آمریکا سرمایه گذاری خارجی در شمال سوریه را می پذیرد



به گزارش رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا با سرمایه گذاری در 12 بخش از جمله کشاورزی، ساخت و ساز و امور مالی در سوریه موافقت کرده است.

این وزارتخانه تاکید کرد که مخالف توافق با دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه یا کسانی است که در طول جنگ 11 ساله تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته اند.

مقامات آمریکایی ادعا می کنند که این سرمایه گذاری ها فرصت های اقتصادی را برای مردم سوریه در مناطق آسیب پذیر ایجاد می کند که داعش می تواند رشد کند.

یک مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده است، گفت که سرمایه گذاری بخش خصوصی در این منطقه با شرایط ناامیدکننده ای مواجه است که می تواند منجر به ظهور شبکه ای برای جذب و حمایت از گروه های تروریستی مانند داعش شود.

مجوز جدید ایالات متحده همچنین خرید فرآورده های نفتی مانند بنزین را در این مناطق مجاز می کند، اما ایالات متحده همچنان تجارت با دولت سوریه یا نهادهایی را که تحت تحریم های ایالات متحده هستند، ممنوع می کند.

از سوی دیگر واشنگتن اعلام کرده است که نفت و بنزین خریداری شده از این مناطق در سوریه نباید وارد آمریکا شود.

به گزارش ایرنا، کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تحریم های یکجانبه علیه سوریه را برای یک سال دیگر تمدید می کند.

این تحریم ها اقدامات مختلف واشنگتن علیه دمشق بین سال های 2004 و 2012 را پوشش می دهد. این محدودیت ها به ویژه دارایی های برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی سوری را در ایالات متحده مسدود می کند و همچنین صادرات برخی کالاها و خدمات آمریکایی به سوریه را ممنوع می کند.

در این بیانیه به دخالت واشنگتن در امور داخلی سوریه و نقش آن در جنگ علیه رژیم اسد اشاره ای نشده است: ایالات متحده از دولت اسد و حامیانش می خواهد که جنگ خشونت آمیز خود علیه مردم سوریه را متوقف کرده و آتش بس سراسری را اعمال کنند.

ایالات متحده همچنین خواهان کمک های بشردوستانه بدون مانع به همه مردم سوریه است که نیاز دارند و مذاکرات برای یافتن راه حل سیاسی در سوریه مطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

کنفرانس بروکسل روز سه شنبه برای حمایت از آینده سوریه و منطقه به مدت دو روز بدون حضور دمشق و مسکو آغاز شد.

وزارت خارجه سوریه و آوارگان دوشنبه شب در بیانیه ای ضمن انتقاد از کنفرانس بروکسل در حمایت از آینده سوریه و منطقه اعلام کردند که در این کنفرانس اراده ای برای کمک به مردم سوریه وجود نداشت.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی سوریه سانا؛ این بیانیه می افزاید که این کنفرانس با نقض اصول بشردوستانه سازمان ملل در بروکسل برگزار شد.

وزارت خارجه سوریه تاکید کرد که کمک واقعی مردم سوریه ایجاب می کند که اشغال، سرقت ثروت آنها، لغو تحریم های اقتصادی لغو شود و این تنها به عنوان یک هدف صرفاً بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرد. و نه به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاسی که مغایر با منافع و حقوق مردم سوریه است.

دیدگاهتان را بنویسید