رازی از «پرسپولیس» که کمتر گفته می شود / چرا این ساختار منحصر به فرد است؟ + فیلم – اخبار صدا و سیما – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، مجموعه مستند 7 قسمتی «ایران باستان» به کارگردانی پژمان مظاهری پور با نگاه متفاوت به آثار تاریخی کشورمان تهیه و از شبکه مستند پخش شده است.

این مستند سعی دارد باستان شناسی آثار تاریخی کشورمان را مورد بررسی قرار داده و آنها را از این منظر روایت کند. بدین منظور ، وی تعدادی از آثار تاریخی ایران را انتخاب کرده و مطالعات باستان شناسی آنها را در قالب یک فیلم مستند ارائه کرده است.

قسمت سوم این مجموعه با عنوان “اسرار پرسپولیس” امشب دوشنبه 8 شهریور ساعت 21 از شبکه مستند سیما پخش می شود.

مظاهری پور با اشاره به موضوع و محتوای این قسمت گفت: تخت جمشید یکی از مشهورترین و قدیمی ترین آثار تاریخی کشورمان است که درباره آن زیاد شنیده ایم اما در این قسمت از مجموعه مستند «ایران باستان» می خواهیم آن را از نظر مطالعات باستان شناسی مطالعه کنید. بگذارید بگذاریم. س mainال اصلی فیلم در این قسمت “ساختار پرسپولیس چه کاربردی دارد؟” برای پاسخ به این س toال به سراغ دکتر شاهرخ رزمجو رفته ایم که سالهاست ساختارهای تخت جمشید را مطالعه می کند و حتی کاخ های تخت جمشید را نیز مرور کرده است.

وی افزود: علاوه بر این در این قسمت به مسائل دیگر نیز می پردازیم. به عنوان مثال ، عملکرد کاخ آپادانا چگونه بود؟ یا کاخ تاچر برای چه چیزی ساخته شده است. آیا آن مکان مقدس برای آینه بود یا کاخ شخصی داریوش بود؟ آیا حرمسرا در واقع محلی بود که زنان دربار در آن زندگی می کردند یا چنین مکانی تنها ایده ما در آن زمان بود؟ در نهایت ، ما درباره آیین باستانی نوروز در تخت جمشید بحث می کنیم تا بدانیم چه جشن هایی در اینجا برگزار شد؟

بر اساس این گزارش ، مستند “اسرار تخت جمشید” به کارگردانی پژمان مظاهری پور و تهیه کنندگی مریم حق پناه در شبکه مستند ساخته شده است؛ فیلمبردار آن مهدی باقری و گوینده آن شهرام درخشان است.

مستند ، شبکه مستند ،

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید