آنکارا: کشورهایی که به دنبال عضویت در ناتو هستند نباید از تروریست ها حمایت کنند


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، مولود چاووشلو وزیر امور خارجه ترکیه بامداد پنجشنبه بار دیگر بر مخالفت آنکارا با عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید کرد.

چاووش اوغلو که در نیویورک به سر می برد، به خبرنگاران گفت: ناتو باید نگرانی های امنیتی ما را درک کند و ما حمایت برخی از اعضای سازمان های تروریستی را نخواهیم پذیرفت.

وی با اشاره به اختلافات میان آمریکا و ترکیه در چند سال گذشته بر سر حمایت واشنگتن از گروه های تروریستی، گفت: ما برای حل اختلاف با واشنگتن تلاش می کنیم.

این دیپلمات ارشد ترکیه ادامه داد: هدف ما بهبود همکاری و تعامل است و رویکرد کنگره آمریکا در قبال ترکیه امیدوارکننده است. تحویل جنگنده های اف 35 برای ترکیه الزامی است.

چاووشلو در پاسخ به سوالی درباره موضع ترکیه در قبال گسترش ناتو گفت: برای ما غیرقابل قبول است که کشورهایی که به دنبال عضویت در ناتو هستند از گروه‌های تروریستی مورد هدف ترکیه حمایت کنند.

وی درباره دیدار خود با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نیویورک، گفت: «بلینکن گفته است که پیام‌های لازم در مورد نگرانی‌های ترکیه ارسال خواهد شد.» به او گفتیم که واشنگتن باید سیاست خود را با ترکیه و یونان متعادل کند.

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: متحدان ناتو و کسانی که به دنبال عضویت در ائتلاف هستند باید به نگرانی های امنیتی ما رسیدگی کنند و تضمین کنند که از حمایت از تروریست هایی که ترکیه را هدف قرار می دهند، دست بردارند.

چاووش اوغلو افزود: فنلاند و سوئد آمادگی خود را برای رسیدگی به نگرانی های امنیتی ترکیه اعلام کرده اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیشتر گفته بود که آنکارا نمی تواند از پیوستن کشورهای حامی تروریسم به ناتو حمایت کند و افزود که هیأت های سوئدی و فنلاند نباید زحمت سفر به ترکیه را بدهند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ خ




این را به صفحه اول پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید