن به این امر باعث شد تا معاون رئیس ستاد مهندسی و فرهنگ آسیب شناسی خود را آغاز کرده و شورای تشکیل دهد. بنابراین ، آنها متخصصانی را به این شورا آوردند و جلساتی با مقامات مربوطه ، از وزارت ارشاد گرفته تا سایر نهادهای مرتبط تشکیل دادند.

در حاشیه این جلسه عدم حضور دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر بود که با اعتراض خبرنگاران مواجه شد.

از جمله مهمترین خواسته های روزنامه نگاران در این جلسه موارد زیر بود:
بسترهای مناسبی را برای تسهیل ارتباط بین مردم و ستاد فراهم کنید
فراهم آوردن بستری برای تعامل روزنامه نگاران و خبرگزاری ها با ستاد مرکزی جهت تسهیل روند پیگیری خواسته های مردمی
ورود مسئولانه به رسانه ها و فضای مجازی
ناسازگاری موضوع «امر به معروف» با «نهی از منکر» در جامعه.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید