اگر آبله میمون گرفتید چه باید کرد؟


شیوع آبله میمون نگرانی های جدیدی را در سراسر جهان ایجاد کرده است. آبله یک بیماری نادر ناشی از ویروس آبله است که از خانواده ویروس آبله است. علائم اولیه آبله میمون شامل تب، سردرد، دردهای عضلانی، تورم و کمردرد است. بثورات و ضایعات پوستی معمولاً در عرض یک تا پنج روز روی صورت، دست‌ها، پاها، چشم‌ها، دهان یا دستگاه تناسلی ظاهر می‌شوند. بثورات به تاول هایی با مایع سفید در داخل تبدیل می شود. بسیاری از علائم ویروس را می توان به راحتی با سایر بیماری ها مانند آبله مرغان، تبخال یا سیفلیس اشتباه گرفت، بنابراین تایید پزشکی مهم است.

برای جلوگیری از شیوع آبله میمون چه باید کرد؟

شیوع اخیر آبله میمون در ایالات متحده، اروپا، استرالیا و خاورمیانه کارشناسان بهداشت را متحیر کرده و نگرانی هایی را در مورد شیوع این بیماری ایجاد کرده است. بیشتر موارد جدید از طریق رابطه جنسی گسترش یافته است و در بین مردان همجنسگرا شیوع بیشتری دارد. با این حال، سازمان بهداشت جهانی (WHO) هشدار داده است که هر کسی ممکن است در معرض خطر ابتلا به این ویروس باشد. کودکان، زنان باردار و به ویژه افراد مبتلا به نقص ایمنی در معرض خطر هستند.

اگر آبله میمون گرفتید چه باید کرد؟

با توجه به سرعت شیوع و عدم شفافیت در مورد علت، سازمان بهداشت جهانی از مردم خواست تا سلامت خود را حفظ کنند و رابطه جنسی ایمن داشته باشند تا به کنترل شیوع آبله میمون کمک کنند. چندین اقدامات احتیاطی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به ویروس انجام دهید.

اگر آبله میمون گرفتید چه باید کرد؟

از تماس با افرادی که اخیراً به ویروس آلوده شده اند یا ممکن است آلوده باشند خودداری کنید.

در تماس نزدیک با فردی که علائم دارد از ماسک استفاده کنید.

اگر اخیراً شریک زندگی خود را تغییر داده اید، از کاندوم استفاده کنید و مراقب علائم باشید.

از تماس با حیواناتی که ممکن است ناقل ویروس باشند خودداری کنید. حیوانات بیمار یا مرده، به ویژه آنهایی که سابقه عفونت دارند، مانند میمون ها، جوندگان و سگ های دشتی.

بهداشت دست ها را به ویژه پس از تماس با حیوانات یا انسان های آلوده یا مشکوک رعایت کنید.

هنگام مراقبت از بیماران تایید شده مبتلا به عفونت یا مشکوک به آبله میمون از تجهیزات محافظ شخصی استفاده کنید.

– فقط گوشت پخته بخورید.

فنجان میمون همچنین می تواند از طریق سطوح و مواد منتقل شود، بنابراین از دست زدن به موادی که با انسان یا حیوان بیمار تماس داشته است خودداری کنید.

اگر مشکوک به آبله میمون هستید، باید از تماس فیزیکی با دیگران خودداری کنید و فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

فنجان میمون چیست و چگونه منتقل می شود؟

تفاوت و شباهت بین علائم آبله میمون و زونا

دیدگاهتان را بنویسید